جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

پیامدهای راهبردی سفر پاپ به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در واتیکان با اشاره به اهمیت و پیامدهای سفر پاپ به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی گفت: این سفر برای عراق، منطقه و افکار عمومی و دولت جدید آمریکا و همچنین واتیکان بسیار مهم بود و پاپ کنونی و واتیکان از بابت این سفر اهمیت زیادی پیدا کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سفر پاپ به عراق در شرایط حساس و مهمی انجام شد، خاطرنشان کرد: چند بار برای انجام این سفر برنامه‌ریزی‌شده بود، اما به دلایل مختلف و عمدتاً به دلیل مشکلات امنیتی این سفر انجام نشد تا اینکه سرانجام در ایام اخیر پاپ گفت که علیرغم همه مشکلات به عراق خواهد رفت.

وی با اشاره به دشواری‌های هماهنگی این سفر، گفت: در گفتگویی که با استفانو زیروتی جیروتی، معاون رئیس شبکه­ای تلویزیونی «رای‌واتیکانو» که است مربوط به دولت ایتالیا است، داشتم، او گفت که مشخص نیست این سفر عملی باشد، چراکه به دلیل شیوع کرونا و همچنین مشکلات مختلف امنیتی، انجام آن بسیار دشوار است و باوجود اهمیت آن، خبرنگاران محدودی پاپ را همراهی می‌کنند؛ زیرا شرکت‌های بیمه، مبالغ سنگینی را برای بیمه کردن خبرنگاران همراه در این سفر، طلب کرده‌اند!

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل سفر پاپ به عراق را ازجمله سفرهای مهم پاپ‌ها ارزیابی کرد که در تاریخ از آن یاد خواهد شد و افزود: این سفر برای عراق، منطقه و افکار عمومی و دولت جدید آمریکا و همچنین واتیکان بسیار مهم بود و پاپ کنونی و واتیکان از بابت این سفر اهمیت زیادی پیدا کرد.

مسجد جامعی در مورد پیامدهای راهبردی برای عراق، واتیکان و تا حدودی هم برای آمریکا، ادامه داد: بعد از سقوط صدام و شکل‌گیری دولت جدید در عراق، این کشور بسیار مایل به انجام این سفر بود. عراق مایل بود خود را دولتی مدنی معرفی کند که موازین دموکراتیک را رعایت می‌کند و برخاسته از رأی ملت است و به حقوق اقلیت‌های دینی و قومی احترام می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دولت عراق بیش از بسیاری از کشورهای عربی منطقه حقوق اقلیت‌ها را رعایت می‌کند، گفت: از دید دولت عراق، سفر پاپ در جهت اثبات و تقویت این تصویر در جهان بود و اصرار داشتند پاپ ملاقاتی را با آیت‌الله سیستانی انجام دهد. دولت عراق می‌خواست نشان دهد رهبر مذهبی شیعیان در عراق ازنظر مبانی فکری با دولت عراق در مورد رعایت معیارهای دموکراتیک و احترام به حقوق اقلیت‌ها مشترک است. مضافاً که مطمئن بودند پاپ تحت تأثیر شخصیت ایشان قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره اهمیت و پیامدهای این سفر برای واتیکان نیز تصریح کرد: بخش مهمی از اهمیت واتیکان به‌خصوص برای کشورهای غربی، به دلیل تعامل و گفتگویی است که با جهان سوم و با بخش غیرغربی جهان و با جهان اسلام دارد و این مسئله برای آن‌ها بسیار مهم است. درواقع این ظرفیت و تمایل به گفتگو با طرف‌های مختلف در جهان ما، بخشی از اعتبار و اهمیت واتیکان است.

مسجد جامعی با بیان اینکه در آینده سیاست واتیکان در قبال چین بسیار اهمیت پیدا می‌کند، افزود: چین تبدیل به قدرتی بزرگ شده و یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند با چین گفتگو کند، واتیکان است و یا گفتگوهای واتیکان با ونزوئلا و کلمبیا و حتی در مورد کره شمالی و دنیای اسلام، چه شیعه و چه سنی، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و واتیکان از بابت این سفر و این ملاقات بسیار اهمیت یافت.

وی در ادامه درباره پیامدهای سفر پاپ به عراق با توجه به مهار تروریسم در عراق، گفت: تروریسم در عراق عمدتاً ریشه داخلی دارد و مانند سوریه نیست. پس از سقوط صدام این تروریسم در حد وسیعی شکل گرفت. ترور مرحوم حکیم و یا کشتارهای وسیعی که علیه شیعیان و حتی مسیحیان انجام می‌شد که تقریباً بلافاصله بعد از سقوط صدام انجام شد، توسط همین تروریسم داخلی و قبل از شکل‌گیری گروه‌های تکفیری بود؛ البته با گذشت زمان عوامل خارجی هم در آن دخالت کرد و پررنگ شد.

مسجد جامعی درعین‌حال با تأکید بر اینکه مخالفت با تروریسم در عراق هم‌ریشه داخلی دارد، توضیح داد: شکست تروریسم در عراق به همت و برکت حشدالشعبی بود که اکثریتشان شیعه و بخشی از نیروهای آن مسیحی و سنی هستند و البته کمک بی‌دریغ و غیر مشروط ایران در این رابطه، به اعتراف مقامات عراقی و مقامات اقلیم کردستان، نقش منحصربه‌فردی است.

این دیپلمات پیشین کشورمان به اهدای تسبیح پاپ به یکی از فرماندهان مسیحی حشدالشعبی اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت نقش شهید سلیمانی بر کمک به ایستادگی و عدم سقوط دولت مرکزی عراق و نیز اقلیم کردستان در مقابل داعش، گفت: این سفر درصحنه داخلی عراق هم نتایجی داشت ازجمله اینکه موقعیت الکاظمی و گروهش را تقویت کرد و علاوه بر آن موقعیت آیت‌الله سیستانی را در عراق، منطقه و غرب بسیار افزایش داد؛ البته ایشان همواره به دلیل حکمت و متانتشان، پیوسته نفوذ بسیار بالایی داشته‌اند و توانستند عراق را از مراحل بسیار خطرناکی عبور دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *