جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

چشم‌انداز روابط ترکیه و آمریکا در دوره بایدن

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه در خصوص روابط آنکارا و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری جو بایدن گفت: «در یک دهه گذشته روابط ترکیه و آمریکا تحت تأثیر مسائل مختلفی قرار داشته که بر این روابط سایه افکنده است و اکنون نیز آثار آن را مشاهده می‌کنیم.»

سیامک کاکایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «بخشی از این مسائل منجر به اختلاف بین دو کشور شده است که برای تحلیل آن باید به دوران باراک اوباما بازگشت.»

وی ادامه داد: «به‌خصوص از زمانی که سیاست ترکیه در سوریه تغییر پیدا کرد و آنکارا یک برنامه نظامی پیوسته‌ای را در ارتباط با سوریه در دستور کار قرار داد این اختلافات تشدید شد و در دوره دونالد ترامپ نیز ادامه پیدا کرد.»

کاکایی با اشاره به نقطه اختلافی آمریکا و ترکیه بر سر سوریه گفت: «آمریکا از گروه‌های کرد سوری در سال‌های گذشته حمایت کرده است. این مسئله ازنظر آنکارا، تهدیدی علیه منافع و امنیت ملی ترکیه قلمداد می‌شود؛ زیرا مقامات ترکیه و به‌ویژه شخص رجب طیب اردوغان به‌شدت نگران افزایش تحرکات کردها در سوریه و افزایش مطالبات آن‌ها به سمت ایجاد یک اقلیم کردی هستند.»

وی با تأکید بر اینکه ازنظر ترکیه، گروه‌های کرد سوری موردحمایت آمریکا تحت حمایت پ‌ک‌ک هستند و فعالیتشان در شمال سوریه افزایش یافته، افزود: «آنکارا تأکید دارد سیاست فعلی آمریکا با آنچه پیش‌تر اعلام کرده بود مبنی بر اینکه پ‌ک‌ک یک گروه تروریستی است در تناقض است.»

کاکایی ادامه داد: «بنابراین از سال 2018 و درنتیجه افزایش فعالیت گروه‌های کرد در سوریه و کنترل بخش‌هایی از مناطق شمال شرقی و غربی سوریه که در اختیار گروه‌های کرد مانند حزب اتحاد دموکراتیک «PYD» بود و به‌موازات آن افزایش حمایت‌های آمریکا از این گروه‌ها، آنکارا به‌شدت نگران شد و لذا اقدام به مداخله مستقیم نظامی در سوریه کرد.»

کارشناس مسائل ترکیه توضیح داد: «لشکرکشی ترکیه به عفرین و تصرف این منطقه مهم کردنشین در سال 2018، لشکرکشی به شمال شرقی سوریه و اشغال مناطقی چون راس‌العین و تل‌ابیض، تصرف منطقه‌ای به طول بیش از یکصد کیلومتر و به عمق حدود 35 کیلومتر در شمال سوریه در سال 2019 و استمرار حضور نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه عملاً نگرانی‌ها را نسبت به سیاست‌های ترکیه در شمال سوریه افزایش داده است.»

به گفته این کارشناس، درعین‌حال آمریکا نیز در بخش‌هایی از شمال سوریه که در کنترل کردها است حضور دارد و این در حالی است که دولت سوریه نسبت به سیاست ترکیه و آمریکا در شمال این کشور معترض است.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن و تأثیر آن بر روابط ترکیه و آمریکا گفت: «اکنون بار دیگر نگرانی‌های ترکیه نسبت به ادامه سیاست حمایتی آمریکا از کردهای سوریه افزایش یافته است. به‌خصوص که در پیشینه رفتار سیاسی بایدن جنبه‌هایی از حمایت وی از مسئله کردی در سوریه وجود دارد.»

کاکایی تأکید کرد: «به‌طور مشخص ترکیه نسبت به وضعیت مسئله کردی در سوریه و تأثیر آن بر محیط درونی خود و فضاسازی‌های آمریکا در این زمینه نگران است.»

کارشناس مسائل ترکیه یکی دیگر از چالش‌های جدی بین آنکارا و واشنگتن را که اکنون در دوران بایدن نیز تشدید شده است، برنامه ترکیه در خرید و استقرار سامانه موشکی اس 400 از روسیه عنوان کرد. وی افزود: «ایالات‌متحده آمریکا به‌منظور بازداشتن ترکیه از ادامه این همکاری با روسیه، ناگزیر ترکیه را از روند تولید قطعات و خرید اف 35 از آمریکا خارج کرده است.»

کاکایی دلیل نگرانی آمریکا و ناتو از ادامه همکاری‌های نظامی مسکو-آنکارا را دستیابی روسیه به اطلاعات امنیتی و موشکی ناتو عنوان کرد و افزود: «اما ترکیه در چارچوب سیاست مستقل و همچنین توازن در روابط بین روسیه و غرب همچنان بر ادامه برنامه استقرار سامانه‌های موشکی اس 400 تأکید دارد که این مسئله هنوز هم یک چالش جدی در روابط آنکارا و واشنگتن به شمار می‌رود.»

این کارشناس، سیاست‌های ترکیه در مدیترانه شرقی را از دیگر مسائلی دانست که موجب بروز چالش در روابط آنکارا و پایتخت‌های اروپایی و درعین‌حال کشورهای مدیترانه شرقی شده است و گفت که این مسئله از نگاه آمریکا نیز دور نمانده است.

همچنین کاکایی اشاره کرد که در سال‌های گذشته یکی دیگر از موضوعاتی که بین ترکیه و آمریکا بحث‌برانگیز بوده، عدم‌حمایت قاطع آنکارا از سیاست کاخ سفید در تحریم علیه جمهوری اسلامی بوده است.

در ادامه این کارشناس گفت به نظر می‌رسد که روی کار آمدن دمکرات‌ها در آمریکا، نگرانی‌هایی را میان سیاستمداران ترکیه به وجود آورده است؛ به‌خصوص ابهام‌هایی که درباره سیاست آمریکا در سوریه وجود دارد موجب افزایش نگرانی آنکارا شده است.

وی افزود: «درعین‌حال ماجراجویی‌های ترکیه در عرصه منطقه‌ای از سوریه گرفته تا عراق و مدیترانه شرقی و همکاری‌های روزافزون نظامی آنکارا و مسکو نیز موردتوجه واشنگتن است و به سردی روابط دو طرف انجامیده است.»

درنهایت کاکایی به اشاره به دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با اردوغان در تاریخ ۲۴ خرداد و در حاشیه نشست ناتو و با در نظر گرفتن این مسائل اختلافی بین طرفین تأکید کرد که احتمالاً در اولین دیدار روسای جمهوری آمریکا و ترکیه این مسائل به‌شدت سایه خواهد افکند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *