جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

تحلیل اقتدار راهبردی ایران در آب‌های پیرامونی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ایران به‌هیچ‌وجه از منافع ملی خود و امنیت و ثبات در آب‌های پیرامونی‌اش کوتاه نخواهد آمد، تأکید کرد: سیاست اصولی و راهبردی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان، مبتنی بر ایجاد ثبات و حفظ امنیت پایدار با همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عدم‌مداخله نیروهای خارجی بوده است.

اصغر زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سیاست اصولی و راهبردی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب در منطقه خلیج‌فارس مبتنی بر امنیت پایدار و ثبات با همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عدم‌مداخله نیروهای خارجی بوده است، اظهار داشت: در این راستا ایران همواره بر ضرورت همکاری و اتحاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تضمین برای ثبات و امنیت آن تأکید داشته و تنها کشور منطقه است که مستقلاً این مأموریت سنگین را در شرایط مختلف تحریم و تهدید به عهده گرفته است.

 

سیاست اصولی تامین امنیت جمعی و مشارکتی

وی افزود: راهبرد بازیگران فرامنطقه‌ای و دشمنان این منطقه ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی است و در مقابل آن‌ها ایران سیاست تامین امنیت جمعی و مشارکتی را در دهه‌های مختلف به‌عنوان راهبرد اصلی خود در خلیج‌فارس موردتوجه قرار داده و مداخله و هرگونه حضور نیروهای بیگانه را برخلاف منافع ملی و امنیت و ثبات این منطقه می‌داند.

زارعی خاطرنشان کرد: منطقه خلیج‌فارس ازجمله مناطقی است که هم برای ایران دارای ارزش راهبردی است و هم کانون تهدیدهای قدرت‌های مخالف و مداخله‌گر در نظر گرفته می‌شود؛ در این راستا ایران برای مقابله با این تهدیدها، همواره بر نظام بازدارندگی منطقه‌ای تمرکز داشته است.

این کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه ایران به تأمین امنیت آبراه راهبردی خلیج‌فارس متعهد است، گفت: متأسفانه با وجود همه پیام‌های مثبتی که از سوی ایران داده شده و با وجود طرح‌ها و رویکردهای مثبت، شاهد روی آوردن برخی قدرت‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به کشورهای خارج از منطقه و ایجاد ائتلاف‌ها و اتحادهایی که خلاف منافع مشترک کشورهای منطقه است بوده‌ایم که آثار مداخله سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی قدرت‌های غربی در این امر کاملاً آشکار است.

 

تغییر شرایط منطقه

زارعی به وجود پایگاه‌های نظامی برخی کشورهای غربی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس اشاره کرد و ادامه داد: سیاست اخیر عادی‌سازی روابط کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس با رژیم جعلی صهیونیستی و حضور آشکار و علنی نیروهای نظامی و اطلاعاتی این رژیم در این کشورها نشان می‌دهد شرایط منطقه با حضور بازیگران متعدد دیگر در حال تغییر است و برخی کشورها به‌جای تلاش برای شکل‌گیری راهبردی پایدار در منطقه همچنان رویکرد خود را بر مبنای سیاست تفرقه و اختلاف‌افکنی سازمان‌دهی کرده‌اند.

وی با اشاره به مانور بمب‌افکن آمریکایی و همچنین اقدام ناکام این کشور برای فراری دادن یک کشتی نفتی متخلف از چنگ نیروهای ایرانی، تأکید کرد: این مسائل نشان می‌دهد توانمندی دفاعی ایران به‌مراتب نسبت به دهه‌های قبل کاملاً تغییر کرده است و به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با قبل نیست. در موارد متعدد این توانمندی‌ها اثبات و به نمایش گذاشته شده است.

زارعی افزود: ره‌گیری و سقوط پرنده فوق استراتژیک و عملیاتی – اطلاعاتی «گلوبال هاوک» در منطقه جاسک از بالاترین ارتفاع، ره‌گیری و رصد یکی دیگر از این پهپادها در شمال غرب خلیج‌فارس و اتفاقی که در خصوص جلوگیری از فرار کشتی نفتی متخلف انجام شد که در آن نیروی دریایی سپاه باوجود حضور تهدیدآمیز ناوهای آمریکا، قدرت خود را به نمایش گذاشت و زیردریایی آن‌ها باوجود توان بسیار بالا کاملاً منفعلانه تنها ناظر قدرت‌نمایی ایران بود، ازجمله عرصه نمایش توانمندی‌های ایران بوده است.

 

برتری قدرت ایران در خلیج‌فارس

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: این تحولات نشان می‌دهد ایران امروز به‌عنوان قدرت برتر در منطقه حرف اول را می‌زند و این توانمندی برای همه اثبات‌شده که در برخی اظهارات مسئولان تراز اول کشورهای غربی و رژیم جعلی صهیونیستی شاهد اعتراف به آن هستیم.

وی با بیان اینکه این قدرت و توانمندی دفاعی می‌تواند در خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند به‌خوبی عملیاتی شود، به عملیات‌ موفق صورت گرفته در اعزام نفتکش‌های ایران به لبنان و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: حضور ناوگان نیروی دریایی ایران در سن‌پترزبورگ در دورترین نقطه نیمکره شمالی و حضور در مراسم رژه‌ای که توسط روسیه برگزار شده بود نشان از توانمندی‌های ایران و همکاری‌های استراتژیک ایران با برخی قدرت‌ها در منطقه دارد.

زارعی اضافه کرد: این عملکرد، مؤید این نکته است که ایران به‌هیچ‌وجه از منافع ملی خود و امنیت و ثبات در آب‌های پیرامونی‌اش کوتاه نخواهد آمد و به هر عملی با واکنش دقیق و به‌موقع پاسخ خواهد داد؛ چراکه امنیت، اقتصاد و سیاست در این منطقه با یکدیگر پیوند دارند. دشمن نیز می‌داند ایران اهل گذشت و انفعال در خصوص امنیت و منافعش نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه ایران همواره ضرورت ایجاد مدل همکاری امنیتی جمعی در منطقه خلیج‌فارس را یادآور شده است، ادامه داد: متأسفانه برخی دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس استقلال رأی کافی در سیاست منطقه‌ای و خارجی خود ندارند و اقدامات نیابتی را با دامن زدن به ایران‌هراسی دنبال می‌کنند.

زارعی با بیان اینکه مسائل مذهبی، قومیتی و رقابت در عرصه نفت باعث ایجاد نوعی رقابت ذاتی میان این کشورها با ایران شده است، گفت: متأسفانه این عوامل باعث شده دشمنان منطقه از وابستگی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سوءاستفاده کنند و امروز هم نمی‌توان خوش‌بینانه اعلام کرد که در آینده می‌توان به ائتلاف و اتحادی برای ایجاد ترتیبات امنیتی مشترک با برخی از کشورهای عربی منطقه دست پیدا کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *