جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

اسلام سیاسی در ایران و ترکیه؛ عامل نگرانی یا زمینه‌ وحدت جهان اسلام؟

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ظرفیت اسلام سیاسی برای الگو قرار گرفتن و زمینه ای مشترک میان امت اسلامی، گفت: دیدگاهی که در انتقاد به اسلام سیاسی مطرح می شود، دیدگاه سعودی ها و اماراتی ها است که اسلام سیاسی را عامل تهدید حکومتشان می دانند.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ابراز نگرانی دبیر کل اتحادیه عرب در خصوص آنچه اسلام سیاسی در ایران و ترکیه خوانده بود، خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب در شرایط کنونی نه فعل گذشته خود را دارد و نه موقعیت گذشته اش را و صرفا به عنوان یک تریبون و دبیرخانه بی خاصیت در جهان عرب عمل می کند و عمدتا تمام اختیارات و جهت گیری اش به دست سعودی ها است.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه عرب دیگر مربوط به جهان عرب نیست و استقلال خود را از دست داده است، درخصوص انتقادات ابوالغیط از مبنا قرار گرفتن اسلام سیاسی در ترکیه و ایران، افزود: مواضعی که از جانب اتحادیه عرب بیان می شود در واقع نقطه نظرات عربستان و عمارات است. آنها قبلا اخوان المسلمین را جزء گروه های تروریستی اعلام کردند و هیات «علمای کبار» عربستان نیز این گروه را «گروه منحرف اسلامی» خوانده بود.

 

سوء استفاده عربستان از تریبون جهان عرب

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سعودی ها از پوشش جهان عرب برای بیان و تحمیل نظرات خود سوء استفاده می کنند، گفت: این اظهارات در مقطعی بیان می شود که فشار بین المللی برای بهبود روابط میان قطر و عربستان، امارات و مصر و به طور کلی اتحادیه عرب ایجاد شده است تا به نوعی آشتی ای صورت گیرد و به اصطلاح مصالحه ای بین کشورهای شورای همکاری با قطر انجام شود.

میرابیان با اشاره به نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در عربستان برگزار شود، ادامه داد: قرار بود این نشست در بحرین برگزار شود اما برای انجام این مصالحه، ملک سلمان این اجلاس را از بحرین به عربستان منتقل کرد و به نظر می رسد این اظهارات پیام سعودی ها و اماراتی ها از تریبون جامعه عرب به قطری ها باشد که اگر قطری ها همچنان می خواهند پشتیبان اخون المسلمین باشند جایگاهی در این شورا یا در این گروه مصالحه نخواهند داشت.

وی با اشاره به ظرفیت اسلام سیاسی برای الگو قرار گرفتن و زمینه ای مشترک میان امت اسلامی، گفت: متاسفانه اخوان المسلمین علیرغم تجربه 80 ساله خود در مصر و جهان عرب مشکلاتی در مدیریت و اداره جامعه داشت. البته این جریان نسبتا در تونس موفق بود. تا حدودی برای حضور در پارلمان اردن موفق شدند. در قطر تا حدودی در قدرت حضور دارند و در ترکیه هم قدرت را به دست گرفتند. با این حال متاسفانه حتی در بین کشورهایی که اخوان را به عنوان اسلام سیاسی پذیرفتند، هم صدایی و هماهنگی وجود ندارد و آنها اختلاف نظر شدیدی با هم دارند.

میرابیان با یادآوری اینکه اخوان المسلمین به دنبال اجرای الگوی اسلام سیاسی بوده است، افزود: اخوان علیرغم فراز و نشیب هایی که در سالهای اخیر بالاخص بعد از بیداری اسلامی تجربه کرد و به خاطر اشتباهاتی که داشت، شکست بزرگی هم در مصر متحمل شد، همچنان به عنوان یک ایده اجرای اسلام سیاسی در جهان عرب و اسلام مطرح است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر ضرورت در نظر داشتن اسلام سیاسی به عنوان فرصت برای ایجاد اشتراک میان امت اسلامی، اضافه کرد: دیدگاهی که در انتقاد به اسلام سیاسی مطرح می شود، دیدگاه سعودی ها و اماراتی ها است که اسلام سیاسی را عامل تهدید حکومتشان می دانند.

میرابیان در عین حال تاکید کرد: البته آن حکومتداری که در ایران اجرا می شود قابل مقایسه با آن چه که در ترکیه یا جاهای دیگر وجود دارد، نیست. در ترکیه شاهد هستیم که اردوغان خواستار بهبود روابط با اسرائیل شده است! بنابراین آن اسلامی که در ایران در چارچوب ولایت فقیه مطرح است اختلاف بسیار زیادی با آنچه که در جهان اهل سنت پیاده می شود، دارد.

وی ادامه داد: با این حال به طور کلی این نگرانی در بین کشورهای شورای همکاری و مشخصا امارات و عربستان وجود دارد که این ایده یا فکر وارد حاکمیت سیاسی آنها شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *