جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

پسکوف: آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد

تهران- ایرنا- دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه گفت که آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد و به همین دلیل کی‌یف را به ادامه درگیری‌ها ترغیب می‌کند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

ایران و تلاش بنت برای فریب و به‌دام‌انداختن بایدن

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به حق قانونی ایران برای دفاع و اقدام متقابل در برابر هر نوع تهدید گفت: پیش از این مقامات آمریکا به اسرائیل هشدار داده‌اند که مشارکت آمریکا در هر نوع اقدام خرابکارانه اسرائیل علیه ایران به نفع آمریکا نیست و ممکن است پایگاه‌ها و سربازان آمریکایی در منطقه مورد هدف قرار گیرند.

رحمن قهرمان پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، نخستین دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بیش از آنچه به لحاظ خارجی برای رژیم صهیونیستی مهم باشد، دارای اهمیت داخلی برای این رژیم ارزیابی و خاطرنشان کرد: دولت ائتلافی بنت و یائیر لاپید، دولتی شکننده است و نتانیاهو بارها تأکید کرده عمر این دولت به شش ماه هم نخواهد رسید. در این شرایط از ابتدای روی کار آمدن بنت، در محافل سیاسی رژیم صهیونیستی، گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود که دولت بایدن تا چه میزان از آن حمایت خواهد کرد.

وی دریافت یک میلیارد کمک مالی از آمریکا برای تقویت گنبد آهنین و همچنین مسئله تعلیق ویزا میان دو طرف را از جمله موضوعات مورد اختلافی و بحث شده در این دیدار عنوان کرد و ادامه داد: مهم‌ترین مسئله مورد اختلاف که البته دو طرف در رابطه با آن توافقاتی هم دارند، موضوع «ایران» بود. قبلا در دیداری که رئیس موساد و نهادهای اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی با «جک سولیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، داشتند او به صراحت اعلام کرده بود که سیاست دولت بایدن این است که مذاکرات با ایران را پیش ببرد و در آن دیدار مقامات صهیونیست مخالفت شدید خود را اعلام کرده بودند.

قهرمان پور یادآور شد: در آن دیدار بر سر دو مسئله توافق شده بود، اول اینکه اگر قرار باشد احیانا رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ایران انجام دهد آمریکا در جریان باشد و غافلگیر نشود و دیگر اینکه اقدامات این رژیم پیش از انجام، توسط آمریکا افشا نشود و همینطور، اگر احیانا آمریکا به دنبال اقدامی باشد، رژیم صهیونیستی آن را لو ندهد. این توافق انجام شده بود و آقای بنت امیدوار بود در این سفر بتواند، با توجه به توقف مذاکرات وین، فشار بیشتری به واشنگتن بیاورد که امتیازات بیشتری به تل‌آویو بدهد.

 

«ایران» همچنان موضوع اختلافی آمریکا و رژیم صهیونیستی

وی با بیان اینکه موضوع ایران، همچنان موضوع اختلافی میان تل‌آویو و واشنگتن است، اضافه کرد: با اینکه عمده یهودی‌ها به آقای بایدن رأی داده‌اند و گفته می‌شود آن‌ها عموما مخالف آقای نتانیاهو بودند؛ اما آمریکا هم سیاست خود را قبلا اعلام کرده و رژیم صهیونیستی تنها یکی از موضوعات آن است و چون عزم آمریکا این است که حضور خود را در منطقه کاهش دهد، رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را به کار گرفته و خواهد گرفت که آمریکا از منطقه خارج نشود؛ چرا که مهم‌ترین حامی و متحد استراتژیک آن است.

قهرمان‌پور به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای همراه کردن بایدن با خود علیه ایران اشاره کرد و افزود: با این حال تاکنون آمریکایی‌ها به این درخواست پاسخ مثبت نداده‌اند و مسئله کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و خروج نظامیان، مسئله‌ای فراتر از روابط ویژه و استراتژیک تل‌آویو و واشنگتن است. با اینکه در کشور ما و برخی کشورهای دیگر برخی معتقدند واشنگتن را تل‌آویو اداره می‌کند، اما واقعیت این است که قدرت نفوذ رژیم صهیونیستی در واشنگتن محدود است.

 

حق قانونی ایران برای دفاع و اقدام متقابل در برابر هر نوع تهدید

وی با اشاره به اظهارات بایدن در دیدار با بنت مبنی بر اینکه در صورت شکست دیپلماسی درباره ایران، گزینه‌های دیگری وجود دارند، به حق قانونی ایران برای دفاع و اقدام متقابل در برابر هر نوع تهدید پرداخت و ادامه داد: آمریکا درگذشته نیز اینگونه اظهارات را مطرح کرده است، اما در کنار آن این هشدار را هم داده‌اند که مشارکت آمریکا در هر نوع اقدام خرابکارانه اسرائیل علیه ایران به نفع آمریکا نیست و ممکن است پایگاه‌ها و سربازان آمریکایی در منطقه مورد هدف قرار گیرند. اکنون هم آمریکا نسبت به پیامدهای این تهدیدات توجه دارد.

قهرمان‌پور گفت: هر چند رژیم صهیونیستی یکی از عوامل مهم در محاسبات آمریکا است؛ اما باید در نظر داشت، این رژیم تنها یکی از این عوامل است! کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر و دیگر کشورها هم برای آمریکا اهمیت دارند؛ بنابراین تنها به راضی کردن رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کند.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند به دنیا بگوید همچنان روابطش با آمریکا ویژه است و نفوذ بالایی دارند؛ اما دلایل و شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی در خود واشنگتن اعتراضات و انتقادات نسبت به امتیازگیری‌های رژیم صهیونیستی از آمریکا بیشتر شده است. چندی پیش نشریه «هیل» در مقاله مفصلی نوشت رژیم صهیونیستی مشکل امنیتی ندارد و تنها با بزرگنمایی و ادعای ناامنی در منطقه به دنبال پول گرفتن از آمریکا است. رژیم صهیونیستی علاوه بر چهار میلیارد دلاری که سالانه از آمریکا دریافت می‌کند، سالانه انواع کمک‌های نظامی هم می‌گیرد؛ اگر آمریکا حضورش را در منطقه کاهش دهد، این درآمدها را از دست می‌دهد. واقعیت این است که نفوذ رژیم صهیونیستی در قیاس با گذشته در حال کاهش است.

این تحلیلگر مسائل خلع سلاح، به برخی گزارش‌ها درخصوص جزئیات نقشه راهبردی صهیونیست‌ها علیه ایران با عنوان راهبرد «مرگ با هزاران بریدگی» و «اقدامات کوچک در جبهه‌های متعدد» پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی همواره چنین طرح‌هایی را علیه ایران در دستور کار داشته است. در واقع آن‌ها به آمریکا گفته‌اند اگر نتوانید از طریق مذاکره برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنید، ما از طریق خرابکاری آن را متوقف می‌کنیم. آن‌ها مدعی هستند که خرابکاری‌هایشان علیه برنامه هسته‌ای ایران، موثر بوده است اما درباره آن اجماع نظر وجود ندارد. حتی در آمریکا هم نمی‌پذیرند که این خرابکاری‌ها باعث کند شدن برنامه هسته‌ای ایران شده باشد.

قهرمان پور درخصوص ضرورت پیگیری حقوقی این تهدیدها علیه کشورمان و همچنین حق دفاع از خود، تصریح کرد: اگرچه ما می‌توانیم علیه تهدیدات رژیم صهیونیستی به مراجع بین المللی شکایت کنیم، لیکن با توجه به ناکارآمدی آنها از یک طرف و عدم پایبندی این رژیم به حقوق و قواعد بین المللی از طرف دیگر، محفوظ دانستن حق پاسخگویی، دفاع و اقدام متقابل گزینه کاراتری خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *