پیام‌های تصویب قطعنامه حقوق بشری پیشنهادی چین

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به تلاش چین برای جریان‌سازی در شورای حقوق بشر و ایفای نقش فعال‌تر در کارگروه‌های آن، گفت: چین به دنبال ایجاد پیوست «مدافع حقوق بشر و انسان‌گرایی» در ذهنیت مردم دنیا است تا بتواند با ابتکار عمل، در عرصه نفوذ خود در کشورها گام دیگری به جلو بردارد و برخی ذهنیت‌های ناخوشایند و منفی نسبت به خود را اصلاح کند.

دکتر غلامرضا خواجی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به قطعنامه پیشنهادی چین در شورای حقوق بشر درخصوص آثار منفی میراث استعمار که با وجود مخالفت کشورهای اروپایی به تصویب رسیده است، اظهار داشت: چین با این اقدام ضربه سیاسی مهمی به آمریکا و اروپا زده و در تلاش است حربه «اتهامات ضد حقوق بشری» را از آن‌ها بگیرد.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل در عین حال یادآور شد: نباید فراموش کرد که چین در مسائل حقوق بشری مورد انتقادات بسیاری است و موارد متعددی از اتهام نقض حقوق بشر از سوی دولت این کشور مطرح می‌شود. قطعا نمی‌توان چین را در ردیف کشورهایی قرار دهیم که به موازین حقوق بشری توجه کامل نشان داده است؛ ضمن اینکه این کشور هیچگاه بدون توجه به منافع سیاسی و اقتصادی در هیچ پرونده‌ای از نقض مسلم حقوق بشر وارد نمی‌شود.

خواجی با اشاره به تنش‌های سیاسی و لفظی میان چین و آمریکا در رابطه با مسائل حقوق بشری و اتهاماتی که علیه یکدیگر مطرح می‌کنند، گفت: هر دو این کشورها هیچ گاه مسائلی مانند حمایت از مردم یمن، فلسطین یا مستضعفین جهان را مطرح نمی‌کنند و در خصوص آن‌ها گام موثری بر نداشته‌اند، لیکن بایستی از این طرح چین که علیه استعمار کشورهاست حمایت نمود.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تصمیم آمریکا برای بازگشت به شورای حقوق بشر و همچنین تاکید چین بر ضرورت برگزاری میزگردی تخصصی در رابطه با تاثیرات منفی استعمار بر بهره‌مندی از حقوق بشر در سال آینده، گفت: چین به لحاظ تاریخی سابقه‌ای از تحت استعمار قرار گرفتن را دارد و در جنگ جهانی دوم مدتی تحت سلطه ژاپنی‌ها بود. اکنون این کشور تلاش دارد تا با بهره‌گیری از این سابقه، عنوان کند که یکی از کشورهای استعمارشده است.

خواجی با بیان اینکه چینی‌ها تاکید دارند از نسل مائو و قهرمان ضد استعمار هستند، گفت: ایران نیز باید در این خصوص بر پرچمداری واقعی حقوق بشری خود تاکید و با درنظر داشتن آن از این اقدام چین حمایت کند؛ چرا که ما حرف‌های بسیاری در حوزه مسائل حقوق بشری برای دنیا داریم.

این استاد حقوق بین‌الملل افزود: چین می‌داند اگر بخواهد در عرصه‌های اقتصادی بیش از این پیش‌ برود، باید به لحاظ فرهنگی هم خود را مقبول و جذاب جلوه دهد. نباید فراموش کرد که چین خواهان پیاده‌سازی ایده اژدهایی است که همه دنیا را می‌بلعد! بنابراین می‌خواهد با تغییر ذهنیت‌ها، عقبه حقوق بشری خود را اصلاح کند.

خواجی با اشاره به تلاش چین برای ارتقای قدرت خود در ابعاد مختلف و رقابت تنگاتنگی که در این خصوص با آمریکا دارد، گفت: چین می‌خواهد به کشورهای مختلف جهان که خواهان یا همکاری اقتصادی با آن هستند، این پیام را ارسال کند که هم ردیف با آمریکا و اروپا از حقوق بشر دم می‌زند.

وی این اقدام چین را هوشمندانه توصیف کرد و با اشاره به همراهی برخی کشورهای عضو شورای حقوق بشر در تصویب این قطعنامه و عدم همراهی کشورهای اروپایی، ادامه داد: چین چالش‌های متعددی در خصوص حقوق بشر و سرکوب دارد و چون در شورای حقوق بشر، فضای غالب فضای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی است، کشورها به این قطعنامه چین رای داده‌اند.

خواجی اضافه کرد: چین به دنبال ایجاد پیوست «مدافع حقوق بشر و انسان گرایی» در ذهنیت مردم دنیا است تا بتواند با ابتکار عمل، در عرصه نفوذ خود در کشورها گام دیگری به جلو بردارد و برخی ذهنیت‌های ناخوشایند و منفی نسبت به چین را اصلاح کند.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل ضمن اشاره به تلاش چین برای جریان سازی در شورای حقوق بشر و ایفای نقش فعال‌تر در کارگروه‌های آن، ادامه داد: شش سال پیش ما اصلا شاهد حضور پررنگ چین و روسیه در شورا نبودیم؛ امروز چین به این نتیجه رسیده که باید در زمینه‌های حقوق بشری و فرهنگی فعالانه تر وارد شود. بنابراین اگر آن‌ها برای پیشبرد قطعنامه، تحرک خود را بیشتر کنند، می‌توانند تاثیراتی در فضای سیاسی و افکار عمومی بگذارند و به ابعاد گوناگون استعمار معاصر بپردازند.

وی با بیان اینکه کسب دستاوردهای بزرگ در حوزه مسائل فرهنگی و حقوق بشری برای چین به دلیل ایدئولوژی، ساختار سیاسی خاص و برخی اقدامات ضد حقوق بشری که صورت داده است، به سادگی میسر نخواهد شد، تاکید کرد: چین با وجود ضربه سیاسی که به اروپا و آمریکا زده است، نمی‌تواند به سادگی به‌خاطر برخی مسائل و انتقادات حقوق بشری، کشورهای دیگر را با خود در این مسیر همراه کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *