جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

سفر وزیرخارجه چین به دمشق؛ راهبردی جدید در قبال سوریه

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حضور وزیر خارجه چین در دمشق بعد از 10 سال، می‌تواند مقدمه و نشانگر تمایل این کشور برای حضور اقتصادی گسترده در سوریه هم باشد، گفت: چین، سوریه و به‌خصوص بازسازی این کشور را فرصتی برای تقویت حضور و نفوذ خود در خاورمیانه می‌بیند.

مصطفی نجفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به دمشق و ارائه ابتکار عمل چهاربندی این کشور درباره سوریه، اظهار داشت: با اینکه چینی‌ها از شروع بحران سوریه در سال 2011، حمایت‌های سیاسی زیادی از این کشور داشتند، اما حمایت نظامی، امنیتی و یا اقتصادی ویژه‌ای نکردند؛ حمایت‌های سیاسی هم بیشتر در چارچوب وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه مقامات پکن، در شرایط فعلی به دنبال نقد کردن حمایت سیاسی 11 ساله خود از سوریه هستند، گفت: گرچه ایران و روسیه به‌صورت همه‌جانبه از سوریه حمایت کردند؛ اما چین با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بالایی که دارد در حوزه اقتصادی قوی‌تر وارد خواهد شد.

 

بازسازی سوریه، فرصتی برای چین

این کارشناس مسائل سوریه، با تأکید بر اینکه به‌صورت کلی باید حضور وزیر خارجه چین در سوریه را در قالب راهبرد کلان‌تر نفوذ اقتصادی در خاورمیانه دید، افزود: چین هدفی را در خاورمیانه تعریف کرده و به دنبال این است که در حوزه اقتصادی در تمام مناطق خاورمیانه جای پا و نفوذی داشته باشد. با این رویکرد، آن‌ها سوریه و به‌خصوص بازسازی این کشور را فرصتی برای خود می‌بینند.

نجفی با تشریح مسائل مطرح‌شده در طرح چهاربندی چین درباره سوریه، ادامه داد: در بند دوم این طرح، بر توجه به رفاه مردم سوریه تأکید شده که در آن مسائل اقتصادی بسیار پررنگ در نظر گرفته شده است و چینی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری در سوریه، مناطق آزاد تجاری چینی در این کشور ایجاد کنند.

 

اطمینان چین از ثبات سیاسی و امنیتی در سوریه

وی با یادآوری اینکه تاکید بر «حفظ تمامیت ارضی»، «مبارزه با تروریسم» و «حل‌وفصل سیاسی بحران» سه محور دیگر این طرح چهاربندی است، گفت: انجام سفر وزیر خارجه چین به سوریه، بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و انتخاب مجدد بشار اسد به معنی تأکید بر مشروعیت سیاسی بین‌المللی بشار اسد است؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد آن‌ها از ثبات در سوریه مطمئن شده‌اند.

نجفی توضیح داد: پیش‌ازاین دولت اسد بارها درخواست کمک برای بازسازی سوریه را داشت، اما چینی‌ها تمایل زیادی برای مشارکت نداشتند، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد آن‌ها از ثبات امنیتی و تا حدودی سیاسی در سوریه اطمینانی کسب کرده‌اند و به دنبال این هستند که از این ثبات استفاده کنند و نفوذ اقتصادی خود را گسترش دهند.

این کارشناس مسائل سوریه بابیان اینکه حضور اقتصادی چین در سوریه را باید در امتداد پروژه «یک جاده، یک کمربند» ارزیابی کرد، یادآور شد: یکی از کریدورهایی که چین را به مدیترانه و اروپا وصل می‌کند از مسیر سوریه می‌گذرد. چینی‌ها سال‌هاست که این پروژه را دنبال می‌کنند و اکنون فرصت مناسبی است که گام دیگری بردارند. ضمن اینکه هم‌زمان که با سوریه مذاکرات را پیش می‌برند و دولت سوریه هم به دلیل بازسازی کشورش از آن حمایت می‌کند، در دو سال گذشته شاهد مذاکراتی میان چین با ایران، پاکستان و عراق هستیم تا پازل کریدوری که قرار است به مدیترانه وصل شود، تکمیل گردد.

 

کاهش حضور آمریکا در منطقه؛ فرصت مغتنمی برای چین

نجفی با اشاره به تصمیمات خاورمیانه‌ای آمریکا و تغییر شیوه حضورش در این منطقه، گفت: تلاش‌های چین برای افزایش نفوذ خود در این منطقه، بسیار مرتبط با این سیاست آمریکا است. با کمرنگ شدن حضور آمریکا، قطعاً چین آماده است که جای این کشور را در هر سطحی بگیرد. چین، نخستین بازار برای صادرات نفت عراق است و روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت از این کشور که معادل 44 درصد صادرات نفتی‌اش است، به چین صادر می‌شود. عراق وابستگی زیادی در حوزه صادرات انرژی به چین دارد و اگر مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق آغاز شود، چین به‌زودی آماده است این خلأ در عراق را پر کند.

وی ادامه داد: قطعاً کاهش حضور نیروهای آمریکا در خاورمیانه فرصت بسیار خوبی برای چین است که در این منطقه نفوذ خود را افزایش دهند. آمریکایی‌ها هم به این مسئله واقف هستند، اما راهبرد آن‌ها این است که چین را در شرق مهار کنند.

 

حضور پررنگ و نفوذ چین در آینده خاورمیانه

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اشاره به حضور چینی‌ها در پروژه‌های توسعه و بازسازی در اراضی اشغالی، گفت: چینی‌ها پروژه بازسازی و توسعه بندر «حیفا» را برعهده گرفته‌اند و حتی ترامپ بارها نسبت به این مسئله به نتانیاهو هشدار داد، اما اسرائیلی‌ها زیر بار آن نرفتند! به نظر می‌رسد آن‌ها هم واقف هستند که حضور و نفوذ چین در آینده خاورمیانه قطعی است.

به گفته نجفی؛ هیچ کشوری در خاورمیانه نیست که از حضور و نفوذ چین در این منطقه استقبال نکند و همه خواهان این هستند که در خاورمیانه جدید با چین همکاری کنند.

وی در خصوص پیامدهای تقویت نقش چین در سوریه به‌ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: چینی‌ها قطعاً در راستای امنیت سرمایه‌گذاری‌شان، قبل از هر چیز تمایل دارند مسئله تروریسم در سوریه حل‌وفصل شود، البته اکنون داعش جز قسمت‌هایی در شرق و به‌طور محدود در مرکز سوریه، در این کشور حضور و نفوذی ندارد؛ اما ماجرای ادلب همچنان پابرجا است که بخشی از این تروریست‌ها در آنجا موردحمایت برخی کشورهای عربی منطقه و ترکیه هستند. اگر مسائل ادلب پایان یابد، دغدغه‌های امنیتی چین در سوریه برطرف خواهد شد و چین این مسئله را فرصتی برای خود می‌بیند.

نجفی تأکید کرد: حضور وزیر خارجه چین در دمشق بعد از 10 سال، می‌تواند مقدمه و نشانگر تمایل این کشور برای حضور اقتصادی گسترده در سوریه هم باشد. گرچه حضور اقتصادی چینی‌ها در سوریه، فرصت‌هایی را از ایران می‌گیرد؛ اما فرصت‌هایی را هم برایش فراهم می‌کند، ازجمله طرح «کمربند جاده»‌ای که از ایران می‌گذرد، می‌تواند به بحث حمل‌ونقل و لجستیکی ایران بسیار کمک کند.

این کارشناس مسائل سوریه ادامه داد: اتفاقاً اسرائیلی‌ها هم بسیار تلاش کردند مسیری که چینی‌ها به دنبال آن هستند، عملی نشود. آن‌ها به دنبال این بودند که بااتصال بندر حیفا به خلیج‌فارس و کشورهای عربی، مسیر اتصال چین به مدیترانه و اروپا از این بندر بگذرد، اما به نظر می‌رسد چینی‌ها مسیری را که از ایران می‌گذرد، در نظر دارند، مسیری که مزیت‌های راهبردی بسیاری هم برای آن‌ها فراهم می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *