جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه

سید حسین موسویان دیپلمات بازنشسته و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در مقاله ای برای شورای سیاست خاورمیانه آمریکا نوشت: آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای منطقه ای وجهانی بویژه آمریکا است‌ . اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه و نامتوازن آنها می تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

Loading

دلایل اهمیت امضای سند همکاری جامع ایران و چین

۱۴۰۰/۰۱/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل ژئوپلیتیک درباره امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: این سند راهبردی، یک همکاری بلندمدت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تا حدودی دفاعی امنیتی بین ایران و چین است.

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «باید توجه داشته باشیم که در قالب این سند از نظر اقتصادی باید پروژه‌هایی تعریف شود که بین ایران و چین به اجرا درآید. درواقع این سند وقتی می‌تواند موثر باشد که چنین پروژه‌هایی تعریف شود.»

دکتر فرجی‌راد افزود: «به عنوان مثال پروژه‌ خط‌های ریلی قطار سریع‌ السیر، ایجاد فرودگاه‌های مدرن، کارخانه‌های مختلف و اکتشاف نفت و گاز و غیره می‌تواند از جمله پروژه‌هایی باشد که ایران باید آن را آماده و با همکاری چین عملیاتی کند.»

این تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک با بیان اینکه چنین سندهایی بسیار اهمیت دارند، گفت؛ اما باید توجه داشت این اهمیت در صورتی خواهد بود که عملیاتی و اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه در زمینه‌های اقتصادی این سند می‌تواند در توسعه ایران تحول ایجاد کند، تاکید کرد: «این امر بیانگر آن است که ایران همت خود را بر آن گذاشته که در زمینه‌ توسعه، اولویت نخست همکاری‌اش را به چین اختصاص دهد.»

فرجی‌راد افزود: «چین با کشورهای دیگری نیز در این زمینه وارد همکاری شده است که از جمله می‌توان پاکستان را مثال زد. پکن و اسلام‌آباد در حال اجرای یک طرح ۴۶ میلیارد دلاری هستند که یک همکاری راهبردی محسوب می‌شود.»

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک معتقد است ایران با هدف آنکه بتواند با چینی‌ها در زمینه‌های اقتصادی همکاری کند، باید هرچه سریع‌تر آماده‌سازی پروژه‌هایش را آغاز کند.

دکتر فرجی راد با اشاره به اینکه جنوب ایران از جمله بخش‌های نیازمند توسعه است، افزود: «این منطقه در عین حال ظرفیت‌های بالایی برای توسعه دارد و می‌تواند جمعیت زیادی از ایران را در خود جای دهد.»

وی با بیان اینکه چابهار نیز با کمک هندی‌ها در حال توسعه است، تاکید کرد: این در حالی است که از نقاط مختلف کشورمان به این بندر دسترسی مناسبی نداریم؛ ما باید امکاناتی فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران، مردم و گردشگران بتوانند وارد این منطقه شوند.»

فرجی راد در خصوص سند راهبردی ایران و چین و همکاری‌های اقتصادی بین طرفین گفت: «جمهوری اسلامی ایران باید همزمان با همکاری اقتصادی با چین، همکاری اقتصادی اش با اروپا را نیز داشته باشد و تعادلی در این همکاری‌ها ایجاد کند.»

وی افزود: «ایران برای توسعه نیاز به فناوری‌های مختلف دارد، و باید کندی‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا درحوزه فناوری را جبران کند. بنابراین لازم است که از فناوری‌های مختلف در بخش‌های گوناگون استفاده کنیم. »

این استاد دانشگاه درباره اهمیت این سند از نظر ژئوپلیتیکی توضیح داد: «چین در یک رقابت گسترده با ایالات متحده آمریکا قرار دارد و آمریکایی‌ها همانگونه که جو بایدن نیز اخیرا در مصاحبه‌ای بیان کرد نگرانی شدیدی دارند که چینی‌ها از نظر اقتصادی مقام اول را در جهان کسب کنند. از این رو واشنگتن در تلاش است تا در داخل کشور ظرفیت‌هایی ایجاد کند که بتواند توان اقتصادی‌اش را افزایش دهد تا چین از آنها سبقت نگیرد.»

فرجی راد همزمان توضیح داد: «در این بین شاهد هستیم که سرعت رشد چین نیز بسیار افزایش پیدا کرده است و به همین خاطر آمریکایی‌ها علاوه بر فشارهای اقتصادی بر چین که از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد، فشارهای سیاسی نیز بر این کشور وارد می‌آورند.»

وی افزود که در دوره بایدن این فشارها با اروپایی‌ها نیز هماهنگ و مضاعف شده است.

این استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه یکی از ابزارهای رشد چین، انرژی است، ادامه داد: «لذا آمریکایی‌ها مجبور هستند به راهکارهایی دست پیدا کنند که انرژی سخت‌تر به دست چینی‌ها برسد؛ چون پکن عمده انرژی‌اش را از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان به دست می‌آورد، بنابراین آمریکا می‌‌خواهد به گونه‌ای ریاض را به سمت بازارهای جدید سوق دهد تا میزان فروش انرژی این کشور به چین کاهش پیدا کند.»

فرجی‌راد توضیح داد از آنجایی که جمعیت چین بسیار بالا است و تامین انرژی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، لذا روی ایران به عنوان یک کشور مستقل و دارای منابع انرژی حساب باز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: «اکنون از یک سو چین از نظر راهبردی و ژئوپلیتیک در یک رقابت با غرب قرار دارد و از سوی دیگر چون ایران و غرب روابط خوبی ندارند، چین می‌تواند روی کشورمان حساب کند.»

این کارشناس در نهایت با اشاره به اعمال تحریم‌ها و فشارها علیه ایران، گفت: «چین در این ۴ سال که ترامپ تحریم‌ها را بازگرداند، تلاش کرد که با ایران همکاری‌هایی داشته باشد و همین کمک‌ها باعث نوعی اعتمادسازی بین ایران و چین شده است که می تواند به پیشبرد سند جامع همکاری دو کشور کمک کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *