جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

پسکوف: آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد

تهران- ایرنا- دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه گفت که آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد و به همین دلیل کی‌یف را به ادامه درگیری‌ها ترغیب می‌کند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

دلایل نگرانی و مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات فلسطین

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین درباره تصمیم اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر تعویق برگزاری انتخابات فلسطین گفت؛ مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر باعث تعلیق انتخابات فلسطین شد، اعتراض صهیونیست‌ها بود؛ چراکه آن‌ها نمی‌خواهند این انتخابات برگزار شود و می‌دانند برگزاری این انتخابات برای آن‌ها تبعات جدی به دنبال خواهد داشت.

سید محمدجعفر رضوی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، تبعات بلندمدت برگزاری انتخابات فلسطین را ایجاد مشکلات راهبردی برای صهیونیست‌ها عنوان کرد و گفت: «درعین‌حال برگزاری این انتخابات برخی مشکلات کوتاه‌مدت نیز برای صهیونیست‌ها ایجاد خواهد کرد.»

به گفته رضوی ازجمله مشکلات کوتاه‌مدت این است که برگزاری این انتخابات در فلسطین، فضای اجتماعی بدی را برای رژیم صهیونیستی به وجود می‌آورد.

رضوی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها تابه‌حال چهار انتخابات برگزار کرده‌اند اما از نوامبر 2018 تا به امروز نتوانسته‌اند یک کابینه باثبات تشکیل دهند گفت در نهایت نیز شاهد بودیم که بنیامین نتانیاهو نتوانست در مهلت تعیین‌شده کابینه تشکیل دهد.

به گفته این کارشناس، برگزاری انتخابات در فلسطین، فضای اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی را تشدید خواهد کرد و معترضان به عدم تشکیل کابینه را نسبت به این موضوع حساس‌تر و خشمگین‌تر می‌کند.

رضوی ادامه داد: «لذا اگر انتخابات در فلسطین برگزار می‌شد چون تل‌آویو به‌نوعی به بن‌بست سیاسی رسیده و هنوز از آن عبور نکرده، در جامعه صهیونیستی یک نوع بحران اجتماعی ایجاد می‌شد که در چنین شرایطی اصلاً آمادگی رفع آن را ندارند.»

کارشناس مسائل فلسطین درباره اهداف بلندمدت اسرائیل از مانع‌شدن در برگزاری انتخابات نیز توضیح داد: «بر اساس نظرسنجی‌هایی که طی ۱۵ سال گذشته یعنی از آخرین انتخابات فلسطین تا به امروز توسط صهیونیست‌ها و نهادهای اروپایی حاضر در فلسطین انجام‌گرفته، مشخص‌شده که پیروز انتخابات حماس خواهد بود.»

وی ادامه داد: «پیروزی حماس بدین معنا است که دولت باید توسط حماس تشکیل شود، مجلس در اختیار این جریان خواهد بود و به‌تبع قوانین داخلی، وقتی دولت از حماس باشد دستگاه امنیتی و سایر نهادهایی که با امنیت و اقتصاد در ارتباط باشند نیز در اختیار حماس قرار خواهد گرفت.»

رضوی توضیح داد که در اختیار گرفتن دستگاه‌های امنیتی توسط حماس به این معناست که همکاری امنیتی آن‌ها با تل‌آویو قطع خواهد شد که در این صورت صهیونیست‌ها کرانه باختری را نیز همچون نوار غزه از دست خواهند داد.

این کارشناس تأکید کرد: «در این صورت بعید نیست که در سرزمین‌های اشغالی یک جنگ داخلی در بگیرد.»

رضوی معتقد است اما صهیونیست‌ها نمی‌خواهند شاهد چنین سناریویی باشند زیرا به قدرت رسیدن حماس به این معنا خواهد بود که این بار مقاومت می‌تواند در شکل مشروع و قانونی خود که از انتخابات بیرون آمده به فعالیتش ادامه دهد و صهیونیست‌ها ناچار هستند آن را به رسمیت بشناسند.

وی در رابطه با دلایلی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزار نشدن انتخابات بیان کرد نیز گفت: «ابومازن گفته رژیم صهیونیستی اجازه برگزاری انتخابات در قدس را نمی‌دهد و فلسطین بدون قدس وجود ندارد و به این بهانه انتخابات را تا زمان نامشخصی تعلیق کرد.»

این کارشناس مسائل فلسطین تأکید کرد: «از پاییز که اعلام شد قرار است انتخاباتی در فلسطین برگزار شود، تقریباً اغلب کارشناسان و تحلیلگران این حوزه تأکید داشتند که این انتخابات برگزار نخواهد شد چراکه برگزاری انتخابات به معنای به قدرت رسیدن گروه‌های مقاومت در عرصه سیاسی فلسطین خواهد بود.»

رضوی در توضیح محتمل‌ترین سناریوهای پیش رو نیز گفت: «سناریوی نخست این است که حتی اگر محمود عباس نیز راضی شود این انتخابات برگزار شود، اسرائیلی‌ها اجازه برگزاری آن را احتمالاً نخواهند داد. سناریوی دوم هم این است که یک انتخابات خیلی دستوری که در آن مداخله صورت گرفته آن‌هم فقط در کرانه باختری برگزار شود. پیش‌تر نیز انتخابات شوراها و شهرداری‌های فلسطین که قرار بود سراسری باشد در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ به دستور محمود عباس فقط در کرانه باختری برگزار شود.»

وی ادامه داد: «امروز اما بعید به نظر می‌رسد که عباس بتواند انتخابات پارلمانی را تنها در کرانه باختری برگزار کند. چون در این صورت با مخالفت‌های جدی مردمی روبرو خواهد شد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *