جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند

ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه اعلام کردند که به عنوان بخشی از تلاش‌های عادی‌سازی روابط، شروع به مشخص کردن مرز مشترک خود کرده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ماه گذشته با درخواست باکو برای بازگرداندن چهار روستای مرزی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آذربایجان بود، موافقت کرده بود.

افزایش ۷۵ میلیارد پوندی بودجه دفاعی انگلیس

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس به بهانه افزایش تهدیدهای بین‌المللی و ادعای تبدیل شدن جهان به مکانی خطرناک‌تر از پایان جنگ سرد، اعلام کرد که ۷۵ میلیارد پوند به بودجه دفاعی این کشور اضافه خواهد کرد.

دیپلمات‌های روسیه و عمان درباره بحران خاورمیانه گفت‌وگو کردند

تهران-ایرنا- وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و «حمود بن سالم آل تویه» سفیر عمان در مسکو، در نشستی درباره آنچه در منطقه جنگ رژیم اسرائیل و محدوده دریای سرخ می‌گذرد، گفت‌وگو کردند.

قطر: دفتر حماس در دوحه می‌ماند

سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد دفتر جنبش حماس تا زمانی که حضورش برای تلاش‌های میانجیگری کشورهای حوزه خلیج فارس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی «مفید و…

Loading

اهداف و پیامدهای ایجاد سفارت رژیم صهیونیستی در امارات

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از روزی که روابطش را با امارات، بحرین و سودان عادی‌سازی کرد، به دنبال اهداف نظامی و امنیتی در خلیج‌فارس بود، گفت: این رژیم می‌خواهد بخشی از منطقه باشد، اما افکار عمومی منطقه مخالف آن است و نمی‌پذیرد.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در امارات اظهار داشت: باوجود تلاش بسیار آمریکا و اسرائیل، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بسیار محدود بود و در منطقه خلیج‌فارس، تنها امارات و بحرین چنین اقدامی صورت دادند و نه عمان، کویت و قطر و نه حتی عربستان سعودی، هیچکدام حاضر به پذیرش این طرح شدند.

وی افزود: با روی کار آمدن بایدن، شرایط به نفع رژیم صهیونیستی رقم نخورد تا بتواند سیاست گذشته را ادامه دهد؛ چرا که آمریکا در زمان بایدن سعی کرد به سیاست‌های قبلی ایالات متحده مبنی بر تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی برگردد و تلاش کرد بسیاری از تصمیمات ترامپ را متوقف کند یا مسکوت بگذارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: صرف‌نظر از سیاست‌های ترامپ و بایدن و تغییر مواضع آمریکا، باید در نظر داشت جهان اسلام و جهان عرب درهرحال پذیرای رژیم صهیونیستی نیستند و این مسئله مخالفت نقش پررنگ‌تری را نسبت به سیاست‌های آمریکا ایفا کرده است.

میرابیان در خصوص اخبار منتشر شده درباره اینکه حدود 5 هزار اسرائیلی در طول ۳ ماه گذشته در پوشش سرمایه گذاری در امارات به ویژه در دوبی و ابوظبی، تابعیت امارات را اخذ کرده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد انتشار این اخبار غیرموثق و مبالغه آمیز هدفمند صورت گرفته باشد، چراکه امارات برای اعطای تابعیت، محدودیت‌های شدید امنیتی – سیاسی در نظر می‌گیرد. ممکن است در مواردی اعطای تابعیت صورت گرفته باشد، اما اینکه این حجم و میزان تابعیت داده‌شده باشد، جای سؤال جدی دارد.

وی در خصوص اهداف امنیتی و روانی انتشار این اخبار ادامه داد: باید در نظر داشت اسرائیلی‌ها می‌خواهند در جهان اسلام و منطقه نمود پیدا کنند و این‌گونه القا شود که اسرائیل تا این میزان حضور سیاسی، امنیتی و مردمی در امارات دارد! اما این مسئله با واقعیت‌های امارات و منطقه همخوانی ندارد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به بحران‌های پیش روی رژیم صهیونیستی در حوزه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، توضیح داد: شرایط برای رژیم صهیونیستی اصلاً مساعد نیست که شهروندانش بخواهند از امارات تابعیت بگیرند. بااین‌حال آن‌ها به دنبال بزرگنمایی هستند تا شرایط را عادی نشان دهند و القا کنند که می توانند در جوامع اسلامی به‌راحتی زندگی کنند!

میرابیان اضافه کرد: در شرایط فعلی اسرائیلی‌ها به دنبال جذب پول و سرمایه امارات به داخل اراضی اشغالی هستند، حتی پیشنهاد داده بودند که امارات در برخی از بخش‌های اقتصادی و امور زیربنایی اسرائیل ازجمله در بحث خط لوله انرژی که از طریق امارات به دریای مدیترانه می‌رود، سرمایه‌گذاری کند.

وی درعین‌حال گفت: ممکن است تعدادی اسرائیلی هم شرکت‌هایی در دوبی و ابوظبی افتتاح کرده باشند؛ اما بحث تابعیت مسئله حساسی است و پیامدهای سیاسی و امنیتی سنگینی برای امارات دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: رژیم صهیونیستی از روزی که روابطش را با امارات، بحرین و سودان عادی‌سازی کرد، تنها به دنبال برقراری رابطه‌ای عادی نبود، بلکه به دنبال اهداف نظامی و امنیتی در خلیج‌فارس است. ایران این مسئله را بارها به امارات و کشورهای منطقه هشدار داده که نباید دنبال حمایت رژیم صهیونیستی از خود باشند یا دست این رژیم را در حوزه‌های امنیتی و نظامی در منطقه باز بگذارند.

میرابیان گفت: اسرائیل می‌خواهد بخشی از منطقه باشد، اما افکار عمومی منطقه مخالف آن است و نمی پذیرد. ملت‌ها و فرهنگ آن‌ها نمی‌توانند آن‌ها را بپذیرند، تنها برخی دولت‌ها به‌واسطه ضعف و سستی که دارند دست به ماجراجویی‌هایی می‌زنند و تصور می‌کنند برای آن‌ها دستاوردی خواهد داشت. برای نمونه؛ هنوز سفیر اسرائیل در مصر نتوانسته جایی را به‌عنوان منزل برای خود انتخاب کند و در هتل زندگی می‌کند، چراکه ملت مصر پذیرای سفیر اسرائیل و سفارت این رژیم نیست. این وضعیت در مغرب هم وجود دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: باوجود فشارهای زیادی که زمان ترامپ برای عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی شد و حتی ملاقات‌های محرمانه‌ای هم صورت گرفت، اما تاکنون سعودی‌ها به خاطر مخالفت افکارعمومی خود تن به رابطه با رژیم صهیونیستی ندادند.

میرابیان با اشاره به جنگ 12 روزه رژیم صهیونیستی در غزه و حملاتی که به مناطق غیرنظامی صورت گرفت، در رابطه با اظهارات مقامات امارات که هدفشان از عادی‌سازی روابط با اسرائیل کمک به حل مسئله فلسطین است، تصریح کرد: آن‌ها با عادی‌سازی روابط و البته آشکارسازی آن، از پشت به فلسطینی‌ها خنجر زدند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که اسرائیل به خود این جرات را داد که در قدس فشارها را علیه مردم فلسطین افزایش دهد، همین عادی‌سازی روابط بود.

وی تأکید کرد: قطعاً اگر این عادی‌سازی‌ها صورت نمی‌گرفت، اسرائیلی‌ها به خود جرات نمی‌دادند چنین اقداماتی را انجام دهند. عادی‌سازی روابط آن‌ها را وسوسه کرد و فکر می‌کردند می‌توانند هر اقدامی که بخواهند در سرزمین فلسطین انجام دهند، اما با کمک همه مردم فلسطین چه مردم سرزمین‌های 48 و چه ساکنان اراضی 67 و مقاومتی که همه انجام دادند، غلط بودن این باور نشان داده شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *