جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم

تهران- ایرنا- «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت: از آنجایی که آموزش سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخشی از جنگ ترکیبی آن علیه روسیه است، مسکو از نزدیک تمام رزمایش‌های این ائتلاف را زیر نظر دارد.

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

تهران – ایرنا – «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیر شدید عملیات طوفان الاقصی بر رژیم صهیونیستی و ناکامی ارتش و کابینه این رژیم در مقابله با مقاومت فلسطین گفت: ما از هفتم اکتبر (15 مهرماه 1402) تاکنون به دلیل اقدامات کابینه بنیامین نتانیاهو، در حال سقوط آزاد هستیم.

وال‌استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند پوتین احتمالاً دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز شنبه هشتم اردیبهشت، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «احتمالاً» دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف مسکو، را صادر نکرده است. این گزارش تأکید می‌کند که واشنگتن رهبر روسیه را از مسئولیت کلی قتل ناوالنی مبرا نکرده است، زیرا این سیاستمدار مخالف با توجه به سوابق خود، چندین بار از سوی مقامات روسی هدف قرار گرفته بود.

احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد هیچ یک از نیروهای زمینی خود را به غزه اعزام نخواهد کرد، رسانه انگلیسی تلگراف نوشت احتمالا نیروهای این کشور جهت آنچه «کمک‌رسانی در ارسال محموله‌های بشردوستانه به غزه» خوانده شده، در این باریکه مستقر خواهند شد.

واکنش کنگره به جنبش دانشجویی حامی فلسطین؛ تمرکز بر یهودستیزی بجای جنایات صهیونیسم

تهران- ایرنا- جنبش دانشجویی حمایت از مردم غزه در حالی دانشگاه‌های آمریکا را فراگرفته و در حال تسری به دیگر کشورهای جهان است که قانونگذاران کنگره بجای اعتنا به نگرانی دانشجویان و تمرکز بر جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در صدد تدوین سازوکارهایی نظارتی بر رفتارهای ضدیهودی برآمده اند.

Loading

نگاه راهبردی ترکیه به تحولات افغانستان

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه درباره نقش جدید ترکیه در افغانستان بعد از تصرف کابل توسط طالبان گفت: «نگاه آنکارا به کابل، نگاهی راهبردی است و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی افغانستان، ترکیه در راهبردی بلندمدت‌ می‌کوشد که در این کشور به سمت همکاری گسترده نظامی پیش برود و در این میان رابطه خوب ترکیه با پاکستان نیز تقویت کننده این خواسته است.»

سیامک کاکایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «اکنون با دگرگونی سیاسی در افغانستان و خروج آمریکایی‌ها از این کشور شرایط برای آنکارا نیز تغییر کرده است. هرچند از آنجا که ترکیه عملگرایی سیاسی را در سیاست خارجی تمرین کرده است در چرخشی، رویکردگفتگو با طالبان را مطرح کرد.»

وی افزود: «اردوغان اخیرا گفت که با کمک قطری‌ها گفتگوهایی را با طالبان انجام داده‌اند و پس از آن بود که گفته شد توافقی ضمنی نیز بین ترکیه، طالبان و قطر برای همکاری آنکارا با آن‌ها و حتی به دست گرفتن کنترل فرودگاه کابل تحت نظر طالبان صورت گرفته است.»

کاکایی در پاسخ به این پرسش که ترکیه با چه هدفی به سرعت رویکرد خود را نسبت به طالبان تغییر داد تاجایی که اکنون سخن از احتمال به رسمیت شناختن طالبان از سوی ترکیه مطرح است، توضیح داد: « اولین پاسخ به این پرسش به پیشینه روابط و سیاست ترکیه درخصوص افغانستان بازمی‌گردد. چندگانگی فرهنگی در افغانستان به خصوص حضور ازبک‌ها و یا ترکمن‌ها در این کشور همواره ترکیه را علاقه‌مند به حضور و نفوذ در این کشور کرده و در گذشته نیز آنکارا در چارچوب ائتلاف‌های غرب و ناتو در افغانستان فعال بوده است.»

به گفته این کارشناس در این رابطه می‌توان به فرماندهی ایساف توسط ترکیه و قبل‌تر نیز حضور نظامیان ترکیه در افغانستان اشاره کرد.»

وی با اشاره به اینکه نگاه آنکارا به کابل، نگاهی راهبردی است، تاکید کرد: «با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی افغانستان، ترکیه در راهبردی بلندمدت‌تر می‌کوشد که در این کشور به سمت همکاری گسترده نظامی پیش برود و در این میان رابطه خوب ترکیه با پاکستان نیز تقویت کننده این خواسته است.»

کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: «اگرچه اکنون که سربازان ترکیه در حال خروج از افغانستان هستند لیکن ممکن است مجددا با تعریفی دیگر به افغانستان تحت حکومت‌ طالبان بازگردند.»

کاکایی با اشاره به همکاری فرامنطقه‌ای ترکیه و تلاش این کشور برای احیا و قدرت بخشیدن به روابط با چین و خط سیر جاده ابریشم به سمت ترکیه و آسیای مرکزی، گفت: «در این راستا نیز باز افغانستان در کانون توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین افغانستان در همجواری چین، آسیای مرکزی، پاکستان و جنوب آسیا اهمیتی استراتژیک برای آنکارا خواهد داشت و قابل پیش‌بینی است که ترکیه با هدفی بلندمدت‌تر به افغانستان می‌نگرد.»

وی در خصوص تفاوت‌ نگرش طالبان و حزب عدالت و توسعه که اکنون قدرت را در ترکیه در اختیار دارد، توضیح داد: «اگرچه در بینش فکری حزب عدالت و توسعه با تفکرات طالبانی‌ها فاصله وجود دارد اما انگیزه‌های اقتصادی و راهبردی می‌تواند بر این تفاوت‌ها غلبه کند.»

وی در این رابطه افزود: «افغانستان پیونددهنده مسیر ارتباطی برنامه ترکیه از قفقاز تا چین خواهد بود و بنابراین پیوندهای آسیای مرکزی، افغانستان، منطقه چین و سپس به سمت آذربایجان و ترکیه طرح بلندمدتی برای آنکارا محسوب می‌شود که از نظر اقتصادی و راهبردی نیز برای این کشور بسیار اهمیت دارد.»

کاکایی به خواست طالبان برای تعریف جدید در رابطه ترکیه با افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «طی هفته‌های اخیر مسئولان طالبان صراحتا اعلام کردند که ترکیه یک کشور مهم اسلامی است و طالبان می‌خواهد با این کشور ارتباطی عمیق برقرار کند اما نه از زاویه همکاری آنکارا با غرب و ناتو بلکه به تعبیری از طریق رابطه دوجانبه و نوین که به نظر می‌رسد سیاستگذاران ترکیه نیز از چنین دیدگاهی در میان طالبان خشنود هستند.»

کاکایی با تاکید بر اهمیت نقش قطر در این تحولات افزود: «گفته شده که ممکن است کنترل فرودگاه کابل به شرکتی قطری-ترکی داده شود. لذا آمدوشدها و گفتگوهای غیرمتمرکز و غیررسمی ترکیه و طالبان حکایت از ترسیم روابطی جدید برای ترکیه در افغانستان خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: « طالبان می‌کوشند چهره جدیدی را از خود به نمایش بگذارند مبنی بر این که خواهان روابط بین‌المللی هستند و از این منظر ترکیه در میان کشورهای اسلامی برایشان جایگاه مهمی دارد.»

به گفته کاکایی، ترکیه می‌کوشد در افغانستان گامی بردارد که منتهی به تامین منافع بلندمدت آنکارا در زمینه‌های نظامی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، راهبردی و ژئوپلتیکی شود.

این کارشناس ادامه داد درواقع ترکیه نمی‌خواهد در وضعیتی که احتمال اقبال بین‌المللی به طالبان وجود داشته باشد از گردونه تاثیرگذاری خویش دور بماند.

کاکایی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه ترکیه از قبل می‌خواست مسئولیت و فرماندهی فرودگاه کابل را به دست بگیرد، گفت: «به یک باره با ظهور دوباره طالبان، در برنامه‌های آنکارا تداخل ایجاد شد.»

کارشناس مسائل ترکیه توضیح داد: «چند ماه پیش از این بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به توافق رسیدند که ترکیه پس از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، کنترل فرودگاه کابل را به دست بگیرد. همان زمان که طالبان در تکاپوی قدرتی دوباره بود به ترکیه هشدار داد که از چنین تصمیمی صرفنظر کند و مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کردند.»

کاکایی در نهایت گفت: «اما دیری نپایید که طالبان کنترل کابل را در دست گرفت و آنکارا در یک دوراهی قرار گرفت اما در نهایت می‌بینیم که ترکیه با افغانستان تحت کنترل طالبان کنار آمده و حتی می‌خواهد با آن‌ها همکاری کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *