جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

تحولات میدانی در یمن و چشم‌انداز مبهم مذاکرات صلح

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بنا به گفته مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد، با رفتن هیئت عمانی به صنعا، چشم‌انداز توقف جنگ روشن شده بود و همه منتظر اتفاق جدی در این جهت بودند؛ اما در روزهای اخیر با اظهارات مقامات سیاسی دولت هادی و همچنین دولت صنعا روشن شد این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است.

احمد حاجی صادقیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات میدانی و سیاسی در یمن و همچنین تلاش برخی کشورها، مانند عمان، برای ایفای نقش میانجی گرانه برای حل بحران یمن، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن بایدن تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به بحران یمن افزایش یافت و حتی نماینده ویژه در امور یمن منصوب و سعی کردند مذاکرات را توسعه دهند و با استفاده از واسطه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای این بحران را به سمت حل شدن پیش ببرند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در ماه اخیر تحولات به سمتی رفت که شاهد بودیم این تلاش‌ها نتیجه نداد، افزود: هیئت عمانی به ریاست وزیر خارجه عمان در سفری به صنعا و دیدار با مقامات انصارالله توافقاتی صورت دادند، اما این توافقات به نتیجه نرسید.

این تحلیلگر مسائل یمن به گزارش رویترز در خصوص اظهارات دو منبع در انصارالله یمن اشاره کرد که گفته بودند ائتلاف عربستان و انصارالله در آستانه توافق صلح هستند و درعین‌حال گفت: با توجه به برآیند تحولات سیاسی و میدانی به نظر می‌رسد واسطه‌گری عمان موردپذیرش سعودی نبوده است. ازجمله آقای حمید عاصم، یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده انصارالله، در گفتگویی با شبکه العالم، اشاره کرد که این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده و انصارالله حدود 40 روز عملیات مارب را متوقف کرد تا وضعیت مذاکرات صلح مشخص شود، اما ائتلاف و دولت هادی حاضر به توافق نیستند.

به گفته این کارشناس مسائل یمن؛ این خبر که از سوی رویترز منتشر شد صرفاً در جهت جوسازی رسانه‌ای علیه انصارالله بود تا بدون اشاره به کارشکنی‌های ائتلاف در روند پایان بحران یمن، ائتلاف سعودی را صلح‌طلب و انصارالله را طرف جنگ‌طلب و مخالف صلح نشان دهد.

 

عدم پایبندی عربستان به وعده‌های شفاهی

حاجی صادقیان ادامه داد: در این مذاکرات به انصارالله گفته شده اجازه بازگشایی فرودگاه را نمی‌دهند و فقط بندر الحدیده تحت نظارت ائتلاف سعودی و دولت الهادی می‌تواند بازگشایی شود. این مسئله برخلاف توافقات هیئت عمانی با انصارلله در صنعا بوده و باعث شد انصارالله اعلام کند مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

وی به گزارش روزنامه الاخبار لبنان در خصوص اینکه عربستان به وعده‌های شفاهی خود به‌طرف عمانی درباره موافقت با جدا کردن مسائل انسانی از دیگر امور پایبند نمانده است، تأکید کرد: احتمالاً با توجه به برآیند تحولات میدانی، فعال شدن جبهه‌ها و حملات اخیری که دو طرف در چند روز اخیر داشته‌اند، باید منتظر دور دیگری از افزایش تنش خصوصاً در جبهه مارب و حملات موشکی و پهپادی انصارلله به مواضع سعودی و ائتلاف بود.

مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد با اشاره به انتقادات رئیس هیئت مذاکره کننده و سخنگوی رسمی انصارلله از درج نام این گروه در «لیست سیاه» سازمان ملل و اینکه آمریکا در توقف جنگ و رفع محاصره یمن جدی نیست و تنها به دنبال اجرای طرح‌هایش در این کشور است، افزود: با رفتن هیئت عمانی به صنعا، چشم‌انداز توقف جنگ روشن شده بود و همه منتظر اتفاق جدی در این جهت بودند، اما در روزهای اخیر با اظهارات مقامات سیاسی دولت هادی و همچنین دولت صنعا روشن شد این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است.

صادقیان ضمن تشریح خواسته‌های مورد تأکید انصارالله در جریان مذاکرات برای تحقق حقوق مردم یمن، اظهار داشت: انصارالله از ابتدا اعلام کرده بود باید محاصره برداشته، آتش‌بس جامع اجرا و حملات سعودی به‌طور کامل به همه مناطق یمن متوقف شود. بعدازآن هم مذاکرات سیاسی گروه‌های یمنی شکل بگیرد. درخواست انصارالله از ابتدا همین بوده است.

وی ادامه داد: باز شدن بندر الحدیده و فرودگاه صنعا باید در راستای برداشته شدن محاصره صورت گیرد، اما سعودی‌ها و دولت هادی حاضر به پذیرش آن نیستند؛ آن‌ها نگران‌اند با توجه به اینکه انصارالله دست برتر را بر روی زمین و میدان دارد، اگر محاصره برداشته شود می‌تواند پیشروی‌هایش را تکمیل و مواضعش را تقویت کند و سهم بیشتری از حاکمیت آینده یمن درخواست نماید. مسئله‌ای که سعودی‌ها حاضر نیستند آن را بپذیرند.

این کارشناس مسائل یمن افزود: به نظر می‌رسد دوره‌ای که پیشنهاد‌های صلح از سوی آمریکا و غرب بسیار جدی شده بود، هم‌زمان با جدی شدن سقوط مارب به دست انصارالله بود. هر زمان انصارالله پیشروی‌هایش را تشدید می‌کند و به موفقیت میدانی نزدیک می‌شود، پیشنهاد‌های صلح نزدیک‌تر می‌شود و برعکس هر زمان که انصارلله در میدان اقداماتش را متوقف می‌کند و منتظر مذاکره و پیشنهاد‌های صلح می‌شود از جدیت این پیشنهاد‌ها کاسته می‌شود. در واقع پیشنهاد‌ها را بی‌اعتبار و مواضع پیشین خود را تکرار می‌کنند.

 

سعودی‌ها مانع حل بحران یمن

حاجی صادقیان تأکید کرد: سعودی‌ها حاضر نیستند انصارالله را به‌عنوان بخشی از حاکمیت در آینده یمن بپذیرند و این گروه به‌عنوان یک قدرت سیاسی و اجتماعی تثبیت شده در یمن باقی بماند و از سوی دیگر هم سعی می‌کنند در موارد مختلف مانع پیش روی سیاسی و نظامی آن شوند.

وی در خصوص چشم‌انداز جنگ در یمن و وضعیت توافقات صلح، گفت: در کوتاه‌مدت چشم‌اندازی برای صلح و پایان جنگ وجود ندارد، مگر اینکه در مختصات کلی تحولات سیاسی و میدانی در یمن تغییراتی جدی رخ دهد که در دوره دو – سه ماه آینده به نظر نمی‌رسد امکان‌پذیر باشد. ازآنجاکه پرونده یمن مستقیماً به امنیت ملی سعودی‌ها مربوط است، به نظر نمی‌رسد سعودی‌ها تصمیمی بر عقب‌نشینی از مواضعشان داشته باشند. از سوی دیگر انصارالله هم چون نمی‌تواند تضمینی برای آینده‌اش بگیرد حاضر نیست عقب‌نشینی کند.

این تحلیلگر مسائل یمن به وعده‌های تیم بایدن نسبت به پایان جنگ در این کشور پرداخت و اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین متغیرهایی که دیدگاه آمریکا را درباره پرونده یمن تشکیل می‌دهد منافع سعودی‌ها است. آمریکا به سمتی حرکت نمی‌کند که منافع این کشور را به شکل جدی تحت‌الشعاع قرار دهد. عربستان هم حاضر نیست در پرونده یمن امتیاز جدی به انصارالله بدهد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد شعارهای تبلیغاتی که از سوی تیم بایدن شاهد بودیم به نتیجه نرسد.

وی افزود: اخیراً شاهد بودیم دولت بایدن از یک سو انصارالله را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد، اما از سوی دیگر در هفته‌های گذشته شبکه اقتصادی مرتبط با انصارالله را تحریم کرد. این نشان می‌دهد حرکت دولت بایدن هم به سمت حل مسئله و به رسمیت شناختن انصارالله که نماینده حداقل دو – سوم جمعیت یمن است، نیست و بیشتر این مسئله را با منافع عربستان هماهنگ می‌کند. به این دلیل هم نسبت به رویکرد دولت بایدن برای پایان این درگیری‌ها نمی‌شود مطمئن و خوش‌بین بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *