جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

اهداف و راهبرد آمریکا برای حضور مستشاری در عراق

۱۴۰۰/۰۵/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیر اندیشکده روابط بین‌الملل با اشاره به اخبار منتشرشده درباره تلاش آمریکا برای تداوم حضور ظاهرا و بر اساس ادعاهای مطرح شده خود در عراق در قالب مستشاری گفت: با توجه به اینکه این حضور به درخواست دولت عراق انجام می‌شود، نیروهای آمریکایی مشروعیت بالاتری برای خود قائل خواهند شد و دستشان برای گرفتن امتیازات بیشتر و تحمیل شرایط مطلوب خود بازتر خواهد بود.

سید عبدالمجید زواری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اعلام تصمیم مقامات آمریکایی مبنی بر خروج از عراق را از چند زاویه قابل‌بررسی و تحلیل دانست و اظهار داشت: از یکسو می‌توان این اقدام را در راستای تغییر اولویت‌های راهبردی آمریکا به دلیل کاهش تدریجی اهمیت خاورمیانه برای مقامات واشنگتن و لزوم تمرکز بیشتر بر شرق و مهار چین تلقی کرد و از سوی دیگر آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند با توجه به فروپاشی ساختار داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه، مأموریتشان در منطقه هم به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه صرف‌نظر از این دلایل اعلامی که به‌صورت رسمی و غیررسمی از سوی مقامات پنتاگون مطرح می‌شود، دلایل مهم‌تری در این زمینه مؤثر بوده‌اند، گفت: شکی نیست که با خودکفایی آمریکا در زمینه تولید نفت، وابستگی کاخ سفید به منابع نفتی غرب آسیا کم شده و با پررنگ شدن تهدیدهای چین، مهار آن در صدر اولویت‌های راهبردی دولتمردان کاخ سفید قرار گرفته است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در خصوص تصمیم آمریکا مبنی بر حضور مستشاری در عراق افزود: بااین‌حال موقعیت ژئوپلیتیک خاورمیانه آن‌چنان اهمیت دارد که مقامات آمریکایی نمی‌توانند نسبت به تحولات این منطقه راهبردی بی‌تفاوت باشند. به تعبیر دیگر،  ساده اندیشی است اگر تصور شود کشوری که به اعتراف مقامات خود هزاران میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده به ناگاه از منافع آن چشم‌پوشی و منطقه را ترک کند.

 

موازنه منفی هزینه – فایده حضور آمریکایی‌ها در عراق

زواری با تأکید بر اینکه تصمیم مقامات آمریکایی مبنی بر خروج نیروهایشان از منطقه را باید به دلیل عدم دستیابی به موازنه مثبت در هزینه – فایده این حضور ارزیابی کرد، توضیح داد: این موضوع به‌ویژه پس از به شهادت رساندن سردار سلیمانی از سوی آمریکا و افزایش حملات گروه‌های جریان مقاومت علیه مواضع و نیروهای آمریکایی در منطقه، نهایتاً استراتژیست‌های آمریکا را به این جمع‌بندی رسانده است که برای پیشگیری از خسارات و تلفات بیشتر به‌ناچار از برخی کشورها ازجمله عراق و افغانستان عقب‌نشینی و یا با تغییر نوع حضور خود، از حساسیت آن بکاهند.

وی درعین‌حال گفت: البته این اقدام به معنی خروج کامل آمریکا از منطقه نخواهد بود و همان‌طور که در اظهارات برخی مقامات و کارشناسان این کشور هم به‌صورت تلویحی مطرح شد، تحت پوشش همکاری‌های اطلاعاتی – امنیتی بخشی از نیروهای آمریکایی در منطقه باقی خواهند ماند.

به گفته مدیر اندیشکده روابط بین‌الملل، با توجه به پیشینه عملکرد آمریکا در مناطق مختلف، ازجمله در افغانستان، احتمالاً با خروج آمریکا از عراق  و یا تغییر چگونگی حضور مجدداً شاهد خیزش دوباره تروریسم در منطقه عراق و سوریه باشیم تا به‌نوعی این گروه‌ها مانع از برقراری ثبات کامل در منطقه و تقویت نفوذ ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه شوند. ازاین‌رو به‌رغم مصوبه مجلس عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق، به نظر می‌رسد مقامات ارشد این کشور بعضا بیم آن دارند که با خروج آمریکا، امنیت شکننده موجود بیش‌ازپیش خدشه‌دار شود.

 

چهار سناریو پیش روی عراق و منطقه

زواری بابیان اینکه با توجه به اهمیت و شرایط منطقه، درمجموع چشم‌انداز منطقه و عراق پس‌ازاین اقدام آمریکایی‌ها را می‌توان در چهار سناریو جمع‌بندی کرد، اضافه کرد: ممکن است شاهد ادامه وضع موجود باشیم. در این سناریو باوجود اعلام مقامات دو کشور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این اقدام به دلیل پرهیز از خلأ امنیتی و همچنین لابی متحدان منطقه‌ای واشنگتن تا تاریخ نامعلومی به تعویق بیفتد و عملاً وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت؛ اگرچه خطرات زیادی نیروهای آمریکایی را تهدید خواهد کرد.

وی گفت: در واکنش به این اقدام، حملات گروه‌های وابسته به جریان مقاومت علیه مواضع آمریکا نیز ادامه می‌یابد و در مقابل آمریکا نیز با حملات گاه‌وبیگاه و تحت‌فشار قرار دادن مقامات عراقی برای ادغام گروه‌های نظامی وابسته به محور مقاومت در ارتش این کشور، در جهت مهار این نیروها و کاهش تلفات خود در عراق و دیگر کشورهای منطقه تلاش می‌کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا حضور ظاهرا و بر اساس ادعاهای مطرح شده مستشاری نیروهای آمریکایی در عراق را گزینه دیگر محتمل برای آینده این کشور دانست و افزود: در این سناریو طی چند مرحله نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج‌شده و پایگاه‌های نظامی آن‌ها تحویل ارتش عراق خواهد شد. بااین‌حال به خواست عراق باهدف آموزش نیروهای نظامی این کشور و همچنین همکاری‌های اطلاعاتی در عراق حفظ یا منتقل می‌شوند.

زواری ادامه داد: در این سناریو با توجه نامحسوس بودن فعالیت‌های نیروهای آمریکایی، افکار عمومی و گروه‌های مختلف هم احتمالا حساسیت کمتری نسبت به حضور آن‌ها خواهند داشت. همچنین ازآنجاکه این حضور به خواست عراق بوده، دست مقامات کاخ سفید برای اخذ امتیازات بیشتر و تحمیل شرایط دلخواه باز است. ضمن اینکه آمریکا با تقویت ارتباط خود با نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد، در میان‌مدت زمینه گسترش نفوذ خود را بر جامعه عراق و اجرای اصلاحات مدنظر خود در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراهم می‌کند.

وی خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق برای پیشگیری از تلفات بیشتر را سناریوی دیگر پیش روی عراق دانست و با تأکید بر ضرورت توجه به خلأ امنیتی در پی این خروج توضیح داد: علاوه بر این موارد باید به‌احتمال واگذاری مأموریت آمریکا به متحدانش در منطقه مانند عربستان یا ترکیه هم توجه داشت. درواقع علیرغم خروج آمریکا از عراق، این کشور برای پیشگیری از نفوذ رقبا، ازجمله ایران بر منطقه و ممانعت از واگذاری میدان به رقیب، برای یکی از متحدان منطقه‌ای خود  نقشی فعال در عراق و محیط پیرامونی آن تعریف می‌کند.

این کارشناس مسائل عراق، گفت: درواقع آمریکا ضمن کاهش هزینه‌های خود در منطقه، می‌تواند دستاوردها و منافع خود در منطقه را حفظ کند تا در فرصت مناسب مجدداً زمینه برای حضور ظاهرا و بر اساس ادعاهای مطرح شده پررنگ‌تر آمریکا فراهم شود.

وی با اشاره به اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه نظامیانی که در خاک عراق باقی خواهند ماند، در حوزه پشتیبانی اطلاعاتی فعالیت خواهند داشت، اضافه کرد: با توجه به اینکه این حضور به درخواست دولت عراق انجام‌شده، نیروهای آمریکایی مشروعیت بالاتری برای خود قائل می‌شوند و دستشان برای گرفتن امتیازات بیشتر و تحمیل شرایط مطلوب خود بازتر خواهد بود.

زواری با اشاره به پیامدهای حضور مستشاری و فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در عراق گفت: چنین حضوری این امکان را در اختیار واشنگتن قرار می‌دهد تا در میان‌مدت، شناخت و ارتباط عمیق‌تری با بدنه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی عراق به دست بیاورد و در طول زمان شرایط را برای اعمال تغییرات مطلوب خود و تقویت گروه‌های نزدیک به خود و به حاشیه راندن گروه‌های مقاومت از شئون مختلف جامعه عراق فراهم آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *