جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان در پی شنیده شدن صدای نسبتا شدیدی در شرق اصفهان گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و ه…

عکس | تصویر جعلی جورزالم‌پست از انفجار در اصفهان

رسانه صهیونیستی «جورزالم‌پست» در توییتی با انتشار عکس یک انفجار نوشت:‌ «اسرائیل با یک حمله موشکی بامداد جمله یک سایت در ایران را مورد هدف قرار داد.» بررسی تصویر نشان می‌دهد، این عکس در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ (دوسال قبل) توسط همین رسانه با عنوان « جنگ غزه» منتشر شده است. بنابر این تصویر منتسب به انفجار در اصفهان توسط رسانه صهیونیستی “جعلی” و متعلق به دوسال قبل می‌باشد. منبع: خبرگزاری صداوسیما

Loading

دوران پرتنش در انتظار روابط آمریکا و عربستان

۱۳۹۹/۱۲/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه پیش‌بینی کرد دوره‌ای پرتنش در انتظار روابط آمریکا و عربستان سعودی خواهد بود.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تغییر سیاست دولت جو بایدن در قبال کشورهای عربی نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ گفت: «بایدن علاوه بر آنکه اعلام کرده خواهان پایان جنگ یمن است، گفته به مسئله حقوق بشر و سیاست‌ داخلی این کشورها نیز اهمیت می‌دهد. از این جهت این امر تاثیرات قابل توجهی در وضعیت روابط آمریکا با کشورهای عربی از جمله عربستان و تحولات منطقه‌ای برجای خواهد گذاشت.»

وی با اشاره به اینکه دولت ترامپ قول داده بود در ازای برقراری روابط دیپلماتیک امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی به آن‌ها سلاح‌های راهبردی تحویل دهد، ادامه داد: «این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت بایدن برخلاف دولت ترامپ خیلی علاقه‌مند نیست که با بن‌سلمان همکاری داشته باشد و مسئله قتل جمال خاشقچی توسط بن‌سلمان یکی از مسائلی است که شاید محل اختلاف جدی دولت دموکرات آمریکا و دولت سعودی باشد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: «دولت دموکرات‌ها در آمریکا خواستار آن است که به دولت‌هایی مانند دولت سعودی که حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند و در چارچوب‌های ارزشی حزب دموکرات قرار ندارند سلاح‌های راهبردی نفروشد.»

محبعلی به رقابت‌های داخلی آمریکا نیز اشاره کرد و توضیح داد :«حامیان دولت ترامپ از جمله تولیدکنندگان و فروشندگان سلاح به شمار می‌رفتند، اما دموکرات‌ها بیشتر با کمپانی‌های نرم‌افزاری و الکترونیک سروکار دارند و به دنبال تقویت آن‌ها هستند.»

این کارشناس در خصوص تاثیر این تصمیم آمریکا بر جنگ یمن تأکید کرد: «پایان جنگ یمن به آسانی صورت نمی‌پذیرد، زیرا این امر به چندین متغیر وابسته است. نخست مسائل داخلی یمن مطرح است و دیگر آنکه هنوز راه‌حل روشنی برای گرد آوردن طرف‌های یمنی اعم از زیدی، اهل سنت و قبایل جنوب فراهم نشده است؛ لذا تا زمانی که این شرایط فراهم نشده است مشکل بتوان خاتمه جنگ یمن را پیش‌بینی کرد.»

محبعلی در رابطه با تبعات و آثار توقف فروش سلاح به عربستان بر روابط ریاض و واشنگتن نیز توضیح داد: «بدون شک عربستان سعودی نگرانی‌های جدی در این خصوص دارد و به نظر می‌رسد همانگونه که در دوره اوباما، طرفین روابط خوبی نداشتند در دوره ریاست جمهوری بایدن نیز روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی قوی نخواهد بود.»

وی افزود: «در خصوص روابط تل‌آویو-واشنگتن نیز همین وضعیت حاکم است و به آن شدتی که ترامپ و جناح راست حزب‌ جمهوری‌خواه به سعودی‌ها و اسرائیل نزدیک بود حزب دموکرات چنین روابطی نخواهد داشت.»

به گفته این کارشناس دور شدن آمریکا از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تاثیر خاص خود را بر روابط غرب با کشورهای خاورمیانه خواهد گذاشت.

همچنین محبعلی در همین حال با بیان اینکه عربستان نیز ابزارهایی برای تقابل با آمریکا در اختیار دارد، تأکید کرد: «از جمله این ابزارها، ابزار منطقه‌ای است و عربستان می‌تواند از نیروهایی که در منطقه دارد استفاده کند. قدرت مالی و نفتی این کشور نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در عین حال عربستان هم در جهان اسلام و هم در جهان عرب نفوذ دارد و از قدرت مالی بالایی برخوردار است. پروژه نئوم هم که سرمایه‌گذاری عظیمی در آن صورت گرفته می‌تواند کمپانی‌هایی را که نزدیک به جو بایدن هستند، به خود جذب کند و روی سیاست‌های آمریکا در قبال عربستان سعودی تاثیر بگذارد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *