جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

اهداف پرونده‌سازی‌های هسته‌ای علیه ایران

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان با بیان اینکه برخی می‌خواهند روند پیشبرد برجام را سخت کنند و زمینه‌ای بسازند تا طرف‌های دیگر بتوانند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند، گفت: مخالفین بهبود شرایط اقتصادی ایران تلاش می‌کنند با طرح مطالب و شرایط جدید، اجرای برجام را سخت و حتی غیرممکن کنند.

علی‌اکبر فرازی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ادعاهای منتشرشده در روزنامه وال‌استریت ژورنال و بازگشت پرونده‌سازی هسته‌ای علیه ایران، با بیان اینکه پرونده هسته‌ای ایران کماکان مرکز توجه جهانیان است، خاطرنشان کرد: این مسئله با خروج ترامپ از کاخ سفید و به دست گرفتن سکان توسط جو بایدن و تیم او بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته است.

وی به مذاکرات پر چالش منتهی به برجام اشاره کرد و افزود: برجام در حال اجرا بود که یک‌طرف قضیه بدون رعایت موارد پیش‌بینی‌شده در آن به‌یک‌باره از این موافقت‌نامه بیرون رفت و اروپایی‌ها هم در طول مدتی که آمریکا غایب بود، علیرغم اینکه نشان می‌دادند تمایل به ادامه کار در برجام دارند اما عملاً نتوانستند امکاناتی را فراهم بیاورند که برجام بتواند به کار خود ادامه دهد.

 

تلاش برای سخت و غیرممکن کردن پیشبرد برجام

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حل مسئله هسته‌ای ایران بسیار ساده است، گفت: یک کشور میز مذاکره را ترک کرده حالا باید برگردد! اما متأسفانه آرام‌آرام طرف‌های دیگر ازجمله آمریکایی‌ها شروع به مطرح کردن شروطی خارج از برجام کردند. علاوه بر آن کاری که مخالفین بهبود شرایط اقتصادی ایران در پیش‌گرفته‌اند این است که مطالب و شرایط جدیدی را مطرح می‌کنند تا اجرای برجام را سخت و حتی غیرممکن کنند.

 

اهداف ادعاهای اخیر علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران

فرازی با انتقاد از نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با طرح برخی مسائل علیه ایران به نقل از بازرسان این نهاد بین‌المللی، ادامه داد: اینکه به‌یک‌باره در آستانه تحول احتمالی جدید برای پیشبرد برجام به نقل از منابع جدیدی و با عبارات گنگ و مبهم ادعاهایی مانند دستیابی به سایت‌های جدید مطرح می‌شود کاملاً با هدف تخریب مناسبات و جلوگیری پیشبرد برجام است.

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: کاملاً مشخص است که برخی می‌خواهند روند کار را سخت کنند و زمینه‌ای بسازند تا طرف‌های دیگر بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند.

وی تأکید کرد: هدف این قبیل خبرسازی‌ها بیشتر برای این است که جمهوری اسلامی را تحت‌فشار بگذارند تا امتیاز گیری کنند. قطعاً اگر ایران می‌خواست تسلیم این فشارها شود این‌همه سال تحریم‌های شدید و یکجانبه را تحمل نمی‌کرد.

فرازی افزود: از سوی دیگر اروپا و شخص مکرون با همکاری و در حقیقت هماهنگی با سعودی‌ها و دیگران سعی می‌کنند در مذاکرات برجام نقش دست بالا را برای خودشان ببینند، درواقع در چارچوب رقابت‌های بین اروپا و آمریکا آقای مکرون فکر می‌کند که الان موقع این است که نقش برادر بزرگ را بازی کند و او دچار توهم است و فکر می‌کند با این نقش می‌تواند هم اروپا و هم کشورهای خاورمیانه را مدیون خود کند!

وی با اشاره به خبرسازی‌های دیگری که با اهداف خاص در روزهای اخیر علیه ایران انجام شده است، گفت: جوسازی دیگری که در سطح بین‌الملل علیه ایران انجام شده است و به نظر می‌رسد اروپایی‌ها بیشتر درگیر آن بودند این است که ادعا کردند ایران به تعهدات برجامی خود پایبند نیست و عن‌قریب به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد!

فرازی با بیان اینکه ما برجام را به‌عنوان بازی برد – برد می‌بینیم، تأکید کرد: ترک گفتگوهای برجام توسط آمریکا موجب تحریم‌هایی علیه ایران شد که ضرر و زیانی برای ما به همراه داشت، طبیعتاً وقتی کسی می‌خواهد به موافقت‌نامه قبلی برگردد، باید ضرر و زیان‌هایی که از بابت ترک آن ایجاد کرده جبران کند و تحریم‌ها را بردارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید متوجه اهداف چاپ چنین گزارش‌هایی باشند، تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها به همان وجه ساده اولیه که خودشان از رفتند و باید به همان برجام برگردند، برسند تأثیر منفی در مذاکرات نخواهد گذاشت، اما اگر این زمینه‌چینی‌ها و خبرسازی‌ها موجب شود که خواسته‌های خارج از برجامی را روی میز بگذارند، طبیعتاً مذاکرات سخت خواهد شد.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه آمریکایی‌ها بفهمند که در همان چارچوب برجام راه برای گفتگو باز است، گفت: امیدوارم فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها هم درک کنند که می‌توانند گفتگو‌های برجامی‌شان را ادامه بدهند و موارد دیگر را هم در چارچوب گفتگوهای سازنده‌ای که قبلاً ایران با اروپا داشته باشد پیش ببرند، در چارچوب گفتگوهای سازنده فقط این اروپا نیست که سؤالاتش را روی میز می‌گذارد، جمهوری اسلامی ایران هم قطعاً سؤالاتی دارد که در آن چارچوب مطرح خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *