جدیدترین مطالب

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

اربعین پدیده فراملی و فرا دینی است/ معرفی ابعاد زیباشناختی اربعین + فیلم

کربلا- ایرنا- رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین پدیده‌ای فراملی، فرامذهبی و فرا دینی است و برای جهانی شدن آن به عنوان یک حرکت الهی، نیازمند وحدت نخبگان، تبیین صحیح، و گفتمان‌سازی است. 

نخست‌وزیر قطر: دوحه در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه بازنگری می‌کند / از تلاش‌های ما سوءاستفاده شده

نخست‌وزیر قطر نسبت به وضعیت فعلی تلاش‌های میانجیگرانه بین‌المللی به رهبری دوحه برای کمک به دستیابی به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در غزه ابراز نگرانی کرد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

انفعال و سردرگمی اروپا در قبال برجام

۱۴۰۰/۰۱/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست جو بایدن در قبال ایران و حتی رویکرد فعلی اروپا تقلیدی از رویکرد دونالد ترامپ به‌نظر می‌رسد که با اصرارهایی برای حفظ فشار حداکثری و مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی در توافق، این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه هنوز از احیای برجام صحبت می‌شود؟ عابد اکبری-کارشناس مسائل اروپا

از ابتدای خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، ایران پیوسته به اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی گوشزد کرده است نمی‌توانند درقبال برجام رویکردی منفعلانه داشته باشند و درعین‌حال مدعی تلاش برای حفظ آن شوند. درمقابل فشار حداکثری غیرقانونی ترامپ، ایران اولتیماتوم‌های خود را درخصوص کاهش تعهدات برجامی‌اش به صورت گام به گام و بر اساس حقوق پیش بینی شده در برجام با اعضای باقی‌مانده در گروه 5+1 مطرح کرده است. بااین‌حال، پاسخ اروپا بی‌توجهی به برهم‌خوردن الزامات بین‌المللی درقبال این توافق، به‌ویژه بحث رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بوده است.

ایران برای این انفعال و سردرگمی که اروپایی‌ها آن را «دیپلماسی» می‌خوانند هزینه بسیاری را متحمل شده است. میانجی‌گری اروپا نیز به‌اندازه انفعال آن به احیای برجام از حیث ابزارها و اهداف جان‌بخشی به این توافق ضربه زده است. اروپا منافع ایران را از یاد برده و فراموش کرده است که برجام و اعمال محدودیت بر حقوق هسته‌ای ایران طبق معاهده منع گسترش، به‌ویژه بحث غنی‌سازی اورانیوم، موجب ایجاد نارضایتی در کشور شده است.

تظاهر اروپا به حفظ برجام با تلاش‌های دیپلماتیک، هزینه‌های بسیار سنگینی را بر ایران تحمیل کرده است. این هزینه‌ها نه‌فقط بر زندگی مردم ایران اثر گذاشته و سفره اقتصادی آن‌ها را کوچکتر کرده است، بلکه آثار امنیتی مخربی نیز داشته است و به‌لحاظ ثبات محیط‌ زیستی منطقه، ثبات تجاری غرب آسیا و تولید و توزیع انرژی و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ایِ بیشتر، از میان موارد بسیار زیاد دیگری اثرگذار بوده است. آن‌چه اروپا با انفعال خود درمقابل آمریکا و حتی همراهی با رویکرد غیرقانونی واشنگتن به تاریخ آسیا تحمیل کرده است، به سال‌های طولانی برای ترمیم نیاز دارد.

بحث اختلافات داخلی اروپا برسر برجام یا اختلافات فراآتلانتیکی بین اروپا و آمریکا نیز از ضرورت فعال‌تر شدن اروپا نمی‌کاهد. معنای میانجی‌گری، درک درست پیش‌شرط‌های دو طرف است و حداقل درمورد ایران کاملاً شفاف بیان شده است که رفع تحریم‌ها و نپرداختن به حوزه‌هایی غیر از حوزه هسته‌ای خواسته اصلی ایران است. نادیده گرفته شدن این موارد که در مغایرت با قانون حفظ منافع ملت ایران مصوب مجلس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، شاهدی بر این واقعیت است که اروپا درک درستی از میانجی‌گری ندارد. اروپا باید به‌خاطر آورد درحال‌حاضر آمریکا دیگر از امضاکنندگان توافق هسته‌ای نیست و دو بحث در دو چهارچوب متفاوت مطرح است. بحثی مربوط به برجام و احیای توافقی در نظام عدم‌اشاعه و بحثی مربوط به دشمنی آمریکا یا برخی دیگر از هم‌پیمانان آمریکایی با ایران که خلط این مباحث آثار مخرب جبران‌ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

اروپا نمی‌تواند باتوجه‌به اختلافاتی که برسر برجام در داخل اروپا وجود دارد و نزدیکی نمایشی اروپا و آمریکا در دوران بایدن، مسئله هسته‌ای ایران را بهای نزدیکی و یکپارچه‌سازی غرب قرار دهد. میانجی‌گری اروپا باید به‌معنای جداسازی اصیل مفهومی و عملی بحث‌های چهارچوب هسته‌ای با بحث‌های روابط ایران و آمریکا باشد. در دوران ترامپ، اروپا تظاهر می‌کرد درحال فشار وارد آوردن بر آمریکا برای بازگشت به برجام است، اما عملاً هیچ اهرم کارایی علیه ترامپ نداشت. ضمن آن‌که روابط فراآتلانتیکی به‌شدت تخریب شده و ناگفته پیدا بود که در نبود گفتمانی یکپارچه ازسوی غرب، انتظار برای شکوفایی و کارایی بیهوده است. در دوران بایدن، شعارهای همگرایی و احیای روابط فراآتلانتیکی بسیار سر داده می‌شود و علی‌القاعده اروپا و آمریکا باید در این دوران به تفاهم بیشتری در راستای تحقق برنامه جامع اقدامات مشترک برسند. باوجود ‌این، در چند ماه گذشته جهان شاهد رجوع آمریکای بایدن و اروپا به تبعیت از آمریکا به رویکرد فشار حداکثری ترامپ و گفتگوهای بی‌نتیجه و حتی تهدید علیه ایران برای صدور قطعنامه بوده است. تردیدی نیست که این بلاتکلیفی و تلاش برای از رمق انداختن ایران نمی‌تواند برجام را احیا کند و اروپا به‌زودی با عواقب رویکرد خود مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *