جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

جامعه‌شناسی سیاسی انتخابات در عراق

۱۴۰۰/۰۸/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک استاد دانشگاه تهران اعتقاد دارد آرایش کلی که در شمارش آرا انتخابات عراق منعکس شد، نشان‌دهنده تشتت و ازهم‌گسیختگی جدی جامعه عراقی در حوزه سیاست است.

دکتر محمدصادق کوشکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، الکترونیکی کردن و رایانه‌ای شدن فرایند انتخابات عراق را حاشیه اصلی آن در دوره قبلی و دوره فعلی دانست و اظهار داشت: این مسئله باعث شد انتخابات در هر دو دوره ازنظر شمارش آرا و درصد سهم هر یک از نامزدها و فهرست‌ها در اعلام نتایج، نتواند به سرانجام روشنی برسد. درواقع نه‌تنها رایانه‌ای شدن انتخابات کمکی نکرد، بلکه به‌شدت تنش، تردید و بحران را در خصوص تقلب و دخالت افزایش داد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که شرکتی خارجی با سرورهایی که در داخل خاک عراق نیستند پشتیبانی رایانه‌ای انتخابات را انجام می‌دهد، عملاً همواره این تردید وجود خواهد داشت، گفت: با در نظر گرفتن شمارش آرای دستی، آرایش کلی که در شمارش آرا منعکس شد، نشان‌دهنده تشتت و ازهم‌گسیختگی جدی جامعه عراقی در حوزه سیاست است. این جامعه، چه شیعیان و اهل سنت و چه کردها به‌شدت دچار ازهم‌گسیختگی شده و تمرکز و همگرایی خود را از دست داده است.

 

خطرات تشتت موجود در جامعه عراقی

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: این تشتت موجود در جامعه عراقی، می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد، چراکه بر اساس قانون اساسی این کشور، اگر استان‌ها بخواهند به سمت اقلیم شدن حرکت کنند این امکان برای آن‌ها فراهم است. این ازهم‌گسیختگی می‌تواند به‌نوعی زمینه‌ساز تجزیه درونی و در حالت افراطی‌تر حتی آغاز جنگی داخلی باشد.

کوشکی با اشاره به عملکرد و مواضع احزاب و گروه‌های سیاسی فعال در عراق در جریان انتخابات اخیر، افزود: متأسفانه ظاهرا تاکنون تلاشی از سوی سیاستمداران عراقی برای توافق و همگرایی به عمل نیامده است. این مسئله ممکن است در کوتاه‌مدت تنش در انتخاب نخست‌وزیر را به همراه داشته باشد و در کنار آن می‌تواند منجر به تمدید نخست‌وزیری آقای مصطفی الکاظمی شود که پیامدهای خاص خود را همراه دارد. تنش و ناامنی در عراق با منافع و امنیت ملی ما سازگار نیست.

در ادامه؛ وی در خصوص سمت‌وسوی سیاست خارجی عراق در دولت آینده این کشور، گفت: اگر سبد فعلی آرا درون پارلمان منعکس شود و همین آرایشی که از صندوق‌های انتخاباتی بیرون آمد بخواهد در دولت هم لحاظ گردد، روابط خارجی عراق رویکردهای غرب گرایانه خواهد داشت.

کوشکی با اشاره به نشست برگزار شده در اربیل عراق در خصوص عادی‌سازی احتمالی روابط با رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: این جریان ممکن است حتی گرایش بیشتری به عربستان سعودی پیدا کند، اما اینکه دولت عراق به سمت رابطه با رژیم صهیونیستی حرکت کند، فعلاً امکان‌پذیر نیست، هرچند برخی جریانات کردی این مسیر را آغاز کرده‌اند، اما تا مقطعی که دولت عراق بخواهد سازشی برقرار کند، قطعاً فاصله طولانی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *