جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ابعاد راهبردی سفر وزیر خارجه عراق به تهران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در عراق با تأکید بر اهمیت راهبردی مناسبات ایران و عراق گفت: سفرهای در سطح وزیر خارجه این پیام را به همراه دارد که روابط‌مان از روند خوب و نوید بخشی برخوردار است.

حسن دانایی فر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، سفر فواد حسین، وزیر خارجه عراق، به تهران را در راستای سفرها و رایزنی‌های مستمر دو کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: امسال سومین سفر این مقام عراقی به تهران و چهارمین سفری بود که به همراه هیئت به ایران داشت و این میزان سفر، حکایت از روابط متنوع و گسترده‌ای است که بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به موضوعات در دستور کار این سفر و رایزنی‌های صورت گرفته باهدف تعمیق مناسبات دو کشور، افزود: زمینه‌های مشترک متعدد و همپوشانی دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه و بین‌المللی اقتضا می‌کند دو کشور در مسیری مطلوب حرکت کنند که منافع ملی آن‌ها به‌خوبی حفظ شود. در این مذاکرات نیز موضوعات مختلفی مطرح بود که رأس آن، مطالبات ایران از محل فروش گاز و برق است؛ همان‌طور که شاهد بودیم رئیس بانک تی. بی. آی که به‌عنوان بانک کارگزار این موضوع است نیز در این هیئت حضور داشت.

دانایی فر اضافه کرد: گفت‌وگوها همچنین حول محور روابط اقتصادی در زمینه‌های مختلف ازجمله انرژی برق و بخش‌های تجاری و بانکی بود و دو طرف درباره چگونگی رفع موانع موجود درباره معاملات بانکی بحث و گفت‌وگو کردند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به حملات نظامی غیرقانونی آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه، موضوع همکاری‌های دو کشور در زمینه امنیت و مسائل امنیتی را از دیگر محورهای مذاکرات برشمرد و گفت: ضرورت آرامش در منطقه همیشه مورد تأکید ایران بوده و مسئولین عراق هم علاقه‌مند هستند با توجه به جایگاه و ارتباطاتی که با همه اطراف منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دارند، در راستای امنیت بیشتر در منطقه تلاش‌هایی انجام دهند.

دانایی فر به رایزنی‌ها درباره آمادگی‌های دولت عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اشاره و اضافه کرد: عراق همچنان با گروه تروریستی داعش روبرو است و هرگونه اقدامی که به امنیت و ثبات این کشور آسیب بزند، عرصه را پیچیده می‌کند. عراق در این راستا بر ضرورت همکاری و رایزنی‌های مستمر با ایران تأکید دارد.

وی بابیان اینکه قطعاً روابط گسترده و متنوع دو کشور نیاز به پیگیری و رایزنی مستمر دارد، ادامه داد: دو کشور مصمم هستند موانعی که مانع فعالیت مشترک می‌شود را مرتفع کنند؛ این مسئله در رابطه با نتایج جلسات کمیسیون مشترک عراق و ایران و اجرای یادداشت تفاهم‌های موجود هم مورد تأکید قرار گرفته است.

سفیر پیشین ایران در بغداد با اشاره به رایزنی‌های سیاسی ایران و عراق نیز، گفت: قبل از دولت فعلی و در ادامه در دولت فعلی عراق، تلاش‌هایی در جهت اینکه بتوانند نقش نوعی میانجی‌گری بین ایران و عربستان را ایفا کنند انجام شده، ایران هم از آن استقبال کرد. در سفر به‌یادماندنی و تلخی که حادثه ترور سردار دل‌ها، شهید بزرگوار ملت ایران حاج قاسم سلیمانی، اتفاق افتاد ازجمله مأموریت‌های ایشان بحث‌هایی بین نخست‌وزیر و ایشان در رابطه با یک نوع تفاهم با سعودی‌ها بود. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها این مسئله را برنمی‌تابیدند و آن حادثه تلخ را ایجاد کردند.

دانایی فر با بیان اینکه عراق علاقه‌مند است در این راستا اقدام کند و ایران هم ابراز آمادگی کرده است، افزود: ایران و عربستان در منطقه از ظرفیت‌های زیادی برخوردار هستند و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در منطقه استفاده کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای برای برهم زدن مناسبات دو کشور، در خصوص پیامدهای این مذاکرات، تصریح کرد: این نوع رفت‌وآمدها ابهامات یا فضاسازی‌هایی که علیه مناسبات خوب دو کشور ایجاد می‌شود را از بین می‌برد، طبیعتاً سفرهای در سطح وزیر خارجه این پیام را به همراه دارد که روابط‌مان از روند خوب و نوید بخشی برخوردار است.

دانایی فر در ادامه به تشریح رایزنی‌های اقتصادی ایران و عراق در سفر فؤاد حسین به تهران پرداخت و گفت: مشکل در پرداخت‌ها به ایران به دلیل فشارهای غیرقانونی است که آمریکایی‌ها به عراق وارد می‌کنند؛ یعنی دولت عراق به تعبیری پولی که باید پرداخت می‌کرده، پرداخت کرده ولی به‌حساب جمهوری اسلامی ایران منتقل نشده است. همین موضوع نشان‌دهنده این است که عراقی‌ها از این بابت مشکلی ندارند.

وی افزود: مشکل فشارهایی است که آمریکایی‌ها به سیستم بانکی می‌آورند. در این سفر هم وزیر خارجه عراق ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده با توجه به تحولاتی که رخ خواهد داد این مسئله حل شود و اشاره داشت که منتظر اقدامات عینی از طرف بانک‌های کارگزار هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *