جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

چشم‌انداز ناآرامی در رژیم صهیونیستی در دوران پساترامپ

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک گفت: جو بایدن با سیاست‌هایی که دونالد ترامپ در قبال بنیامین نتانیاهو و مسئله فلسطین دنبال می‌کرد، مخالف است و مخالفان داخلی در اسرائیل نیز به این مسئله پی برده‌اند و امیدوارند که با تداوم اعتراضات و افزایش فشارها، نتانیاهو از قدرت برکنار و به دادگاه فراخوانده شود.

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره تداوم ناآرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و دلایل نارضایتی‌های مردم گفت: «مخالفان بنیامین نتانیاهو که راضی به ادامه نخست‌وزیری وی نیستند، ماه‌هاست که به دلایل مختلف مشغول تظاهرات هستند.»

وی گفت: «یکی از دلایل این تظاهرات، فساد گسترده نتانیاهو و سوءاستفاده وی از قدرت است.»

فرجی راد با اشاره به اینکه نتانیاهو در صورت برکناری از قدرت، به دلیل اتهامات وارده دادگاهی می‌شود، ادامه داد: «برای همین است که وی به بهانه‌های مختلف تلاش دارد تا از رفتن به دادگاه امتناع کند.»

این کارشناس با اشاره به اینکه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نتانیاهو از سوی وی بسیار مورد حمایت قرار گرفته بود، افزود: «نخست‌وزیر اسرائیل به‌طور نسبی این اعتماد را کسب کرده بود که تا زمانی که حمایت‌های ترامپ وجود دارد می‌تواند در قدرت باقی بماند. به‌طور کلی امید نتانیاهو به ترامپ و کاخ سفید بود و رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز تلاش داشت برای اجرای سیاست‌های خود، نتانیاهو در قدرت بماند.»

وی با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا ادامه داد: «بایدن با سیاست‌هایی که ترامپ در قبال نتانیاهو و مسئله فلسطین دنبال می‌کرد، مخالف است و مخالفان داخلی در اسرائیل نیز به این مسئله پی برده‌اند و امیدوار هستند که با تداوم اعتراضات و افزایش فشارها، نتانیاهو از قدرت برکنار و به دادگاه فراخوانده شود.»

از نظر این تحلیلگر، مسئله دیگری که باعث شده است اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی تداوم داشته باشد، مسئله کرونا است.

فرجی‌راد ادامه داد: «در حالی که در اسرائیل بیش از یک سوم جمعیت واکسن زده‌اند، اما همچنان تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر بالا است.»

فرجی راد با اشاره به محدودیت‌هایی که توسط نتانیاهو ایجاد شده است، گفت: «این محدودیت‌ها با این هدف است که اقتصاد اسرائیل ضربه نخورد و زودتر کرونا در سرزمین‌های اشغالی تمام شود، اما وی با وجود اجرای این سیاست‌ها نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با بیان اینکه بر اثر کرونا در سرزمین‌های اشغالی بیکاری افزایش یافته و گردشگری هم که برایشان بسیار اهمیت داشت، ضربه خورده است، گفت: لذا این عوامل باعث شده است که نارضایتی و تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا کند. در عین حال همان‌طور که ذکر شد معترضان امید دارند که با رفتن ترامپ و آمدن بایدن، شاید نتانیاهو برکنار شود.

همچنین فرجی‌راد با اشاره به اینکه در رژیم صهیونیستی در مدتی کوتاه چند بار انتخابات برگزار شده است، گفت: «در هر کدام از این دوره‌های انتخاباتی نزدیک به 50 درصد از شرکت‌کنندگان به حزب بنیامین نتانیاهو و 50 درصد به طرف مقابل رأی دادند و لذا دو طرف ناچار شدند دولت ائتلافی تشکیل دهند. وقتی هم که دولت ائتلافی در تل‌آویو شکل گرفت، این مسئله خود پایه و مبنایی برای اختلافات شده است، زیرا دو طرف نمی‌توانند با هم کار کنند و اختلاف‌نظرها بالا می‌رود.»

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت برکناری نتانیاهو آیا جایگزینی برای او وجود دارد، توضیح داد: «اشخاصی مانند بنی گانتز، رهبر حزب آبی و سفید هستند که ممکن است در آینده به جای نتانیاهو نخست‌وزیر شوند. البته نتانیاهو به دلیل پرونده‌های فساد مالی که دارد در تلاش است که از قدرت کنار نرود و دادگاهی نشود.»

فرجی‌راد در نهایت با اشاره به سیاست‌های خصمانه بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان و افزایش شهرک‌سازی‌ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ توضیح داد: «در سرزمین‌های اشغالی بین 30 تا 40 درصد با سیاست‌های نتانیاهو در قبال فلسطینیان مخالف هستند. به ویژه اکنون که بایدن اعلام کرده است که می‌خواهد با فلسطینی‌ها نیز همکاری‌هایی داشته باشد، لذا فلسطینیان امید بسته‌اند که همگرایی‌هایی بین آن‌ها و دولت جدید آمریکا ایجاد شود و بتوانند امتیازاتی از اسرائیل بگیرند.»

وی ادامه داد: «باید توجه داشت رابرت مالی که رئیس میز ایران شده، متخصص خاورمیانه و مسئله فلسطین است؛ لذا وی کمک خواهد کرد که سیاست‌های بایدن تاحدودی به نفع فلسطینی‌ها پیش برود و مذاکراتی بین دولت خودگردان و رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. همچنین دولت خودگردان امید دارد که در جریان این روند، نتانیاهو تغییر کند و دولتی روی کار بیاید که نسبت به نتانیاهو تعامل بیشتری با آنها داشته باشد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *