جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

Loading

ابعاد و پیام‌های حمله آمریکا به سوریه

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حمله اخیر آمریکا به سوریه بیانگر بخشی از پیام تصمیم‌گیرندگان آمريكایی در قبال سوريه بود و تأکید بر اینکه همچنان در رابطه با سوريه محكم هستند و قصد عقب‌نشینی از مواضعشان در سوريه را ندارند، گفت: به نظر می‌رسد بوکمال، نقطه تنش جدید بين آمريكا و روسيه باشد. وی افزود: بخشی از اقداماتی‌که علیه منافع آمریکا درعراق انجام شد، می‌تواند استراتژی گروه‌های ضد مقاومت در عراق با هدایت رژیم صهیونیستی و از طریق عوامل نفوذی این رژیم باشد.

مصطفی نجفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه توجه به نقطه و جغرافیای حمله غیرقانونی آمریکا به سوریه، یعنی مرز عراق و سوریه و محور قائم – بوکمال که تنها کریدور باز ایران است، بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: این حمله را در ظاهر باید در پاسخ به حملات انجام شده به پایگاه آمریکایی در عراق ارزیابی کرد؛ به‌خصوص حمله‌ای که در اربیل انجام شد.

وی افزود: این حمله را باید در چارچوب استراتژی هماهنگی بین آمریکا و اسرائیل در نظر گرفت؛ کما این‌که خود آمریکایی‌ها از اول بحران در سوریه، یعنی از سال 2011 تاکنون، تمام تلاششان این بود که کریدورهای در دسترس ایران را محدود یا مسدود کنند، دو کریدور شمالی و جنوبی را مسدود کردند اما نتوانستند درباره کریدور مرکزی برنامه‌شان را پیش ببرند، آن‌ها تلاش می‌کنند که این کریدور را محدود کنند.

 

هماهنگی آمریکا با اسرائیل در حملات به سوریه

این کارشناس مسائل غرب آسیا با یادآوری اینکه آمریکایی‌ها سال گذشته دقیقاً در جنوب این کریدور مرکزی یک پایگاه نظامی جدیدی ایجاد کردند، گفت: به نظر می‌رسد در حملاتی که در مرز عراق و سوریه انجام می‌شود، هماهنگی با اسرائیلی‌ها صورت می‌گیرد.

نجفی اضافه کرد: این حمله بیانگر بخشی از پیام و ذهنیت تصمیم‌گیرندگان دولت آمریکا در قبال سوریه بود و تأکید بر اینکه ما همچنان در رابطه با سوریه محکم هستیم و قصد عقب‌نشینی از مواضع مان در این کشور را نداریم.

 

بوکمال منطقه جدید تنش میان آمریکا و روسیه

وی با بیان اینکه حدود دو ماه پیش روس‌ها وارد بوکمال شدند و به نظر می‌رسد با توجه به این رویکرد آمریکا نسبت به روسیه، این منطقه، منطقه تنش جدید بین آمریکا و روسیه در سوریه و عراق هم باشد، ادامه داد: روس‌ها به دنبال این هستند که از منطقه بوکمال به‌عنوان دروازه ورود به عراق هم استفاده کنند؛ بنابراین در وهله اول این اقدام پاسخی به حملات انجام شده به پایگاه‌های آمریکایی در عراق بود. علاوه بر آن آمریکایی‌ها می‌خواهند القا کنند که ما همچنان در سوریه ایستاده‌ایم و از مواضع خودمان در برابر ایران و گروه‌های مقاومت عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در عین حال با تاکید بر اینکه بخشی از اقداماتی که علیه منافع آمریکا در عراق انجام شد، می تواند استراتژی گروه‌های ضد مقاومت در عراق با هدایت رژیم صهیونیستی و از طریق عوامل این رژیم باشد؛ اضافه کرد: این گروه ها از یک جهت برای بالا بردن تنش میان آمریکا و ایران در محیط سیاسی عراق و تسری این تنش به سایر موضوعات از جمله مساله هسته ای و همچنین تحت تاثیر قراردادن انتخابات عراق این اقدامات را دنبال می کنند و می خواهند محیط را علیه ایران و نیروهای مقاومت در عراق رادیکال کنند تا ایران را در عراق تحت فشار قرار داده و مقاومت را به حاشیه ببرند.

نجفی این حمله را بخشی از هماهنگی امنیتی آمریکا با اسرائیل ارزیابی کرد و گفت: آمریکا و اسرائیل در این رابطه تقسیم‌کاری کرده‌اند؛ چون زمان ترامپ اسرائیلی‌ها در مرز عراق و سوریه و حتی در خود عراق، هم حملاتی علیه نیروهای مقاومت داشتند، اسرائیلی‌ها هم می‌دانند بعد از رفتن ترامپ فضای کنشگری آن‌ها در شرق سوریه و در محیط امنیتی عراق محدودشده، این محدودیت می‌تواند بخشی از تقسیم‌کار بین آمریکا و اسرائیل هم باشد و مواضعی که لازم است در شرق سوریه و مرز عراق و سوریه بزنند را خود آمریکایی‌ها می‌توانند بر عهده بگیرند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: در این تقسیم‌کار آن مواضع مربوط به جنوب و جنوب غرب سوریه، یعنی هدف قرار دادنشان، بخشی از وظایفش است که اسرائیل همچنان به آن ادامه خواهد داد، اما در شرق سوریه و مرز عراق و سوریه اسرائیلی‌ها کمی عقب‌نشینی کرده‌اند.

وی توضیح داد: اسرائیلی‌ها می‌دانند که قواعد جنگی دوران ترامپ دیگر نمی‌تواند پایدار باشد و این طرح‌ها می‌تواند بخشی از هماهنگی که بین آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اتفاق افتاده باشد.

 

رابطه با کردها مهم‌ترین تغییر در سیاست بایدن در سوریه

نجفی در خصوص تغییر در سیاست خارجی آمریکا در سوریه نسبت به دوران حضور ترامپ در قدرت با توجه به اینکه بایدن شخصاً دستور حمله اخیر به سوریه را صادر کرده بود، اظهار داشت: مهم‌ترین تغییری که در سیاست‌های بایدن در سوریه ممکن است رخ دهد در رابطه با کردها است؛ کما اینکه در همین چند ماه گذشته بخش عمده‌ای از تجهیزات نظامی آمریکا از عراق به سوریه و مناطق کردنشین منتقل‌شده است. البته در بلندمدت ممکن است آمریکایی‌ها با دیگر بازیگر این منطقه یعنی ترکیه اصطکاک پیدا کنند.

 

سیاست‌های بایدن، احیاکننده تنش‌ها در شمال سوریه

وی ادامه داد: سیاست دولت بایدن در سوریه، کما اینکه در کمپین انتخاباتی خود هم اعلام کرد، حمایت از کردها است. آنچه برخلاف دوران اوباما، ترامپ به آن پشت کرد. یعنی سیاست‌های بایدن در سوریه به‌گونه‌ای ادامه‌دهنده سیاست‌های دوران اوباما در این کشور خواهد بود. درواقع مسئله اصلی در سوریه در حال حاضر برای دولت بایدن، مسئله کردها و بازگشت به آن رویکرد حمایت گرایانه از آنها است، این سیاست می‌تواند تنش‌ها در شمال سوریه را دوباره احیا کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: باید ببینیم موضع آمریکا در ارتباط با پایگاه‌هایش در سوریه چه خواهد بود. معتقدم پایگاه «التنف» که برای مهار تحرکات لجستیکی ایران ایجادشده همچنان پابرجا خواهد بود.

نجفی درعین‌حال بابیان اینکه به نظر می‌رسد به‌زودی آمریکایی‌ها و دولت بایدن بحث روند مذاکرات ژنو را دنبال خواهند کرد، گفت: فعال شدن روند آستانه نشان داد کشورهایی مانند ایران، ترکیه و روسیه از بابت فعال شدن روند ژنو که تنها منافع غرب را تأمین می‌کند، تحفظاتی دارند و به سمت فعال کردن دوباره روند آستانه رفتند؛ بنابراین علاوه بر مسئله کردها، دولت بایدن به دنبال فعال کردن مکانیسم‌های سیاسی حل بحران است که البته پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد و ممکن است به همان بن‌بست‌هایی برسد که حتی ترامپ هم با آن مواجه شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *