جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

دورنمای تشکیل دولت مستقل فلسطینی

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین: حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی چشم‌انداز تشکیل دولت مستقل فلسطینی و موانع پیش روی آن پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل این گفتگوست:

پرسش: روند تشکیل دولت مستقل فلسطینی را چگونه می بینید؟

تشکیل دولت مستقل فلسطینی بر اساس توافقنامه 1993 اسلو قرار بود تا سال 2005 شکل عملی به خود گیرد، اما زمانی که یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان تلاش کرد تا مهم‌ترین بند توافقنامه اسلو را عملیاتی کند، در سال 2004 به‌طرز مشکوکی به قتل رسید. عرفات در سال 1994 یعنی یکسال پس از امضاء توافقنامه اسلو وارد اراضی اشغالی شد و در طول 10 سال تمام ابزارهای سیاسی لازم را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس به کار گرفت؛ اما عرفات از سال 2002 در شهر رام الله مقر تشکیلات خودگردان به دستور آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی محاصره و سپس مسموم شد و در نهایت در سال 2004 در بیمارستانی در پاریس درگذشت. همان زمان پزشکان فرانسوی وجود ماده سمی خطرناک که از مواد پلوتونیوم تشکیل شده را در خون یاسر عرفات تشخیص دادند. این ماده در کمتر از یک ماه کلیه گلبول‌های قرمز رئیس سابق تشکیلات خودگردان را نابود کرد. از آن پس رهبران تشکیلات خودگردان به‌علت ترس از احتمال ترور بیولوژیکی نتوانستند بر اساس بندهای توافقنامه اسلو راه را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی هموار سازند .

صائب عریقات گفتگو کننده ارشد فلسطینی نیز که راه عرفات را طی کرد در سال گذشته به‌طرز مشکوکی ترور بیولوژیکی شد و درگذشت، لذا درحال حاضر امکان شکل‌گیری دولت فلسطینی از رهگذر قانونی به دلیل نبود ابزارهای لازم دیپلماتیک و عادی سازی رابطه اعراب و اسرائیل ضعیف است و تنها راه حل، تقویت محور مقاومت و مقابله به نحو مقتضی است که حماس و جهاد اسلامی پیگیری آن را به عهده دارند.

 

پرسش: اصل تعیین حق سرنوشت فلسطینی‌ها بر اساس کدام مبانی حقوق بین‌الملل قابل پیگیری و اجراست؟

اصل حق تعیین سرنوشت بر اساس ماده یک منشور سازمان ملل به عنوان یک حق طبیعی برای همه ملت‌ها تعیین شده است. استقلال الجزایر در سال 1962و استقلال بسیاری از کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین بر اساس همین اصل صورت گرفت؛ اما به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در نهادهای بین‌المللی و از جمله سازمان ملل، مساله حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین امکان‌پذیر نشده است، علاوه‌براین نهادهای منطقه‌ای از جمله اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی فاقد اراده قدرت و ابزارهای لازم برای کمک به ملت فلسطین است .از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی تحت هیچ شرایطی حاضر نیست بپذیرد که ملت فلسطین به حق خود برای داشتن یک دولت مستقل دست یابد. مقامات رژیم صهیونیستی از دوران دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر تا نفتالی بنت، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی را در اراضی اشغالی 1967 مرگ اسرائیل می‌دانند و با تکیه بر پشتیبانی آمریکا و غرب مانع برگزاری همه پرسی در اراضی اشغالی می‌شوند.

وی افزود: به خاطر هزینه سیاسی سنگین هیچ‌یک از روسای جمهوری آمریکا به خود اجازه نمی‌دهند که در مورد تشکیل دولت مستقل فلسطینی اقدامی انجام دهند. برای مثال، بیل کلینتون، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا بود. بیل کلینتون در سال 1997 در دیدار خصوصی با یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان به‌صورتی محرمانه به وی گفته بود که کاخ سفید را ترک نخواهد کرد مگر یک دولت مستقل فلسطینی برای مردم فلسطین تاسیس کند. موساد که گفتگوهای بیل کلینتون و یاسر عرفات را شنود کرده بود با کمک عوامل لابی صهیونیستی در کاخ سفید رسوائی اخلاقی را برای بیل کلینتون از طریق خانم مونیکا لوینسکی یهودی الاصل که کارمند کاخ سفید بود رقم زد و کار به جایی رسید که کنگره آمریکا قصد برکناری کلینتون را داشت .از آن زمان بیل کلینتون دیگر هرگز در مورد تشکیل دولت فلسطین کلامی بر زبان جاری نکرد .در همان زمان موساد با نفوذ در کاخ سفید در صندلی دفتر کار بیل کلینتون دستگاه شنود گذاشته بود زیرا اسرائیل و لابی صهیونیستی به‌شدت نسبت به احساس عاطفی وی به مردم فلسطین حساس شده بودند.

 

پرسش: چه موانع داخلی و خارجی بر سر راه تشکیل دولت مستقل فلسطینی وجود دارد؟

موانع فراروی تشکیل دولت مستقل فلسطینی در 3 حوزه بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی قابل تجزیه و تحلیل است. در عرصه بین‌المللی همه روسای جمهوری آمریکا متعهد هستند که امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین کنند. اگر چه در رفتار و گفتار اختلافی بین روسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد، اما در نهایت همه روسای جمهوری آمریکا تابعی از اراده لابی صهیونیستی هستند و هر رئیس جمهوری گامی عملی برای کمک به ملت فلسطین بردارد به سرنوشت بیل کلینتون دچار خواهد شد. در عرصه‌ منطقه‌ای، دولت‌های عرب منطقه که بعضا درصدد عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، هیچ‌گونه کمکی به مردم فلسطین نمی‌کنند. در داخل اراضی اشغالی نیز تشکیلات خودگردان، به یک نهاد فلج، بی‌تحرک و منفعل تبدیل شده و پس از 26 سال مذاکره با اسرائیل نتوانست حتی بندهای توافقنامه اسلو را عملیاتی کند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *