جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

اهداف آمریکا از اتهام زنی‌های بی‌اساس به ایران در عراق

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه واکنش نیروهای عراقی در دفاع از خود و علیه ادامه حضور نیروهای اشغالگر و تجاوزکاران را از حقوق طبیعی آن‌ها دانست و گفت: آمریکا با فرافکنی و متهم کردن ایران به حمایت از گروه‌های حمله کننده به مواضعش در عراق و برنامه‌ریزی حمله، به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی در این کشور است.

دکتر داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ادعای یک مقام وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه «حمله به نظامیان آمریکا در عراق از سوی ایران و شبه نظامیان مورد حمایت این کشور برنامه ریزی شده است»، اظهار داشت: با وجود سیاست رسمی آمریکا درخصوص خروج تدریجی نیروها از منطقه غرب آسیا، بدعهدی‌هایی که نیروهای آمریکایی به ویژه در عراق و سوریه داشتند، باعث شد یا این خروج اتفاق نیفتد و یا در یک بازه زمانی مشخص شاهد اقدامات اساسی از سوی آمریکا نباشیم.

وی با اشاره به اقدامات تجاوزکارانه آمریکا در دوره ترامپ و به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان و همچنین مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، ادامه داد: اکثریت گروه‌های عراقی حضور آمریکایی‌ها را یکی از دلایل ناامنی در کشورشان می‌دانستند و از این مصوبه حمایت کردند، اما بی‌توجهی به خواست مردم و باقی ماندن در این کشور به تنشها دامن زده است. متاسفانه شاهدیم آمریکا برخی از پایگاه‌های خود را در عراق و سوریه تقویت کرده و اقداماتی هم علیه محور مقاومت انجام داده است.

 

واکنش طبیعی نیروهای عراقی به حضور اشغالگران

این تحلیلگر مسائل عراق گفت: در این شرایط طبیعی است که نیروهای عراقی در دفاع از خود علیه ادامه حضور نیروهای اشغالگر و تجاوزکاران واکنش نشان دهند. ادامه حضور نیروهای اشغالگر به پیچیدگی اوضاع سیاسی در عراق و همچنین در سوریه دامن زده است.

احمدزاده یادآور شد: ایران بارها اتهامات آمریکا را رد کرده و آن را فاقد اعتبار قانونی و باطل دانسته است.

 

حملات آمریکا به نیروهای عراقی نقض حقوق بین‌الملل

وی تاکید کرد: در واقع آمریکا این ادعاها علیه ایران را بهانه‌ای برای حمله به نیروهای مقاومت در عراق و همچنین مرز این کشور با سوریه قرار می‌دهد. حملاتی که نقض حاکمیت کشورهای منطقه و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و تنها به قدرت‌یابی و فعالیت بیشتر گروه‌های تروریستی در این کشورها کمک می‌کند.

احمدزاده، ادامه حضور نیروهای آمریکا در عراق و سوریه را یکی از دلایل اصلی بحران منطقه دانست و افزود: از آنجا که نیروهای بسیج مردمی در عراق طیف‌های مختلفی را در بر می‌گیرند، پیچیدگی‌های قومی و بافت جمعیتی باعث می‌شود به رغم هماهنگی‌ها با دولت مرکزی، برخی نیروها به دلیل حملات صورت گرفته علیه مواضعشان و در پاسخ به آن، پایگاه‌ها و مواضع آمریکایی را هدف قرار دهند.

 

اتهامات آمریکا علیه ایران، فرافکنی برای بهره برداری سیاسی

وی گفت: از آنجا که آمریکایی‌ها در سرکوب نیروهای بسیج مردمی حشدالشعبی عراق و یا نیروهای بسیج مردمی سوریه و همچنین حفظ منافع حداکثری خود در این کشورها عاجز هستند واکنش آنها را برای فرافکنی به ایران ربط می‌دهند و می‌خواهند به شکلی به افکار عمومی القا کنند که این حملات را ایران مدیریت می‌کند؛ در صورتی که نیروهای بسیج مردمی عراق خودشان با توجه به اقدامات تجاوزکارانه آمریکا در کشورشان در مقام پاسخگویی برآمده‌اند. قطعا آن‌ها برای پاسخگویی به آمریکا نیازمند کسب اجازه و یا مشورت با ایران نیستند.

احمدزاده با اشاره به اظهارات یک عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق عراق» مبنی بر اینکه گروه‌های مقاومت عراق، مخالف حضور آمریکا در این کشور هستند و حملات به پایگاه‌های آمریکا به خاطر عهدی است که آن‌ها پس از جنایات متوالی آمریکا علیه نیروهای حشدالشعبی و ترور شهیدان سلیمانی و المهندس با خود بسته‌اند، تصریح کرد: آن‌ها تاکید کرده‌اند که عملیات خود را علیه حضور آمریکایی‌ها افزایش خواهند داد؛ چرا که این کشور به حاکمیت عراق و مصوبات پارلمان و دولت احترام نمی‌گذارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا با متهم کردن ایران به دنبال بهره برداری‌های سیاسی در عراق است، تصریح کرد: دولت عراق با مشکلات اقتصادی مواجه است و به دلیل برخی ضعف‌هایی که وجود دارد به واسطه مطالبات مردمی تحت فشار قرار دارد. این مساله عاملی برای تقویت برخی گروه ها از سوی آمریکا شده است که با محور مقاومت و حتی با دولت زاویه دارند و وانمود می‌کنند عامل اصلی تداوم بحران همکاری مستشاری ایران در عراق و سوریه است.

احمدزاده با تاکید بر اینکه آمریکا در عمل سیاست ادامه تفرقه افکنی میان گروه‌های سیاسی عراق را دنبال می‌کند که باعث تشدید ناامنی‌ها در این کشور می‌شود، اضافه کرد: مواضع ایران در خصوص عراق و سوریه و حمایت از محور مقاومت آشکار است. این حمایت‌ها باعث شده که گروه‌های تکفیری و داعش و برخی گروه‌ها که از سوی بعضی کشورهای عرب منطقه پشتیبانی‌های مالی و نظامی شدند در اقدامات خود برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در عراق و سوریه ناکام باشند.

به گفته این تحلیلگر مسائل عراق؛ آمریکا تلاش دارد به محض خروج از منطقه، برای ادامه تنش و درگیری‌ها با بهره گیری از برخی گروه‌های تکفیری و با تسلیح مجدد آن‌ها، اجازه ندهد بحران منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون نیروهای اشغالگر حل و فصل شود.

 

اتهام زنی با هدف امتیازگیری در مذاکرات برجام

وی با تاکید بر اینکه اتهام‌زنی به ایران در شرایط خاص منطقه‌ای با هدف امتیازگیری و باج خواهی از ایران در جریان انجام مذاکرات برجام صورت می‌گیرد، ادامه داد: اکثریت گروه‌های شیعه عراقی با مواضع ایران هیچ زاویه‌ای ندارند. حضور ایران باعث شکست داعش در این کشور شده و گروه‌های عراقی آن را به دفعات قبول کرده‌اند.

احمدزاده اضافه کرد: در این شرایط، با توجه به اشتراک منافع دو کشور به رغم اختلاف افکنی آمریکا و همچنین دخالت‌هایی که عربستان، امارات و برخی کشورهای همسو دارند، گروه‌های عراقی و دولت مرکزی خواهان روابط مستحکم در حوزه‌های مختلف با ایران هستند و اتهام‌زنی‌های آمریکا باعث نشده دولت و بیشتر گروه‌های سیاسی از ایران دلسرد و خواستار تغییر در روابط سیاسی شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *