أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

خون تازه در رگ پویش بین‌المللی ضد تحریم

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مواضع برخی کشورها در خصوص ضرورت همکاری کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا گفت: آثار گسترده وضع تحریم‌های آمریکا علیه کشورها به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا باعث شده جنبشی بین‌المللی در زمینه انتقاد از تحریم‌ها شکل بگیرد.

سیدرضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درخصوص ایجاد کارزاری برای محکوم کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا در سازمان ملل و ضرورت پایان دادن به آن خاطرنشان کرد: آمریکا از قرن بیستم شروع به اعمال تحریم علیه کشورهای مخالف و رقیب خود کرده است و اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تحریم کننده در دنیا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوره زمامداری ترامپ با اتخاذ سیاست یکجانبه‌گرایانه و محور قرار دادن شعار «اول آمریکا» شاهد این بودیم که تحریم به بزرگ‌ترین ابزار آمریکا علیه کشورهای مخالف و حتی شرکای این کشور تبدیل شد، افزود: این وضعیت ناهنجاری‌های زیادی در نظام بین‌المللی، چه اقتصاد بین‌الملل و نظام تجاری جهانی و چه روابط بین‌المللی، ایجاد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه چین، روسیه، ایران، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی نیز گفت: نظام جهانی تحریم که کشورهای غربی به‌طور عموم و آمریکا به‌طور خاص آن را اعمال می‌کنند، باعث شده اساساً نوعی جنبش بین‌المللی در سطح جهان برای مقابله با تحریم شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات آشکار در این زمینه اقدام ونزوئلا در اوایل آذرماه سال جاری بود که طی آن آقای ساموئل مونکادا، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل خواهان همکاری کشورهای تحریم شده توسط آمریکا شد تا با این اقدامات یکجانبه مقابله شود و طرحی را در این زمینه پیشنهاد داد. درعین‌حال روسیه نیز به‌عنوان کشوری که متحمل خسارات بسیار زیادی به دلیل تحریم‌های غرب شده است نیز خواهان ایجاد این کارزار شده است و وزیر خارجه این کشور تأکید کرده که با دیگر شرکا در گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای گفت‌وگو می‌کنند تا باشگاه کشورهای تحریمی شکل بگیرد و نقش فعال بازی کند.

میرطاهر با اشاره به آثار گسترده وضع تحریم‌های آمریکا علیه کشورها به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا که سبب بروز مشکلات متعددی در زمینه دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی و حتی واکسن کرونا شده است، اضافه کرد: محرومیت نسبت به دسترسی به تجهیزات پزشکی به‌رغم ادعاهایی که می‌شود، باعث شده جنبشی بین‌المللی در زمینه انتقاد از تحریم‌ها شکل بگیرد. البته تحریم‌های آمریکا در شرایط کنونی دوستان این کشور را هم شامل شده است، همان‌طور که در خصوص اتحادیه اروپا و ترکیه شاهد آن بودیم.

وی درعین‌حال در خصوص راهگشا بودن مذاکرات میان کشورهای تحریم شده ازجمله ونزوئلا، کوبا، روسیه و سوریه گفت: تاکنون هیچ گامی برای عملیاتی کردن این کارزار و یا باشگاه صورت نگرفته است و ما بیشتر شاهد صدور بیانیه‌هایی در قالب کشورهای عضو سازمان ملل هستیم؛ اما متأسفانه هنوز یک جنبش مؤثر بین‌المللی که کارکرد مشخصی هم در این زمینه داشته باشد و بتواند به‌طور خاص با اقدامات تحریمی آمریکا مقابله کند، نداریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری باشگاه کشورهای تحریمی، تصریح کرد: آنچه تاکنون شاهد آن هستیم بیشتر به‌صورت موضع‌گیری‌های سیاسی کشورها ظهور پیدا کرده است، مسئله‌ای که در همین اندازه هم شایان توجه است و ما شاهد جنبشی در سطح جهانی هستیم که اقدامات و تحریم‌های آمریکا را محکوم می‌کند و خواهان توقف آن است.

میرطاهر اظهارات وزیر خارجه روسیه در رابطه با ایجاد کارزاری در سازمان ملل برای محکومیت اقدامات تحریمی کشورهای غربی را گامی مؤثر در این راستا دانست و تأکید کرد: هر اقدامی که در راستای ایجاد تشکل و یا مواضع هماهنگ و منسجم کشورها برای اعتراض و یا تلاش برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها شود، اقدام مؤثری خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *