جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

تداوم رویکرد خصمانه آمریکا علیه فناوری چینی و پیامدهای راهبردی آن

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های آمریکا، چین از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته این کشور و همچنین بازار بسیار گسترده و مهم آن محروم خواهد شد، گفت: آمریکا تلاش می‌کند ضمن قطع زنجیره عرضه شرکت‌های چینی، توانایی توسعه علمی و فنی و اقتصادی این کشور را تضعیف کند.

سید رضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به امضای قانون تحریمی خرید و استفاده از تجهیزات مخابراتی شرکت هوآوی چین به دلیل تهدید‌های امنیتی با یادآوری اینکه تضعیف هر چه بیشتر چین، یکی از برنامه‌های مهم آمریکا است، خاطرنشان کرد: این قانون که پیشتر به اتفاق آراء در کنگره به تصویب رسیده بود، با امضای رئیس جمهور وارد فاز اجرایی شد و با توجه به پیشرفت‌های شگرف در زمینه‌های سایبری، هوش مصنوعی و اینترنت، آمریکا تلاش می‌کند حداکثر موانع موجود را برای چین در این زمینه‌ها فراهم کند.

 

فشار حداکثری آمریکا بر حوزه فن‌آوری چین

وی با بیان اینکه ترامپ در سال آخر ریاست جمهوری خود تمام تلاش خود برای فشار حداکثری بر حوزه فن‌آوری چین را انجام داد، افزود: بر اساس برخی ارزیابی‌ها، شرکت هوآوی بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی جهان است و آمریکا تلاش می‌کند علیه این شرکت و دیگر شرکت‌های بزرگ چین انواع محدودیت‌ها و تحریم‌ها را ایجاد کند تا از توسعه فعالیت‌های فناورانه مخابراتی، اینترنتی و مبتنی بر هوش مصنوعی جلوگیری کند و مانع دستیابی این کشور به بازارهای بزرگ جهانی حتی در بلوک غرب شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به لغو توافقات هوآوی با آلمان، فرانسه، انگلیس و چند شرکت اروپایی برای راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم به دلیل فشارهای آمریکا در دوره ترامپ اشاره کرد و ادامه داد: آمریکا به هیچ عنوان نمی‌خواهد چین نه از نظر پیشرفت فناوری و تحقیق و توسعه در آن و نه به لحاظ تجاری و پیامدهای اقتصادی و تجاری آن به موفقیتی نائل شود.

میرطاهر گفت: آمریکا عنوان می‌کند که استفاده از تجهیزات چینی، خصوصا در نهادهای فدرال و سازمان‌های امنیتی آمریکا، احتمال جاسوسی و رخنه چین در این نهادها را به شدت افزایش می‌دهد. آمریکا سال 2019 هم پنج شرکت بزرگ چینی فعال در زمینه ابررایانه‌ها را تحریم کرد که نشان می‌دهد با توجه به نقش بسیار مهمی که ابریارانه‌ها می‌توانند در زمینه پیشرفت‌ها در خصوص نظامی و هسته‌ای و سایر موارد مرتبط ایفا کنند آمریکا به دنبال این است که مانع دستیابی چین به ابریارانه‌ها و فناوری مربوط به آن شوند.

وی با یادآوری اینکه آمریکا، چین را بزرگ‌ترین دشمن ژئواستراتژیک خود می‌داند، اضافه کرد: واشنگتن به دنبال مانع‌تراشی برای دستیابی پکن به فناوریهایی که در لبه پیشرفت‌های علمی قرار دارد است، از جمله در زمینه‌های علوم سایبری، رایانه‌ای، هوش مصنوعی، توانمندی شبکه‌سازی و جنگ شبکه‌ای شاهد این تلاش‌ها هستیم.

 

پیامد منفی محدودیت‌ها بر بازارهای فروش تولیدات چین

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی تحلیل‌ها که پیشرفت چین را با توجه به سبقتی که در تعدادی از حوزه‌ها نسبت به آمریکا گرفته است، مهارنشدنی می‌داند، گفت: آمریکا از ابزار تحریم و ممنوعیت استفاده می‌کند و از جمله شاهد هستیم تمامی شرکت‌های فناوری و رایانه‌ای آمریکا، از جمله گوگل، موظف شده‌اند هیچ گونه همکاری با شرکای چینی، خصوصا هوآوی نداشته باشند و اکنون تلفن همراهی که این شرکت تولید می‌کند، دیگر فاقد سیستم عامل اندروید است. این قبیل محدودیت‌ها تاثیرات قابل توجهی بر بازار فروش این تلفن‌ها در جهان دارد.

میرطاهر با بیان اینکه با این محدودیت‌ها، چین از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته آمریکا و همچنین بازار بسیار گسترده و مهم این کشور و احتمالا شرکای آن محروم خواهد شد، ادامه داد: آمریکا هنوز هم بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا است و با توجه به سلطه دلار بر بازارهای بین‌المللی و فشار و نفوذ آن بر سایر کشورها، می‌توان پیش بینی کرد آن‌ها حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا آنجا که می‌توانند مانع فعالیت شرکت‌های بزرگ چینی در سایر کشورها، خصوصا آن‌هایی شوند که روابط نزدیکی با چین دارند.

وی تأکید کرد: اساسا هدف کلی آمریکا از این قبیل اقدامات این است که تا حد ممکن از افزایش قدرت ملی چین که یکی از وجوه آن قدرت اقتصادی و به تبع آن قدرت صنعتی و فناوری است، جلوگیری کند. بنابراین پیش بینی می‌شود که این مسائل بر روند کار شرکت‌های بزرگ چینی تاثیرات منفی برجای بگذارد.

 

قطع زنجیره عرضه و تضعیف توسعه علمی و فنی

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند ضمن قطع زنجیره عرضه شرکت‌های چینی، توانایی توسعه علمی و فنی و اقتصادی چین را تضعیف کند، افزود: در حوزه تحقیق و توسعه آمریکا به دنبال این است که دسترسی متخصصان و دانشمندان چینی را حتی در داخل آمریکا به منابع و دانشگاه‌های آمریکایی محدود کند و هر گونه طرحی که باعث شود چین بتواند به نحوی از فناوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه آمریکا استفاده کنند، محدود کند. این مسئله باعث افزایش فشار بر این افراد خواهد شد. بنابراین اقدامات آمریکا علیه چین در این حوزه چند جانبه و فراگیر است.

میرطاهر اقدامات محدود کننده آمریکا علیه چین را عاملی در راستای تحمیل زیان‌های مالی هنگفت به شرکت‌های آمریکایی دانست و اضافه کرد: سال 2019، مسئولان ارشد شرکت چینی هوآوی اعلام کردند اقدام دولت ترامپ در قراردادن این شرکت در فهرست سیاه، خسارت مستقیمی به بیش از هزار شرکت آمریکایی وارد کرده است و همزمان ده‌ها هزار شغل در این کشور تحت تاثیر تحریم هوآوی قرارگرفتند. همچنین زیان‌های متعددی به آن دسته از شرکت‌های آمریکایی وارد شد که از تولیدات و خدمات هوآوی در 170 کشور استفاده می‌کردند.

وی در عین حال گفت: چینی‌ها اساسا مردمانی باهوش هستند و با کسب فناوری اولیه، آن را به شدت توسعه می‌دهند. بنابراین پیش بینی‌ها بر این است که با توجه به اینکه چین اکنون شالوده انسانی، صنعتی، فناورانه و علمی لازم را کسب کرده‌اند در سال‌های آینده گام‌های بزرگی در این حوزه‌ها برخواهند داشت.

1 Comment

  1. تحریم های آمریکا علیه چین میتونه فرصت بسیار بزرگی برای ایران باشه ، همین چند روز پیش آمریکا چندین شرکت چینی که در فناوری های پیشرو دخیل هستند رو تحریم کرد ، این تحریم ها علیه شرکت های چینی باعث میشه تا اونها بدون نگرانی از تحریم حاضر به همکاری با ایران باشند ، ایران هم با برجام و هم بدون برجام میتونه از این فرصت استفاده کنه و با طرح های مشترک با چنین شرکت هایی زمینه ورود فناوری های نوین به کشور رو فراهم کنه
    لطفا این فرصت بزرگ رو به اطلاع مسئولین برسونید و تا جای ممکن از آن استفاده کنید
    با تشکر

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *