جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading

اهداف راهبردی تقویت حضور ناتو در عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل عراق حضور نیروهای ناتو در عراق را مغایر با اصل حاکمیت کشورها و عامل افزایش اختلافات داخلی در این کشور دانست و گفت: گروه‌های عراقی، پارلمان این کشور و دولت آقای الکاظمی باید توجه داشته باشد که فرقی میان ناتو و آمریکا نیست و باید با در نظر گرفتن پیامدهای راهبردی این حضور، با سیاست سنجیده‌تری با نیروهای ناتو مواجه شوند.

سید محمدرضا سید احمد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به دیدار نخست‌وزیر عراق با دبیر کل ناتو و اعلام آمادگی این پیمان نظامی برای گسترش روابط با عراق اظهار داشت: به نظر می‌رسد غرب به دنبال این است که با خروج آمریکا از عراق، کشورهای ناتو را جایگزین آن کند؛ درواقع در سیاست جدید، آمریکا از عراق خارج و با ظاهری جدید و در قالب ناتو دوباره وارد این کشور شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکایی و افزایش حضور نیروهای امنیتی و جاسوسی ناتو را در عراق شاهد هستیم، افزود: این تقسیم‌کار به علل اقتصادی و امنیتی میان ناتو و آمریکا صورت گرفته و آمریکا در برنامه ای که طراحی کرده، سعی می‌کند با در نظر گرفتن فشارهای گروه‌های مردمی عراق برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی، در پشت‌صحنه حضور داشته باشد.

 

ضرورت توجه عراق به تجربه ناکام افغانستان

این کارشناس مسائل عراق با تأکید بر ضرورت توجه گروه‌های عراقی و دولت این کشور به تجربه افغانستان و ناتوانی نیروهای خارجی در ایجاد ثبات و امنیت و دامن زدن به بحران‌ها تأکید کرد: دبیرکل ناتو مدعی تلاش برای جلوگیری از قدرت‌یابی مجدد داعش در عراق است، درحالی‌که نیروهای امنیتی عراق و حشدالشعبی توان کافی برای محافظت از امنیت و ثبات این کشور را دارند.

وی اضافه کرد: گروه‌های مقاومت در عراق، ظرفیت بسیار بزرگی برای تأمین امنیت هستند. رژه‌ای که در پادگان اشرف با حضور نخست وزیرعراق برگزار شد بسیار تعیین‌کننده بود. در واقع حضور نخست‌وزیر دهن‌کجی به آمریکا و سفارت آمریکا بود و نشان می‌دهد به لحاظ امنیتی نخست‌وزیر هم در کنار نیروهای مقاومت است.

سید احمد با یادآوری اینکه طرح‌های اولیه برای گسترش مأموریت ناتو در عراق با درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بود، ادامه داد: نیروهای مقاومت در عراق در بعد نظامی دست برتر را دارند و تهدیدها را برنمی‌تابند و نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. قطعاً اگر عراق با تهدیدی مواجه شود نیروهای مقاومت واکنش قوی خواهند داشت و آمریکا هم از این قدرت آگاه است.

 

حضور ناتو در راستای سرکوب گروه‌های مقاومت

وی به مصوبه ائتلاف نظامی ناتو برای هشت برابر کردن نیروهایش در عراق اشاره کرد و گفت: هدف این تصمیمات آن است که بتوانند با سرکوب گروه‌های مقاومت، از فشار آن‌ها علیه متجاوزان بکاهند و آمریکا با حفظ نیروهای امنیتی، نیروهای نظامی‌اش را خارج کند.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه گروه‌های عراقی، پارلمان و دولت آقای الکاظمی باید توجه داشته باشند که فرقی میان ناتو و آمریکا نیست و باید با سیاست سنجیده‌تری با نیروهای ناتو مواجه شوند، بر ضرورت توجه به پیامدهای راهبردی این حضور و همچنین نفوذ در بعد فرهنگی و امنیتی در عراق تأکید کرد.

سید احمد افزود: پارلمان عراق باید توجه داشته باشد که اشغالگر، «بد» و «خوب» ندارد. درواقع باید زمین‌بازی را با تأکید بر خروج همه اشغالگران تغییر داد تا این نقشه شوم از بین برود.

وی حضور آمریکا و ناتو را در راستای تقویت نیروهای متمایل به آمریکا برشمرد و یادآور شد: این گروه‌ها در عراق وزنی ندارند و تعیین‌کننده نیستند. همین مسئله آمریکا را واداشته که آن‌ها را تقویت کند. دست برتر نیروهای مقاومت به لحاظ امنیتی و نظامی باعث شده در بعد سیاسی هم بتوانند تأثیرگذار باشند.

 

ناتو و آمریکا به دنبال تغییر موازنه در عراق

این پژوهشگر مسائل عراق اضافه کرد: ناتو و آمریکا به دنبال این هستند که با تغییر موازنه، با فشار به گروه‌های مقاومت، آن‌ها را وادارد واکنش بدون فکر و شتاب‌زده انجام دهند تا انتقادها و فشارهایی از داخل عراق به این گروه‌ها شکل گیرد و گروه‌های مقاومت منزوی شوند.

سید احمد ضرورت اقدامات سیاسی علیه نیروهایی که تلاش دارند حضور امنیتی، سیاسی و فرهنگی ناتو را در عراق افزایش دهند، مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور نیروهای ناتو، مغایر با اصل حاکمیت کشورها است و اختلافات داخلی در این کشور را افزایش می‌دهد. در این شرایط، گروه‌های مقاومت و دلسوزان عراق باید به توازن نیروها در این کشور توجه داشته باشند و باید علاوه بر بعد نظامی، در ابعاد فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی هم توان نیروهای مقاومت افزایش یابد.

وی با اشاره به اظهارات برخی تحلیلگران عرب‌زبان مبنی بر اینکه ائتلاف ناتو از زمان تأسیس برای تجزیه منطقه و تسلط بر ثروت‌ ملت‌های مختلف تلاش می‌کند، ادامه داد: گروه‌ها و کشورهای مقاومت باید بهانه و ادعای ایجاد زیرساخت‌ها و شکوفا کردن عراق را از نیروهای ناتو بگیرند و خود در این زمینه دست برتر را داشته باشند.

سید احمد توجه به مشکلات معیشتی مردم عراق را ضروری برشمرد و افزود: به‌هرحال مردم عراق در موضوعاتی مانند تأمین آب، برق و سوخت مشکلاتی دارند. کشورهای عضو گروه مقاومت باید این تدبیر را داشته باشند و در این راستا با هم همکاری کنند تا مردم عراق جذب ادعاهای غرب نشوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *