جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

تغییر موازنه جنگ در یمن با پیشروی‌های انصار الله در مارب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه پیشروی‌های انصارالله در مارب، عربستان را در تنگنای دیپلماتیك و امنیتی قرار داده و این کشور توان تحمل خسارات و حملات بیش از این را نخواهد داشت، گفت: به نظر می‌رسد این بحران به ماه‌های پایانی خود نزدیك می‌شود.

اصغر زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، شرایط جنگ یمن بعد از حدود نزدیک به شش سال جنگ تحمیلی علیه ملت یمن را فرسایشی توصیف کرد و اظهار داشت: هر چه از زمان آغاز جنگ فاصله گرفتیم، روزبه‌روز شرایط مبارزه و اوضاع میدانی به نفع ملت یمن پیش رفت و در یکی – دو سال اخیر شاهدیم به‌طورکلی به لحاظ میدانی نیروهای انصار الله و حوثی‌ها توانستند با تجهیز خودشان به تجهیزات بسیار پیشرفته و مدرن به لحاظ تهاجمی و تدافعی برتری را در اغلب میدان‌های مبارزه به دست بیاورند.

 

وضعیت میدانی جنگ در یمن

وی با بیان اینکه انصار الله بخش‌های قابل‌توجهی از مناطقی که تا قبل از آن ائتلاف عربی- عبری – آمریکایی در اختیار داشتند را تحت کنترل درآورد، به پیشروی‌های آن‌ها در استان مارب اشاره کرد و افزود: یکی از استان‌ها و مناطق بسیار مهم و حیاتی که برای ائتلاف از اهمیت بالا، استراتژیک و راهبردی برخوردار بود استان مارب و شهر مارب بود که این روزها بخش قابل‌توجهی از این استان به دست نیروهای انصار الله آزادشده و شهر مارب در آستانه سقوط و آزادسازی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: این مسئله باعث شده که نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان دچار سردرگمی و عصبانیت شوند و بمباران‌های کوری را که هرازگاهی علیه ملت بی‌دفاع یمن انجام می‌دهند تشدید کنند. متقابلاً نیروهای یمنی هم با توجه به تجهیزات مدرنی که در اختیار دارند، اعم از پهپادهای بسیار پیشرفته و موشک‌های کروز و موشک‌های دقیق نقطه‌زن، توانستند زیرساخت‌های حیاتی و مناطق استراتژیک عربستان را در دوردست‌ها مثل صنایع نفتی آرامکو، پایتخت ریاض و فرودگاه بین‌المللی بسیار مهم و استراتژیک جده و نقاط مختلف را موردحمله قرار دهند.

زارعی با بیان اینکه رژیم آل سعود در پی این حملات و پیشروی‌های انصار الله به‌شدت دچار وحشت و آسیب‌پذیری شده است، ادامه داد: پاتریوت‌های آمریکایی و تجهیزات پدافند هوایی عربستان علی‌رغم اینکه از مدرن‌ترین تجهیزات آمریکایی و غربی هستند ضعف خود را نشان داده و آن‌ها در برابر این نوع حملات عاجز شده‌اند. به لحاظ میدانی و عملیاتی قطعاً برتری و توانمندی را در نیروهای یمنی شاهد هستیم.

 

افزایش شکاف‌ها در میان نیروهای ائتلاف

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا برتری میدانی انصار الله را عامل ایجاد شکاف و اختلاف در میان نیروهای ائتلاف عنوان کرد و گفت: بخش عمده مزدورانی که از کشورهای آفریقایی برای ائتلاف می‌جنگیدند ائتلاف را ترک کرده‌اند. از سوی دیگر در بین نیروهای وابسته به «منصورعبدربه»، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، هم شاهد اختلاف‌های متعددی هستیم، این شکاف‌ها با توجه به طولانی شدن جنگ، روزبه‌روز در حال تشدید است و به لحاظ دیپلماسی و عملیات روانی و رسانه‌ای هم عربستان کاملاً در موضع انفعال و شکست است.

وی تأکید کرد: مذاکراتی که با فشار نهادهای بین‌المللی مانند شورای امنیت و برخی نهادهای اروپایی صورت گرفت تا بتوانند آنچه درصحنه میدانی کسب نکردند را در پای میز مذاکره به یمنی‌ها تحمیل کنند، شکست‌خورده است و نتوانستند به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند.

زارعی به هشدارها و گزارشهای سازمان ملل و برخی نهادهای حقوق بشری دررابطه با جنایات انسانی ائتلاف عربی در یمن اشاره کرد و ادامه داد: افکار عمومی دنیا به‌شدت نسبت به جنایات و اقدامات دولت عربستان و ائتلاف عربی – عبری – غربی حساسیت نشان می‌دهد و انتشار گزارش‌ها درباره شرایط فاجعه‌بار مردم یمن، جو سنگینی علیه رژیم آل سعود ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای است که حتی آمریکایی‌ها هم راغب هستند این مسئله هر چه سریع‌تر پایان یابد.

 

یاس آمریکا و اروپا از عملکرد عربستان

وی درعین‌حال گفت: هرچند که به لحاظ عملیاتی تغییری در رفتار دولت آمریکا در حمایت از رژیم آل سعود مشاهده نمی‌کنیم، اما مشخص است که دولت‌هایی مانند آمریکا و اروپایی‌ها هم امروز از عملکرد عربستان و سیاست ماجراجویانه این رژیم در منطقه کاملاً مأیوس شدند.

زارعی اضافه کرد: انصار الله با مقاومت خود در این جنگ علیرغم پرداخت هزینه‌های سنگین و خسارت و تلفات نیروهای انسانی و مردم بی‌دفاع و محاصره و وضعیت بد بهداشتی و فاجعه انسانی که متحمل شد، درصحنه عملیاتی و مقاومت دست برتر را دارد و همین باعث نگرانی رژیم‌های وابسته به آمریکا و غرب در منطقه شده است. عربستان امروز به دنبال راه برون‌رفت محترمانه و کم‌هزینه از این بحران خودساخته‌ای است که بیش از شش سال او و متحدانش را درگیر کرده است.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد این بحران به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، به تلاش عربستان برای بهره‌گیری از نیروهای داعش در یمن باهدف تغییر معادلات میدانی اشاره کرد و ادامه داد: ورود نیروهای القاعده، داعش و جریان تروریستی تغییری در شرایط میدانی ایجاد نخواهد کرد. ممکن است مقداری درگیری‌ها تشدید شود اما نیروهای انصار الله و حوثی‌ها امروز به لحاظ نظامی دست برتر رادارند و در طرف مقابل انگیزه‌ای برای دفاع و جنگیدن وجود ندارد و اختلاف و شکاف و همچنین خستگی و فرسودگی در نیروهای ائتلاف کاملاً مشهود است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بابیان اینکه پیشروی‌های انصار الله عربستان را در تنگنای دیپلماتیک و امنیتی قرار داده و توان تحمل خسارات و حملات بیش از این را نخواهد داشت، به تلاشها برای از سرگیری مذاکرات اشاره و تأکید کرد: در شرایطی که انصار الله دست برتر را دارد اگر در مذاکرات همان خواسته‌ها و فشارهای قبل مجدداً مطرح شود، گفتگوها همچنان راه به‌جایی نخواهد برد. باید گفتگوها به نحوی باشد که حقوق مردم یمن را تأمین کند نه اینکه شروطی در نظر گرفته شود که کاملاً به نفع ریاض باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *