جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

سیاستمدار اسپانیایی وضع تحریم علیه ایران را ریاکارانه خواند

تهران- ایرنا- «یونه بلارا» رهبر حزب پودموس اسپانیا از «ریاکاری» اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه ایران و چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اتحادیه را به همدستی در کشتار فلسطینی‌ها متهم کرد.

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

Loading

راهبرد آمریکا برای بی‌ثبات‌سازی آمریکای لاتین

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا در پی دامن زدن به اعتراضات در کوباست، گفت: ایالات متحده سعی می‌کند با ایجاد نارامی و بی‌ثباتی در کشورهای آمریکای لاتین، منافع خود را تامین و از فرصت‌ها استفاده کند تا گرایش‌های سیاسی حاکم بر این کشورها را به نفع خود تغییر دهد.

دکتر الهه نوری غلامی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات اخیر در برخی کشورهای آمریکای لاتین و همچنین نقش و مداخله‌جویی‌های ایالات متحده در آن، اظهار داشت: اعتراضات و اتفاقاتی که در روزهای اخیر در کوبا شاهد هستیم، ریشه در تاریخ این کشور دارد. از سال 1959 که انقلابی در آن رخ داد، آمریکا با اعمال یکسری تحریم‌ها سعی داشت این کشور را محدود کند و از آن زمان تاکنون روابط آمریکا و کوبا رو به وخامت گذاشته است.

وی با یادآوری اینکه کوبا هدف قدیمی‌ترین تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده است، گفت: آمریکا به رغم اینکه داعیه برقراری دموکراسی و آزادی بیان دارد، در تمام سال‌هایی که کوبا با مشکلات ناشی از تحریم‌ها مواجه بوده، تحریم‌ها را مکرر افزایش داده است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به دیدارهای صورت گرفته میان اوباما و کاسترو در سال 2015 و همچنین بی‌نتیجه بودن آن مذاکرات برای وضعیت مردم کوبا و اقتصاد این کشور ادامه داد: اوباما در زمینه رفع تحریم‌ها به یکسری شعارها و اقدامات نمایشی بسنده کرد و با روی کار آمدن ترامپ، به راحتی همه آن اقدامات نمایشی هم بی اثر شد و فشارها افزایش یافت. در واقع ترامپ حدود 243 تحریم تازه وضع کرد! در همه این سال‌ها کوبا سعی کرد با اصلاحات اقتصادی و سیاسی در داخل، مشکلات خود را کاهش دهد.

نوری به پیامدهای شیوع کرونا در اقتصاد جهان و آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: هفت درصد رشد ناخالص داخلی آمریکای لاتین در نتیجه این مشکلات سقوط کرده و این وحشتناک‌ترین سقوط رشد ناخالص داخلی بعد از جنگ جهانی دوم ارزیابی شده است. در این شرایط کوبای تحت تحریم که تلاش کرده اقتصاد خود را نجات دهد، وضع دشوارتری پیدا کرده است.

 

آمریکا در پی دامن زدن به اعتراضات در کوبا

وی با تأکید بر اینکه دموکرات‌ها سیاست‌های خود را در خصوص آمریکای لاتین در لفافه و مخفیانه دنبال می‌کنند، اضافه کرد: همه مردم دنیا حق دارند مطالباتی از دولت خود داشته باشند، اما درباره اعتراضات اخیر کاملا روشن است که دولت آمریکا با سیاست‌های پشت پرده خود به این اعتراضات دامن می‌زند و اغتشاشگران را که ضد حکومت انقلابی کوبا هستند با مردمان عادی که مطالبات به حقی دارند، درکنار هم قرار می دهد تا وضعیت کشور را بحرانی نشان دهد.

این استاد دانشکده مطالعات جهان گفت: آمریکا بزرگ‌ترین کمکی که به مردم کوبا می‌تواند داشته باشد این است که تحریم‌ها را لغو کند؛ وضعیت فعلی کوبا نتیجه سال‌ها تحریمی است که آمریکا علیه این کشور تحمیل کرده و ما امروز در شرایط شیوع کرونا، نتیجه مستقیم آن تحریم‌ها را شاهد هستیم. آمریکا هم در این شرایط در کنار برخی کشورهای همسایه مانند کلمبیا، بر طبل ناآرامی و بی‌ثباتی سیاسی می‌کوبد.

وی به تصمیم آمریکا برای افزایش نیروهای خود در سفارت این کشور در هاوانا اشاره کرد و ادامه داد: این اقدام جز مداخله مستقیم‌تر در امور داخلی، چه تبعاتی دیگری در کوبا دارد؟ این نیروها چه تاثیری در حل مشکلات مردم خواهند داشت، در حالی که مطالبه مردم دارو و غذا است؟

 

مداخلات آمریکا در هائیتی

نوری همچنین به ابعاد و ریشه‌های بی‌ثباتی سیاسی و ناآرامی‌ها در هائیتی و ونزوئلا پرداخت و تصریح کرد: رئیس جمهور هائیتی را در منزلش ترور کردند و جالب اینجاست که آمریکا مدعی است این اقدام از سوی گروه‌های سازمان یافته کلمبیایی انجام شده است. در حالی که اصولا نظامیان و شبه نظامیان کلمبیایی توسط آمریکا برای ایجاد آشوب در کشورهای دیگر آمریکای لاتین استخدام و اجیر می‌شوند!

وی با بیان اینکه پس از ترور رئیس جمهور، فردی که در هائیتی به عنوان کفیل ریاست جمهوری روی کار آمده، کاملا وابسته به ایالات متحده است، افزود: به نظر می‌رسد ما شاهد وابستگی هائیتی به ایالات متحده باشیم و مجددا یکی از دست‌نشاندگان ایالات متحده با سرکوب سایر گرایش‌های سیاسی، در این کشورِ به حدِ کافی آسیب‌دیده، روی کار آمده تا آمریکا بتواند منافع خود را در آن حفظ کند.

این عضو گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران، با تشریح گرایش‌های سیاسی حاکم بر کشورهای منطقه آمریکای لاتین، اظهارداشت: اگر قبلا صحبت از تفوق چپها در آمریکای لاتین می‌شد، باید در شرایط فعلی گفت؛ در عرصه سیاسی در این منطقه همچنان شاهد جنگ چپ و راست هستیم و آمریکا هم سعی می‌کند با ایجاد این نارامی‌ها و بی‌ثباتی‌ها منافع خود را تامین و در هر کشور از فرصت‌ها استفاده کند تا گرایش‌های سیاسی را به نفع خود تغییر دهد و اجازه ندهد چپ‌گراها مجال حضور پیدا کنند.

نوری در عین حال اجرای این سیاست‌ها را برای ایالات متحده با دشواری‌هایی همراه دانست و اضافه کرد: اصولا حس ضد آمریکایی بودن و تلاش برای تغییر هژمونی آمریکایی درکشورهای امریکای لاتین وجود دارد و آمریکا هم اساسا اجازه برقراری آرامش در این کشورها را نمی‌دهد و از آشوب‌ها به روش‌های مختلف به نفع خود بهره می‌برد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد ایالات متحده در حوزه رسانه‌ای علیه آمریکای لاتین و تلاش برای ایجاد تصویری از «رویای آمریکایی» در اندیشه مردم این منطقه، ادامه داد: انبوهی از رسانه‌ها به‌طور روزانه علیه کوبا و کشورهای انقلابی به زبان مردم این مناطق، تولید محتوا می‌کنند و به تبلیغ سبک زندگی آمریکایی می‌پردازند. موج عظیم مهاجران پشت مرزهای آمریکا وجود دارد، در حالی که درها به رویشان باز نیست!

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر این کشورها در حال آشوب و ناآرامی باشند گرایشات آمریکا-محور، زمینه‌ای را برای استفاده آمریکا از ذخایر اقتصادی، معدنی و نفتی این کشورها فراهم می‌کند. به همین دلیل آمریکا برای ایجاد جنگ چپ و راست در این کشورها تلاش می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *