جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

سیاست آمریکای بایدن نسبت به اسرائیل و تضعیف جایگاه نتانیاهو

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا بابیان اینکه در دوره حاکمیت بایدن در کاخ سفید، حزب لیکود جایگاه سابق خود را از دست خواهد داد، گفت: به نظر می‌رسد با تضعیف جایگاه نتانیاهو و باوجود تنش‌های داخلی و اختلافات با آمریکا، دنیا کمتر شاهد ماجراجویی‌های گسترده رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تصمیم این کشور برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس، اظهار داشت: شکی نیست که آمریکا نسبت به حفظ برتری نظامی و تأمین امنیت کلان رژیم اسرائیل متعهد است و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به لحاظ سیاست کلان تلاش می‌کنند تا شرایطی را فراهم ‌کنند که امنیت رژیم صهیونیستی مختل نشود.

وی بابیان اینکه نگاه این دو حزب نسبت به حاکمیت اسرائیل تفاوت‌هایی دارد، افزود: دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در دور اول و در سال 2016، در برابر لابی صهیونیستی تعهداتی داد که اگر وارد کاخ سفید شود خروج از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران، شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و همچنین پیگیری طرح معامله قرن را در دستور کار قرار خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: مجموعه این تعهدات باعث شد لابی صهیونیستی به‌شدت از ترامپ حمایت کند؛ اما در دور دوم با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، طبیعتاً آن‌ها نگاه متفاوتی نسبت به حزب لیکود و رهبران آن دارند. همان‌طور که شاهد اظهارات ترامپ بودیم که با اشاره به درگیریها در غزه، به دولت بایدن به دلیل آنچه کوتاهی در حمایت از رژیم صهیونیستی خوانده بود، حمله کرد.

 

بروز اختلاف‌نظرهای شدید میان بایدن و نتانیاهو

وی افزود: درواقع در جریان جنگ اخیر غزه که 12 روز به طول انجامید و اسرائیل به‌شدت آسیب‌هایی دید، اختلاف‌نظرهای شدیدی میان بایدن و نتانیاهو بروز کرد.

هانی زاده با اشاره به شرایط داخلی در رژیم صهیونیستی و همچنین وضعیت پرونده فساد نخست‌وزیر آن، ادامه داد: نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت دست به ماجراجویی زد و به ارتش دستور داد به منطقه شیخ جراح حمله کند، در این شرایط یهودیان افراطی هم به نمازگزاران مسجدالاقصی حمله کردند تا نتانیاهو بتواند از طریق بحران سازی حضور خود را ضروری جلوه دهد و زمان بیشتری در قدرت باقی بماند، اما درهرحال 12 روز جنگ نتیجه‌ای معکوس داشت و اسرائیل شکست خورد و متحمل ضرباتی شد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، رئیس‌جمهور آمریکا در این رابطه به‌شدت با نتانیاهو اختلاف‌نظر داشته و از او خواسته بدون قید و شرط آتش‌بس را بپذیرد. پیش‌ازاین نیز، تصمیم رژیم اسرائیل برای احداث واحدهای جدید مسکونی در کرانه باختری، خشم جو بایدن را که مخالف گسترش شهرک‌های اسرائیلی بوده و درگذشته هم بر سر آن با تل‌آویو درگیر شده را به همراه داشته است.

به گفته هانی زاده؛ دولت بایدن درهرحال با چالش مقابله با تغییرات در سیاست آمریکا در خاورمیانه که توسط ترامپ و با تصویب معامله قرن و به رسمیت شناختن جولان به‌عنوان سرزمین‌های اشغالی ایجاد شد و موردانتقاد اروپا و ساکنان منطقه وسیعی از کرانه باختری و فلسطینی‌ها قرار گرفت، مواجه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به تشریح شرایط داخلی، اجتماعی و سیاسی در رژیم صهیونیستی و همچنین تلاش‌ها برای ایجاد ائتلاف علیه نتانیاهو و درعین‌حال نقش آمریکا در تضعیف جایگاه او پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد باوجوداین شرایط و همچنین رویکرد منفی بایدن نسبت به نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، نتانیاهو از چرخه قدرت خارج خواهد شد و تغییرات اساسی در ترکیب کابینه به وجود خواهد آمد.

 

عقب‌نشینی آمریکا در انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس

هانی زاده به انتقادات رژیم صهیونیستی نسبت به تصمیم آمریکا برای بازگشایی کنسولگری در قدس اشاره کرد و ادامه داد: قبلاً انتظار می‌رفت سفارتخانه آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح شود اما اکنون در سطح کنسولگری خواهد بود که طبیعتاً به لحاظ فعالیت دیپلماتیک و اختیاراتش جایگاه پایین‌تری نسبت به سفارتخانه دارد. درواقع به نظر می‌رسد آمریکا با عقب‌نشینی از تصمیم قبلی‌اش، کل شهر قدس را متعلق به اسرائیل نمی‌داند.

وی تأکید کرد: ترامپ قصد داشت سفارت آمریکا که در تل‌آویو است را به بیت‌المقدس منتقل کند و آن را به‌عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی کند، اما دولت بایدن بدون پرداختن مستقیم به این مسئله، از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است؛ مسئله‌ای که انتقاد رژیم صهیونیستی را به همراه داشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مواضع سران آمریکا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه، گفت: آمریکا انتظار داشت این جنگ به‌سرعت و در فرایند زمانی کوتاه به سود اسرائیل خاتمه یابد اما طولانی شدن درگیری‌ها و آسیب‌پذیری اسرائیل، رونمایی از موشک‌های پیشرفته حماس که تأسیسات نظامی مهم اسرائیل را هدف قرارداد، ناکامی گنبد آهنین و همچنین افزایش اعتراضات مردمی در درون ایالات‌متحده و تظاهرات علیه اسرائیل باعث نگرانی تیم بایدن شد و انتقادات او را به همراه داشت.

هانی زاده تغییرات احتمالی آمریکا در سیاست‌هایش نسبت به برجام و همچنین مسائل خاورمیانه را باعث خشم رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد در دوره حاکمیت بایدن در کاخ سفید حزب لیکود جایگاه سابق خود را از دست خواهد داد و مجموعه‌ای از احزاب افراطی میانه‌رو کابینه را تشکیل خواهند داد و کابینه‌ای چرخشی میان این احزاب شکل خواهد گرفت.

وی با یادآوری اینکه بایدن در نخستین سخنرانی خود در رابطه با سیاست خارجی آمریکا، هنگام سخن گفتن از احیای اتحادها، نامی از رژیم اسرائیل نبرد، گفت: نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پیش‌ازاین اعتراف کرد که با بایدن در مورد مسائل مربوط به ایران و فلسطین اختلاف دارد؛ بنابراین در این شرایط و با تضعیف جایگاه نتانیاهو دنیا کمتر شاهد ماجراجویی‌های گسترده رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *