جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

دلایل اختلاف بایدن – مکرون بر سر عربستان

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سیاست‌های اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای نزدیکی به عربستان پس از روی کار آمدن جو بایدن گفت که اکنون فرانسه چون می‌بیند آمریکا می‌خواهد حضور پررنگش در منطقه خاورمیانه را کاهش دهد، در جهت پر کردن این خلأ برآمده است.

داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و نوع نگاهی که وی به مسائل منطقه خاورمیانه دارد، گفت: «باید توجه داشت که بایدن بارها در سخنرانی‌های اخیرش اعلام کرده که سیاست‌های ترامپ را در حوزه غرب آسیا مورد بازبینی قرار می‌دهد و نمونه آشکار آن تعلیق فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات و عربستان و تأکید بر صلح در موضوع یمن و برقراری آتش‌بس در منطقه بوده است.»

وی همچنین گفت ازآنجایی‌که در دوره ریاست جمهوری ترامپ، آمریکایی‌ها از سیاست‌های ائتلاف به رهبری عربستان در موضوع یمن حمایت اطلاعاتی و لجستیکی داشتند، بایدن این حمایت‌ها را به حالت تعلیق درآورد.

احمدزاده با اشاره به این سیاست‌های آمریکا یعنی عقب‌نشینی از سیاست‌های تهاجمی و حضور پررنگ در بحران‌های منطقه‌ای در غرب آسیا گفت: «این نگاه بایدن باعث شده است که کشوری چون فرانسه احساس کند در این منطقه نوعی خلأ ایجاد خواهد شد و لذا اکنون زمامداران فرانسوی و شخص امانوئل مکرون با یک فرصت‌طلبی خاص به دنبال پر کردن این خلأ قدرت و حضور پررنگ در مسائل منطقه خاورمیانه برآمده‌اند.»

این کارشناس با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها به‌طور سنتی از عمده فروشندگان سلاح به کشورهای حوزه خلیج‌فارس محسوب می‌شدند و همواره در موضوعات امنیتی و نظامی با شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان و امارات ارتباط دیرینه‌ای داشته‌اند گفت این مسائل باعث شده که در حال حاضر پاریس بیش از دیگر پایتخت‌های اروپایی درصدد نقش‌آفرینی در این منطقه باشد.

احمدزاده گفت: «موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد چگونگی بازگشت آمریکا به برجام است. ازآنجایی‌که قبلاً جو بایدن و گروه امنیتی وی اعلام کردند که حاضر هستند در شرایط خاص به برجام بازگردند به نظر می‌رسد که این رویکرد و رهبری مکانیسم مذاکره از سوی آمریکا و شخص جو بایدن خیلی به مذاق دولتمردان فرانسوی خوش نیامده است. آن‌ها احساس می‌کنند که حضور پررنگ و مجدد آمریکا در بحث مذاکرات با ایران ممکن است که در بلندمدت به نفع اروپا به‌ویژه فرانسه نباشد.»

وی با اشاره به اینکه ممکن است کلیت غرب یک سیاست هماهنگ و یکنواختی را در مسائل سیاسی و امنیتی در حوزه خاورمیانه در پیش بگیرند، افزود: «ولی بااین‌وجود همواره شاهد رقابت‌های پنهانی و آشکار بین دو سوی آتلانتیک نیز بودیم. لذا فرانسوی‌ها در وضعیت موجود با جانب‌داری خاص از عربستان مبنی بر حضور این کشور در مذاکرات برجامی با ایران می‌خواهند این اطمینان را به زمامداران سعودی بدهند که همچنان به‌عنوان متحد سنتی به تعهدات قبلی مبنی بر حفظ روابط ویژه و نیز فروش تسلیحات پایبند هستند.»

این کارشناس ادامه داد: «موضوع حضور عربستان در مذاکرات برجامی با مخالفت جدی ایران روبرو شده است؛ چراکه دستگاه دیپلماسی ایران و نهادهای تصمیم‌گیرنده اصلی در موضوع برجام اعلام کرده‌اند در این پرونده مجدداً مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت و نمی پذیرند که طرف دیگری در پرونده هسته‌ای ایران نقش‌آفرینی کند.»

وی با اشاره به اینکه جو بایدن بافاصله گرفتن از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه ترامپ تلاش می‌کند که در موضوعات امنیتی به‌خصوص در مسائل بغرنج خاورمیانه به یک اجماع با متحدان سنتی خود به‌ویژه اتحادیه اروپا برسد، ادامه داد: «ولی این به مفهوم آن نیست که در آینده نزدیک ما شاهد هیچ‌گونه اختلاف یا واگرایی بین آمریکا و اتحادیه اروپا نباشیم. چنانکه اشاره شد آمریکایی‌ها با هدف سرشکن کردن هزینه‌های نظامی و اقتصادی تلاش دارند که بار دیگر روابط با اتحادیه اروپا را احیا کنند و در موضوع هسته‌ای نیز قبل از آغاز مذاکره جدی با ایران به یک تفاهم همه‌جانبه با این متحد دست پیدا کنند. ولی به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها رهبری و مدیریت مسائل منطقه‌ای را به دست اروپایی‌ها به‌ویژه فرانسه بسپارند.»

وی بابیان این موضوع که آمریکا همچنان خواهان آن است به‌عنوان بازیگر اصلی در منطقه به‌ویژه در موضوعات امنیتی و اقتصادی ایفای نقش کند، گفت: «این موضوع می‌تواند تضادهایی را بین منافع کشورهای اتحادیه اروپا و در رأس آن فرانسه و آمریکا ایجاد کند.»

احمدزاده در خصوص مسئله عربستان و نزدیکی فرانسه به این کشور گفت: «شاهد هستیم که در موضوع عربستان اختلافاتی درزمینهٔ حقوق بشری بین دمکرات‌ها به رهبری جو بایدن با ریاض وجود دارد اما فرانسه نسبت به این مسائل حقوق بشری و آزادی‌های مدنی در عربستان از یک سیاست ریاکارانه‌ بهره می‌گیرد و تلاش دارد تا ضمن چشم‌پوشی از پرونده‌ قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی یعنی جمال خاشقچی و نبود برخی از آزادی‌های مدنی در عربستان و تجاوزات مکرر به یمن همچنان عربستان را در مدار منافع خود حفظ کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *