جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading

نشست گروه 20 در ایتالیا؛ غلبه حاشیه بر متن

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در روزهای 8 و 9 آبان ماه سال جاری اولین نشست حضوری سران گروه 20 (سران 20 قدرت اقتصادی اول دنیا) بعد از آغاز گسترش ویروس کرونا در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد. فاطمه نکولعل آزاد- پژوهشگر ارشد موسسه ابرار معاصر تهران

با توجه به عنوان و کارگروه‌های ویژه تعریف شده برای این گروه بین‌­المللی، در نگاه اول به نظر می­رسد که می­بایست موضوعات اقتصادی و چگونگی مدیریت و حل موانع اقتصاد جهانی، محور دستورکارهای نشست جی20 باشد. البته چگونگی توسعه اقتصادی دنیا بعد از کنترل نسبی بیماری کرونا و نیز چگونگی مقابله جهانی با این بیماری و بیماری­‌های مسری مشابه در آینده به عنوان یکی از موانع توسعه اقتصادی کشورها، مورد توجه نشست جی 20 قرار گرفت. اما علیرغم طرح موضوعات اقتصادی یاد شده و موضوعاتی مانند کاهش مالیات بر شرکت‌­های بزرگ، باید گفت در نشست اخیر گروه 20 آنچه که محور قرار گرفت موضوعات سیاسی و امنیتی بود.

به عبارت دیگر  اگرچه از نشست سران 20 اقتصاد اول دنیا انتظار می­رفت که مسائل اقتصادی در کانون توجه قرار گیرد و سایر موضوعات در حاشیه و پیرامون آن مطرح شوند، اما نشست اخیر گروه 20 چنین نبود و مسائل سیاسی، سایه خود را بر آن تحمیل کرد. نشانه عینی این ادعا این است که چه در ادبیات رهبران حاضر در نشست و چه در گزارش رسانه‌­ها و نیز تحلیل محافل فکری و اندیشکده‌­ها، وزن موضوعات سیاسی و امنیتی بسیار بیشتر بود. در ادامه به برخی مسائل سیاسی مهمی که در  نشست گروه20 مطرح شد، اشاره می گردد:

ترمیم روابط فرانسه و آمریکا: در ماه سپتامبر ایالات متحده آمریکا و بریتانیا قرداد موسوم به «آکوس» را با استرالیا امضا کردند که طبق این قرداد، آمریکا و بریتانیا متعهد شدند که زیردریایی با نیروی هسته‌­ای در اختیار استرالیا قرار دهند. این قرداد از آن جهت سبب تنش در روابط فرانسه با سه کشور بریتانیا، استرالیا و آمریکا شد که پیش­تر توافقی بین فرانسه و استرالیا امضا شده بود که طبق مفاد آن، فرانسه متعهد شده بود که به استرالیا زیردریایی بفروشد. استرالیا پس از امضای قرداد «آکوس»، قرداد خود با فرانسه را لغو و اعلام کرد که زیردریایی­‌های با انرژی هسته‌­ای را به زیردریایی­های عادی فرانسه ترجیح می­دهد. فرانسه به شدت از این اقدام عصبانی شد و سفرای خود را فراخواند.

نشست گروه 20 این فرصت را فراهم کرد که بایدن با رئیس جمهور فرانسه دیدار کند و با «ناشیانه» خواندن قرداد «آکوس»، فرانسه را وفادارترین متحد آمریکا بخواند. این دیدار که یک روز پیش از نشست رم برگزار شد به شدت مورد توجه رسانه‌­ها و محافل فکری و سیاسی قرار گرفت. دیدار مشترک روسای جمهور فرانسه و آمریکا منجر به صدور یک بیانیه شد که در آن اشتراک منافع و همکاری­‌های دو کشور در حوزه‌­های مختلف مورد تاکید قرار گرفت. در واقع، این دیدار بار دیگر تنش میان کشورهای اروپایی با آمریکا را مدیریت کرد و سبب تقویت پیوندهای دو سوی آتلانتیک شد. پس از این دیدار، اشتراک مواضع فرانسه و آمریکا در موضوعات مختلف مانند توافق هسته‌­ای ایران برجسته شد.

نمایش جبهه مشترک در مقابل ایران: پیش از آغاز نشست گروه 20، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که یکی از اهداف اساسی سفر اروپایی بایدن ( سفر به رم و سپس گلاسکو) تقویت یک جبهه مشترک در مقابل ایران با توجه به تاخیر در احیای برجام می­باشد. کشورهای غربی دلیل اصلی تاخیر در احیای برجام را عدم آمادگی ایران برای از سرگیری  گفتگوهای وین عنوان کرده‌­اند. در راستای این هدف، جو بایدن با سران سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا دیدار کرد و درباره توافق هسته‌ای و دیگر موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به رایزنی پرداخت.

خروجی دیدار بایدن با سران سه کشور اروپایی، صدور بیانیه‌­ای اختصاصی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بود که وحدت و یکپارچگی این چهار کشور غربی در مقابل ایران را به نمایش گذاشت. اهمیت بیانیه منتشر شده برای آمریکا از این جهت است که بیانیه یاد شده در آستانه احتمال آغاز مذاکرات ایران و 1+4 از یک سو و نشست ماه نوامبر آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی از سوی دیگر  منتشر شده است. بسیاری این ارزیابی را دارند که اگر تا پیش از آخرین نشست آژانس در سال  2021 در ماه نوامبر، گفتگوهای ایران و غرب در باره برجام آغاز نشود، این احتمال وجود دارد که در نشست پیش­روی شورای حکام بار دیگر پرونده هسته‌­ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود.

عدم حضور رئیس جمهور چین در نشست گروه 20: هرچند رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست حضور پیدا نکرد و به صورت مجازی به ایراد سخنرانی پرداخت اما عدم حضور رئیس جمهور چین در نشست رم و سپس در نشست تغییرات اقلیمی در گلاسکو، گویای تنش در روابط چین و غرب است. چین از اقدامات آمریکا مانند امضای قرداد «آکوس» با استرالیا ناراضی است و نگاه جنگ سردی کشورهای غربی به خود را نقد می‌­کند. این در حالی است که حضور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی مهم برای حضور در این نشست‌­ها و کمک به حل مسائل مشترک بشری بسیار ضروری است. تصور نمی‌­شود بتوان بدون چین مسائل مشترک جهانی مانند کووید 19 یا تغییرات اقلیمی را مدیریت کرد.

در پایان باید گفت در نشست سران گروه 20 اگرچه در مورد مسائل اقتصادی و مسائل مشترک بشری صحبت شد اما واقعیت این ست که مسائل سیاسی مانند آنچه که شرح آن رفت و نیز موضوعاتی نظیر تحولات افغانستان بیشتر در کانون توجه قرار گرفت و در این نشست ما شاهد غلبه حاشیه بر متن بودیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *