جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ابعاد طرح ایجاد «روستاهای هوشمند» در اراضی آزادشده جمهوری آذربایجان

۱۳۹۹/۱۲/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه هدف رژیم صهیونیستی در قفقاز و آذربایجان این است كه بتواند برای طولانی‌مدت در این منطقه مستقر شود و پایگاهی برای صهیونیست‌ها در قفقاز ایجاد كند، گفت: راهكار مقابله با شیطنت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و اساساً جلوگیری از منفعت‌طلبی هر یک از بازیگران در آن، توجه به طرح صلح پایدار است.

دکتر احمد کاظمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشرشده در رابطه با طرح جمهوری آذربایجان برای ساخت «روستاهای هوشمند» در اراضی آزادشده این کشور و واگذاری آن به شرکت‌های صهیونیستی، اظهارداشت: طرح ایجاد روستاها و شهرهای هوشمند در اراضی آزادشده جمهوری آذربایجان توسط شرکت‌های اسرائیلی طرح ترکیبی امنیتی – سیاسی – اقتصادی است که نشان می‌دهد که جنگ دوم قره‌باغ یک «پروژه» بوده است.

وی افزود: در این پروژه بازیگرانی مانند رژیم صهیونیستی با گرفتن امتیازات متعدد از جمهوری آذربایجان در زمینه تصاحب زمین، استقرار پایگاه نظامی و امتیاز انتقال انرژی، به این کشور کمک کردند تا اراضی خارج از قره‌باغ از اشغال ارامنه آزاد و به تملک شرکت‌های صهیونیستی، ترکیه‌ای و آمریکایی درآید.

این پژوهشگر مسائل اوراسیا با بیان اینکه روسیه نیز در چارچوب اعزام نیروهای صلح بان، تلاش می‌کند مدل منطقه برون گان «کالینینگراد» را در قره‌باغ اجرا کند، از بی‌توجهی باکو نسبت به پیشنهاد منطقی ایران برای حضور در مرکز نظارت بر صلح و مشارکت در بازسازی اراضی آزاد شده انتقاد کرد.

کاظمی محوریت اصلی طرح روستاهای هوشمند را یکپارچه‌سازی زمین‌های کوچک کشاورزی به بهانه واگذاری آن‌ها به شرکت بزرگ کشاورزی، آبیاری، صنعتی و عمرانی برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: با تصاحب اراضی مرغوب کشاورزی از مالکان اصلی به بهانه ایجاد زمین‌های یکپارچه برای سرمایه‌گذاری انگیزه آوارگان برای بازگشت به سرزمین آبا و اجدادی خود از بین می‌رود.

 

ضرورت توجه به طرح صلح پایدار

وی با اشاره به پیامدهای این اقدام برای کشورهای منطقه به‌ویژه اقدامات جاسوسی پس از استقرار موساد و سایر نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل و پیگیری توطئه‌هایی در زمینه‌های قوم‌گرایی، جاسوسی، خرابکاری و تروریسم، ادامه داد: برای جلوگیری از مخاطراتی که حضور رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز یا قره‌باغ دارد که با مصادیق و اشکال مختلفی صورت می‌گیرد، ایران باید بر «طرح صلح پایدار» در قفقاز تاکید کند چراکه قفقاز منطقه‌ای مناقشه خیز است و در 30 سال اخیر بعد از فروپاشی شوروی بااینکه در ابعاد مختلف تحرکات و طرح‌های مختلفی مطرح‌شده، اما هیچ صلح پایداری در منطقه ایجاد نشده است.

کاظمی با تأکید بر اینکه جنگ 44 روزه منجر به آزادی قره‌باغ یا تعیین تکلیف حقوقی آن نشد، اضافه کرد: راه‌کار مقابله با شیطنت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و اساساً جلوگیری از منفعت‌طلبی هر یک از بازیگران در این منطقه، «طرح صلح پایدار» است. طرح صلح پایدار در بیاناتی که مقام معظم رهبری در 17 ربیع‌الاول گذشته راجع به بحث قره‌باغ داشتند که اکنون به عنوان «گفتمان برتر قره باغ» یا «گفتمان 17 ربیع» مطرح می‌شود، عنوان شد.

این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به محورهای پنج گانه این طرح، بر ضرورت توجه به مسائلی مانند احترام به تمامیت ارضی کشورها، خدشه‌ناپذیر بودن مرزهای بین‌المللی و هشیاری نسبت به هرگونه فعالیت تکفیری‌ها تأکید کرد و گفت: وقتی چنین طرحی اجرا شود صلح پایدار را در منطقه ایجاد می‌کند و مانع تحرکات مقطعی، منفعت طلبانه و سود جویانه رژیم صهیونیستی و دیگر بازیگران فرصت‌طلب می‌شود.

 

ایران اجازه تحرک شیطنت‌آمیز تکفیری – اسرائیلی را در نزدیکی مرزهایش نمی‌دهد

کاظمی تأکید کرد: ایران همان‌طور که اعلام کرده در نزدیکی مرزهایش اجازه هیچ گونه تحرکاتی را به نیروهای بیگانه یا گروه‌های تکفیری نخواهد داد. ایران به عنوان کشوری که مرز طولانی با قفقاز دارد و طی سالیان گذشته همواره از تمامیت ارضی کشورهای قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان حمایت کرده، برای نشان دادن رویکرد حسن همجواری و برادرانه خود اعلام آمادگی کرده که به هر شکل ممکن آماده است در بازسازی اراضی آزادشده جمهوری آذربایجان مشارکت کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل به توان بالای مهندسی، علمی و عمرانی ایران و نزدیک بودن اراضی آزادشده جمهوری آذربایجان به ایران به عنوان مزیت مهم اقتصادی اشاره کرد و افزود: این مزیت برای جمهوری آذربایجان هم وجود دارد. در همین مناطق اشغالی، دو کشور سوابق خوب همکاری برای اجرا و ساخت طرح‌های مهم اقتصادی داشتند که نمونه آن سد «خدا آفرین» است.

 

هدف اسرائیل، حضور طولانی‌مدت در قفقاز است

این تحلیلگر مسائل قفقاز با تأکید بر اینکه هدف اسرائیل در قفقاز و آذربایجان این است که بتواند به صورت طولانی‌مدت در این منطقه مستقر شود و پایگاهی را برای صهیونیست‌ها در قفقاز ایجاد کند، اضافه کرد: به همین دلیل است که می‌بینیم اسرائیل راهبرد چندگانه اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی، آموزشی و حتی تاریخی در جمهوری آذربایجان دنبال می‌کند. تاریخ جمهوری آذربایجان این‌گونه جعل می‌شود که امپراطوری یهودی خزرها در این منطقه حضورداشته و این‌ها همه تحریفاتی است که از سوی اسرائیل صورت می‌گیرد تا جای پایی برای صهیونیست‌ها در این منطقه باز کند.

کاظمی افزود: طرح‌هایی از قبیل ایجاد روستاهای هوشمند و توجیه افکار عمومی برای حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در این منطقه هم در چارچوب راهبرد رژیم صهیونیستی برای تبدیل جمهوری آذربایجان به یکی از پایگاه‌های منطقه‌ای صهیونیستی‌ها، صورت می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *