جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ادعای اف‌بی‌آی: هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد، هکرهای وابسته به دولت چین، به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و منتظر «لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ای مخرب و ویرانگر» هستند.

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

Loading

مسئولیت آمریکا در قبال حمله به خودروی غیرنظامی در افغانستان و سکوت سازمان‌های بین‌المللی

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر و روزنامه‌نگار افغان با اشاره به سکوت سازمان‌های بین‌المللی در خصوص جنایات آمریکا و حمله به خوروی غیرنظامی در افغانستان گفت: اگر سازمان‌های حقوق بشری و مجامع بین‌المللی سکوت خود را بشکنند، آمریکا برای پرداخت غرامت به بازماندگان و مجازات عاملین تحت فشار قرارخواهد گرفت.

سید عباس حسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به اعتراف آمریکا به حمله به یک خودرو در نزدیکی فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی ازجمله هفت کودک شد، اظهار داشت: با تجمع مردم در فرودگاه کابل، نوع مواضع مقامات آمریکایی در کاخ سفید و حتی سفیر این کشور در کابل، نشان می‌داد که آن‌ها با مدیریت حمله به فرودگاه کابل به دنبال کاهش ازدحام جمعیت و ایجاد مجال بیشتر برای خروج نیروهای خود از افغانستان هستند و این اقدام را به داعش نسبت دادند.

وی بابیان اینکه حملاتی که در افغانستان به نام داعش صورت می‌گیرد حملاتی برنامه‌ریزی‌شده از سوی آمریکا است و نام داعش تنها برای سرپوش گذاشتن بر آن‌ها و فرار از مسئولیت گذاشته می‌شود، افزود: فردای حمله انتحاری در فرودگاه کابل، هشدارهای آمریکا در خصوص حمله داعش تکرار شد تا مردم بار دیگر به سمت فرودگاه کابل هجوم نیاورند و آمریکا برای اینکه سناریوی خود را عملی کند، خودروی غیرنظامی را که در صندوقش آب آشامیدنی گذاشته‌شده بود، هدف قرار داد و درحالی‌که کودکان برای استقبال از ورود پدر به خانه، به سمت خودرو او شتافته بودند، این جنایت صورت گرفت.

این تحلیلگر مسائل افغانستان گفت: چگونه ممکن است پهپاد آمریکایی که در نزدیکی فرودگاه تجهیزات شناسایی داشته، نتوانسته باشد آب آشامیدنی را شناسایی کرده باشد! این موضوع با هیچ استدلالی به لحاظ فنی و نظامی قابل توجیه نیست! حتی اگر تهدیدی وجود داشت، در منطقه‌ای که با نیروهای آمریکایی محاصره‌شده نیاز به استفاده از پهپاد نبود. آن‌ها می‌توانستند با خودروهای نظامی خود و با عملیاتی ساده هر حرکتی را خنثی کنند.

حسینی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن داعش در افغانستان است، تأکید کرد: افشای جزئیات این حمله، نقشه‌های آمریکا در این خصوص و ماهیت جنایات این کشور را نشان داد و روشن کرد که آمریکا برای اجرای اهداف خود حتی به سربازانش هم رحم نمی‌کند.

 

سکوت سازمان‌های بین‌المللی در خصوص جنایات آمریکا در افغانستان

وی با اشاره به نقش سازمان‌های بین‌المللی در خصوص پیگیری این جنایات آمریکا در افغانستان اضافه کرد: آمریکا جنایات متعددی را در افغانستان مرتکب شده، اما هیچ‌یک از سازمان‌ها و کشورهایی که داعیه‌دار حقوق بشر هستند، به این موارد اعتراض یا آن‌ها را پیگیری نکرده‌اند. در یک نمونه دولت قبلی و کمیسیون حقوق بشر افغانستان با فراخوانی از مردم خواست در بازه زمانی چندماهه شکایات خود را در وب‌سایت کمیسیون حقوق بشر ثبت کنند و صدها پرونده از جنایات جدی و بزرگ جنگی تشکیل شد، اما با تحریم قاضی ارشد و همچنین دادستان کل دادگاه لاهه و افزودن او به لیست سیاه توسط آمریکا، این تلاش‌ها عملاً به شکست منجر شد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان تأکید کرد: در شرایط فعلی نیز هرگونه شکایتی، با این سرنوشت مواجه خواهد شد. ضمن اینکه آمریکا به مهم‌ترین کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق بشر سازمان ملل نپیوسته و عضو دیوان بین‌المللی کیفری هم نیست. به همین دلیل بسیار دشوار است این دادگاه بتواند آمریکا را قانع کند که نسبت به این جنایات پاسخی بدهد. درواقع ما از سوی نهادهای حقوق بشری سازمان ملل هم تلاش و فعالیت جدی در این زمینه نمی‌بینیم.

 

شکست تلاش‌های دولت پیشین برای پیگیری حقوقی جنایات آمریکا

وی با اشاره به دیگر تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت پیشین افغانستان برای پیگیری این جنایات، گفت: متأسفانه جامعه جهانی که این روزها بسیار نگران جنایات حقوق بشری طالبان است، هیچ ابراز نگرانی حتی درباره یک مورد از آن جنایات گسترده‌ای که ناتو و آمریکا در افغانستان انجام داد، نمی‌کند؛ درحالی‌که اگر مقایسه کنیم این جنایات به‌مراتب گسترده‌تر بوده و در طول 20 سال گذشته شاهد صدها مورد جنایت بزرگ نیرو‌های جنگی آمریکا در افغانستان بوده‌ایم. در یک نمونه آن‌ها یک روستای کامل را به خاک و خون کشیدند و آن را از صحنه روزگار محو کردند.

 

ضرورت مجازات عاملین و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان

مجامع بین‌المللی و روزنامه‌نگار و پژوهشگر افغان تأکید کرد: اگر امروز این سازمان‌های حقوق بشری سکوت نکنند، آمریکا ناچار خواهد شد علاوه‌بر مجازات عاملین، به بازماندگان حمله به خودرو در نزدیک فرودگاه نیز غرامت بپردازد؛ کما اینکه آن‌ها نیز خواستار این غرامت شده‌اند.

وی افزود: این خانواده‌ها باید بتوانند شکایت خود را به مجامع بین‌المللی بکشانند؛ کما اینکه ما نمونه‌های مختلفی از این موضوع را تاکنون داشته‌ایم؛ البته متأسفانه آن نمونه‌ها با اعمال‌نفوذ کشورهای عضو ناتو به نتیجه‌ای که باید می‌رسید، نرسید. بااین‌حال، فضای رسانه‌ای را ایجاد کرد که سال‌های سال آن جنایت از یادها نخواهد رفت.

حسینی ادامه داد: آمریکا برای کنترل فضای رسانه‌ای عذرخواهی می‌کند و دستور پیگیری می‌دهد، اما هیچ باوری وجود ندارد که آمریکایی‌ها به این جنایات رسیدگی کنند و مسببان اصلی آن را به قانون بسپارند. البته دلیلش هم روشن است، زیرا این حملات سازمان‌دهی شده و هدفمند، توسط خود فرماندهان آمریکایی انجام‌ شده است.

وی با برشمردن ابعاد گسترده جنایات آمریکا در افغانستان در حوزه‌های مختلف یادآور شد: اظهارات روزهای اخیر آمریکایی‌ها در خصوص اشتباه در حمله به آن خودرو، تنها برای ظاهرسازی صورت گرفته و خانواده‌های قربانی نیز این توانایی را ندارند که بتوانند بدون حمایت، طرح دعوا نموده و پرونده خود را در دادگاه‌های ذیصلاح دنبال کنند.

حسینی در خصوص مسئولیت طالبان در قبال این حمله و کشتار مردم افغانستان، به اظهارات سخنگوی این گروه در زمینه مسئولیت آمریکا در قبال جنایاتش در افغانستان اشاره کرد و گفت: طالبان به لحاظ عملی ابزاری برای پیگیری این مسئله در مجامع بین‌المللی ندارد؛ مگر اینکه دولتی فراگیر و مشروع در این کشور شکل گیرد و به‌صورت جدی این شکایات را پیگیری کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *