loader image

جدیدترین مطالب

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

Loading

سناریوهای پیش‌روی دولت آینده در افغانستان و راهبرد ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه هر گونه جدایی میان ایران، روسیه و چین در ارتباط با تحولات افغانستان بسیار خطرناک خواهد بود، گفت: باید ضمن رایزنی مشترک با روسیه و چین، در مورد شناسایی طالبان کاملا محتاطانه عمل کرد.

دکتر نوذر شفیعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سه سناریو را می‌توان درخصوص حکومت آینده در افغانستان درنظر گرفت، خاطرنشان کرد: بر اساس سناریوی اول؛ ممکن است حکومتی فراگیر تشکیل شود، به گونه‌ای که در نهایت طالبان تنها بخشی از قدرت باشد. در سناریوی دوم، ممکن است حکومتی فراگیر تشکیل شود؛ اما طالبان بخش مرکزی قدرت و تعیین‌کننده باشد. سناریوی سومی که در این خصوص می‌توان متصور بود، این است که حکومتی با غلبه کامل طالبان تشکیل شود و سایر نیروها آن قدر در حاشیه باشند که حضور یا عدم حضور آن‌ها تفاوتی ایجاد نکند و شاید اصلا در قدرت سهیم نشوند.

 

سناریوی مطلوب

وی با بیان اینکه ایجاد حکومت فراگیر متشکل از همه مذاهب، اقوام و نیروهای سیاسی مختلف، سناریویی است که ایران انتظار دارد اتفاق بیفتد، افزود: این سناریو به تداوم حیات سیاسی مسالمت‌آمیز افغانستان منجر خواهد شد و برای ایران مطلوب‌تر خواهد بود؛ چرا که ثبات، امنیت و احتمالا رضایت عمومی ایجاد می‌کند؛ اما با توجه به شرایطی که پیش آمده، به نظر می‌رسد طالبان به سادگی به این سناریو تن ندهند که پیامدهای سنگینی درپی خواهد داشت و طالبان باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: بر اساس شرایط فعلی و با توجه به سناریوی دوم؛ از آنجا که طالبان قدرت را به دست گرفته و نیروی غالب و تعیین‌کننده است، ابتکار عمل از سایر گروه‌های قومی و مذهبی و نیروهای سیاسی سلب می‌شود و قطعاً نوعی نارضایتی بروز خواهد کرد که در واقع حرکت بر لبه تیغ خواهد بود و ممکن است هر لحظه ناآرامی‌هایی در نتیجه نارضایتی هایی که وجود دارد ایجاد شود. بدیهی است بروز ناامنی و ناآرامی به سود ایران نیست.

شفیعی ادامه داد: ایران باید در رایزنی با روسیه، چین و پاکستان برای تحقق سناریوی اول و ایجاد دولتی فراگیر تلاش کند؛ چرا که عبور از این سناریو، راه بازگشت را سخت خواهد کرد. اگر سناریوی دوم اتفاق بیفتد ایران باید تلاش‌های دیپلماتیک خود را در کنار سایر اهرم‌های قدرت خود به کار بگیرد و در کنار سایر کشورهایی که از این وضع احساس نگرانی می‌کنند، هم‌افزایی کنند تا پیش از اینکه افغانستان به سمت درگیری‌های نظامی و وارد شدن به سناریوی سوم حرکت کند، مانع این سناریوی بدبینانه شوند.

وی افزود: این سناریوها برای مسکو و پکن هم وجود دارد، البته شرایط آمریکا و پاکستان را باید متفاوت درنظر گرفت و برای آن‌ها و خصوصا آمریکا، وقوع سناریوی سوم مطلوب‌تر است؛ چرا که به دنبال جنگ داخلی و ناامن کردن افغانستان، هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به پیامدهای جنگ داخلی و وقوع ناامنی برای کشورهای همسایه افغانستان، خصوصا ایران، تأکید کرد: اگر تحولات افغانستان وارد سناریوی سوم شود، شاهد جنگ داخلی، بحرانی طویل المدت با آینده‌ای نامعلوم در این کشور خواهیم بود که پیامدهای منفی و بسیار مخربی ابتدا برای مردم این کشور و سپس برای کشورهای منطقه خواهد داشت و این همان خواسته آمریکاست.

 

رفتار طالبان باید راستی‌آزمایی شود

شفیعی به مواضع سازمان‌های بین‌المللی و همچنین کشورهای غربی درخصوص شناسایی طالبان و مشروعیت آن‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید دولت افغانستان را به رسمیت بشناسیم و نه امارت اسلامی طالبان را؛ چرا که بنای ما این است که طالبان بخشی از قدرت است و نه تمام آن. علاوه‌براین، رفتار طالبان باید راستی‌آزمایی شود تا مشخص گردد آنچه در مواضع عنوان می‌کنند، در عمل هم اجرا می‌کنند یا فعلا به صورت تاکتیکی شعارهایی می‌دهند و پس از کسب قدرت به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند!

وی ادامه داد: باید ضمن رایزنی مشترک با روسیه و چین، در مورد شناسایی طالبان کاملا محتاطانه عمل کرد.

به گفته این استاد دانشگاه؛ در شرایط فعلی باید دیپلماسی ایران بر این مبنا باشد که اطلاعات لازم را درخصوص فرایند گذار در افغانستان به دست آورد تا این فرایند مشخص باشد؛ مثلا روشن باشد که قرار است دولتی موقت روی کار بیاید و در گام بعدی انتخابات برگزار شود. در واقع باید این فرایند و نه یک نیروی خاص را به رسمیت شناخت. علاوه‌براین باید هشیار بود که این فرایند تهدیدی علیه منافع ما دربرنداشته باشد.

شفیعی توضیح داد: ما باید نسبت به آنچه قرار است از این به بعد در افغانستان رخ دهد به خوبی اطلاع داشته باشیم و این یکی از معیارهای برخورد ما با کابل باشد. چه بخواهیم دولت شکل گرفته را به رسمیت بشناسیم و چه تصمیم بر عدم شناسایی باشد، این روند باید در تصمیم‌گیری ما عاملی موثر باشد. مگر اینکه پیش از آن توافق‌هایی حاصل شده و طالبان موظف باشند شروطی مثل اینکه دولتی فراگیر ایجاد کند، به برگزاری انتخابات تن دهد و تهدیدی علیه ما نباشد، را اجرا کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد سناریوی دوم و سوم رخ دهد؛ مطلقا نباید شناسایی صورت گیرد؛ چرا که واقعیت این است که در این باره ما و کشورهای مختلف از بحران‌های آینده می‌ترسیم و این نگرانی وجود دارد که در آن سناریوها به تحکیم رژیمی کمک شود که اساسا ماموریتش تهدید امنیت ملی ما است. بنابراین باید بسیار با ظرافت عمل کرد و توجه داشت دنیای امروز دنیایی پیچیده و نه خطی است. حتی اگر اطلاعات بسیاری میان ما و طالبان تبادل شده باشد، در نهایت باید به مقوله «فریب» هم توجه داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *