گزارشگر سازمان ملل: شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مصداق «جنایت جنگی»

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین‌الملل گزارش گزارشگر سازمان ملل در خصوص شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را نقطه عطفی در مبارزات حقوقی علیه این رژیم اشغالگر ارزیابی کرد و گفت: اطلاق «جنایت جنگی» به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، موضع گیری بسیار استثنایی است و می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات جدی علیه این رژیم اشغالگر باشد.

دکتر عیسی کوهستانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را جنایت جنگی ادامه‌دار خوانده است، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و اندیشه‌های نژادپرستانه، همواره به دنبال توسعه سرزمینی است. این رژیم از 1948 حدود 80 درصد فلسطین را به اشغال خود درآورد و بعد از جنگ 1967، اراضی تحت سیطره را سه برابر کرد. پس از این بود که شهرک‌سازی در اراضی اشغالی در دستور کار قرار گرفت، هر چند از همان زمان این موضوع با مخالفت‌های جامعه جهانی روبرو شد.

وی افزود: متاسفانه این اعتراضات علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به دلیل پشتیبانی کشورهایی مانند آمریکا و همپیمانانشان تا کنون به نتیجه موثری نرسیده، اما همچنان این اعتراضات در سطح جهانی به طور گسترده مطرح است.

 

شهرک‌‎سازی رژیم صهیونیستی نقض قواعد عرفی و قرارداد بین المللی دولت اشغالگر

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل، موضوع شهرک‌سازی‌ها را یکی از محورهای مهم در مجموعه راهبردها و سیاست‌گذاری‌های رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: برای رژیم صهیونیستی امنیت، حاکمیت و شهرک‌سازی به هم گره خورده است. این رژیم از سال 1967 که به طور فراگیر به گسترش سرزمینی پرداخت، با مخالفت‌های جدی مواجه شد؛ چرا که این اقدام، از جمله اقدامات ناقض قواعد عرفی و قرارداد بین‌المللی دولت اشغالگر است.

کوهستانی توضیح داد: در شرایطی که رژیم صهیونیستی با صفت «اشغالگر» در سرزمینی حضور دارد، این اقدام که اتباع خود را به آن سرزمین‌ منتقل و سکنه اصلی را اخراج کنند، علاوه بر اینکه اشغال محسوب می‌شود و تبعات حقوقی خاص خود را دارد؛ نتایج بسیار پر مخاطره‌ای را هم در موضوع نهادینه کردن پدیده اشغال به همراه می‌آورد. در واقع این اقدام علاوه بر آثار انسانی ناشی از بی‌خانمانی آوارگان که زمینه شهرک‌سازی برای اسکان اتباع دولت اشغالگر را فراهم می‌کند، ممانعت ساکنان اصلی از اجرای حق تعیین سرنوشتشان را هم در سرزمین‌های خود سبب می‌شود.

 

اقدامات رژیم صهیونیستی مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت

وی گفت: نقض ماده 49 کنوانسیون ژنو و بسیاری از قواعد و مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی، علیه مردم فلسطینی‌ها تنها محدود به دوران اخیر نیست، بلکه این رژیم اشغالگر دهه‌های متمادی است که به این رویه غیر انسانی ادامه می‌دهد. هر چند گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین، اخیرا شهرک‌سازی  را در حد جنایت جنگی دانسته؛ اما نکته قابل توجه این است  که جنایات این رژیم از همان بدو تاسیس، قابلیت توصیف به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت را داشتند.

کوهستانی تاکید کرد: با توجه به تکرار ارتکاب جنایات به صورت پیوسته علیه مردم بی‌دفاع فلسطین، حقوق بنیادین بشری در سرزمین‌های اشغالی به طور مستمر در حال نقض است و این جرم تهدیدی مداوم علیه صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.

 

موضع گیری دیرهنگام، اما استثنایی گزارشگر سازمان ملل

این کارشناس حقوق بین‌الملل ادامه داد: اگر چه ارائه این گزارش دیرهنگام اتفاق افتاده، اما رفتارهای سبعانه رژیم صهیونیستی با صفاتی بسیار شنیع‌تر از آنچه صورت گرفته قابل توصیف است و نباید تنها به آن عنوان «جنایت جنگی» اطلاق شود بلکه این رفتارها در دایره شمول بسیاری از جنایات در صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری قرار می‌گیرند. با این حال این موضع گیری اخیر از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل بسیار استثنایی است و می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات جدی علیه این رژیم اشغالگر باشد.

کوهستانی درخصوص آثار و پیامدهای عملی انتشار این گزارش در قبال وضعیت مردم فلسطین، یادآور شد: بسیار خوشبینانه است اگر تصور کنیم این گزارش می‌تواند تغییر چشمگیری در این رابطه ایجاد کند، اما در دراز مدت این قبیل رفتارها می‌تواند موثر باشد و ادبیات مشترکی در میان کشورهای آزادی خواه دنیا علیه این رژیم غاصب و ظالم ایجاد کند تا به سهولت نتواند هر اقدام ضد انسانی را فارغ از محدودیت‌های حقوقی و سیاسی مرتکب شود.

 

نقطه عطفی در مبارزات حقوقی علیه رژیم صهیونیستی

وی اضافه کرد: این گزارش را می‌توان نقطه عطفی در مبارزات حقوقی علیه این رژیم اشغالگر ارزیابی کرد. اینکه در گزارشی رسمی  موضوع شهرک سازی در شمار جنایات جنگی قرار گرفته است می‌تواند گام موثر و خوبی باشد و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

در ادامه، این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل با اشاره به بخش‌هایی از گزارش شورای حقوق بشر که از جامعه جهانی خواسته «به این رژیم تفهیم کند که نمی‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای به اشغالگری‌ خود ادامه دهد»، تاکید کرد: با توجه به وضعیت سیاست بین‌الملل امروزه این رفتارها هزینه‌های خود را علیه رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد؛ اما کشورهای اسلامی قبل از اینکه بخواهند به این گونه اقدامات دل ببندند و از آن برای مبارزه با رژیم صهیونیستی استفاده کنند، بر فرض که اراده‌ای برای مبارزه با آن داشته باشند، بهتر است با ایجاد وحدت علیه این رژیم اشغالگر، اقدامی موثر برای دفاع از فلسطینی‌ها انجام دهند.

 

ضرورت وحدت میان کشورهای اسلامی در کنار اقدامات حقوقی علیه رژیم صهیونیستی

دکتر کوهستانی به بیانات امام خمینی (ره) درخصوص ضرورت وحدت میان کشورهای اسلامی علیه جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: دراز کردن دست مصالحه و دوستی برخی دولت های عرب که مشروعیت و حمایت مردمی ندارند، برای کشورهای اسلامی و خاورمیانه می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. اگر اقدامات حقوقی در کنار وحدت میان کشورها باشد می‌تواند بسیار موثر باشد.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل در پایان تاکید کرد: حفظ وحدت مقدمه هر حرکت علیه رژیم صهیونیستی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *