جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است

تهران- ایرنا- روزنامه عرب زبان رای الیوم نوشت: تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان روز به روز گسترده تر می شود؛ تظاهراتی که یادآور مخالفت ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است.

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

Loading

موانع تشکیل دولت مستقل فلسطینی

۱۴۰۰/۰۵/۰۲ | سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: حامیان اسرائیل هم در داخل و هم در خارج این نگرانی را دارند که تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی یک تهدید امنیتی بزرگ برای موجودیت این رژیم ایجاد کند. چراکه دولت فلسطینی ممکن است به‌سرعت موردحمایت جهان عرب و اسلام قرار بگیرد و تبدیل به یک قدرت شود.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «اکنون تغییراتی در زمین در سرزمین‌های اشغالی ایجاد شده است؛ یعنی انضمام شهر قدس و بخش‌هایی از کرانه باختری و رود اردن و گسترش شهرک‌نشینی ازجمله موانع جدی بر سر تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی محسوب می‌شود. مگر آنکه اسرائیلی‌ها تصور کنند که این دولت قرار است فقط در محدوده نوار غزه تشکیل شود.»

این کارشناس مسائل فلسطین در پاسخ به اینکه اصل تعیین حق سرنوشت فلسطینی‌ها بر اساس کدام مبانی حقوق بین‌الملل قابل‌پیگیری و اجراست، توضیح داد: «سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، دولت فعلی آمریکا (هرچند اجماع نظر بین آن‌ها وجود ندارد)، کشورهای اتحادیه عرب و اغلب کشورهای جامعه بین‌الملل از سیاست تشکیل دولت فلسطینی حمایت می‌کنند کما اینکه در مجمع عمومی رأی آورد اما در شورای امنیت به دلیل وتوی آمریکا، شناسایی یک دولت مستقل فلسطینی متوقف شد. لذا در این شرایط، موانع جدی در سطح بین‌الملل در این مسیر وجود دارد.»

این کارشناس در توضیح اینکه برای تشکیل تک دولت فلسطینی چه سازوکارهایی باید صورت پذیرد، تأکید کرد: «تشکیل دولت مستقل فلسطینی ازجمله آرمان‌های مردم فلسطین و دولت‌های عربی و اسلامی است و جامعه بین‌الملل و سازمان ملل نیز آن را پذیرفته‌اند. لذا این مسئله جزو اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل و سازمان ملل متحد است.»

در ادامه این کارشناس در تشریح این موضوع که چه موانع داخلی و خارجی بر سر راه تشکیل دولت مستقل فلسطینی وجود دارد، گفت: «مسائل جهان عرب حاکی از آن است که برخی از دولت‌های عربی، نزدیکی به رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی، سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده و درحال‌توسعه حضور و تکمیل اشغالگری‌اش در کرانه باختری است. پذیرش این مسئله توسط برخی از کشورهای عربی درحالی‌که از یک‌سو اتحادیه عرب بر شناسایی دولت فلسطینی با پایتختی قدس تأکید دارد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی، قدس را به خود منضم کرده تا حدودی دشوار و دارای تناقضاتی است.»

محبعلی با اشاره به اختلافاتی که بین گروه‌های مختلف فلسطینی بر سر مسئله رژیم صهیونیستی وجود دارد، گفت: «بین غزه، کرانه باختری، ساف و حماس در حال حاضر تفاهمی وجود ندارد. لذا در حال حاضر فلسطینی‌ها نیازمند آن هستند که حول آنچه احتمال وقوع آن هست به تفاهم و توافقی برسند.»

محبعلی درنهایت در خصوص نگرانی تل‌آویو و متحدانش پیرامون تشکیل دولت فلسطینی گفت: «حامیان اسرائیل هم در داخل و هم در خارج این نگرانی را دارند که تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی یک تهدید امنیتی بزرگ برای موجودیت این رژیم ایجاد کند. چراکه دولت فلسطینی ممکن است به‌سرعت موردحمایت جهان عرب و اسلام قرار بگیرد و تبدیل به یک قدرت شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *