جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

خواسته عراقی‌ها؛ خروج سریع‌تر آمریکا از کشورشان

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است شاهد تسریع خروج نیروهای آمریکایی از عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه باشیم.

داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق به دنبال تصویب مصوبه‌ای در مجلس عراق گفت: «از فردای سرنگونی صدام حسین، آمریکا تلاش کرد بحث ورود نیروهای بیگانه و در رأس آن ائتلاف به رهبری آمریکا را در قالب مبارزه با گروه‌های تکفیری – سلفی و باقیمانده ارتش رژیم بعثی عراق تصویر کند. پس‌از آن آمریکا تلاش کرد حضور در عراق را باهدف ایجاد امنیت، آرامش و برقراری صلح در این کشور عنوان کند؛ اما در عمل آنچه اتفاق افتاد شکاف‌های بیشتر قومی و قبیله‌ای در عراق بود.»

وی ادامه داد: «چراکه سرنگونی رژیم بعثی عراق به‌عنوان یک متحد سنتی برخی رژیم‌های محافظه‌کار عربی منطقه ازجمله عربستان، باعث تغییر موازنه قوا داخلی در عراق و منطقه‌ای شد؛ لذا از همان ابتدا، حضور آمریکایی‌ها با شعار مبارزه با گروه‌های تندرو و همچنین داعش، نه‌تنها در عمل صلح و ثبات را در عراق ایجاد نکرد، بلکه چالش‌هایی را در سطح داخلی این کشور و منطقه موجب شد.»

به گفته این کارشناس، نیروهای اشغالگر ائتلاف به رهبری آمریکا درصدد ایجاد یک دولت وابسته در عراق بودند و این مسئله باعث شد که شیعیان به‌عنوان یک وزنه سیاسی قابل‌قبول در عراق و منطقه که نقش اصلی را در سرنگونی رژیم بعث بر عهده داشتند، به‌نوعی با مواضع و اقدامات آمریکایی‌ها به مخالفت برخیزند.

احمدزاده با اشاره به اینکه دخالت‌های آشکار واشنگتن چه در دوره باراک اوباما و چه در دوره دونالد ترامپ، چالش‌هایی را بر سر راه دولت – ملت‌سازی در عراق به وجود آورد، افزود: «این دخالت‌ها، عراق را به مآمن امنی برای گروه‌های تروریستی ازجمله داعش تبدیل کرد.»

این کارشناس با تأکید بر اینکه ادامه روند اشغالگری با مخالفت‌های جدی گروه‌های سیاسی عراق اعم از سنی و شیعه روبرو شد؛ افزود: «ازاین‌رو در سال گذشته شاهد تصویب طرح الزام خروج نیروهای آمریکایی‌ از عراق از سوی مجلس این کشور بودیم که این مطالبه عمومی همچنان به قوت خود باقی‌مانده است.»

وی با اشاره به اتمام دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت: «هنوز از شکل‌گیری سیاست روشن آمریکا نسبت به منطقه ازجمله چگونگی ادامه حضور در عراق اطلاعات دقیق و روشنی در دست نیست. هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است شاهد تسریع خروج نیروهای آمریکایی از عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه باشیم.»

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه آنچه مسلم است اینکه حضور این نیروها و دخالت آشکار در امور سیاسی عراق هیچ‌گونه کمکی ایجاد صلح و ثبات در عراق در پی نخواهد داشت و آینده عراق از سوی گروه‌های مختلف سیاسی اعم از کردها، شیعیان و سنی‌ها رقم خواهد خورد.

احمدزاده تأکید کرد؛ این سیاست همان سیاستی است که از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران نیز موردحمایت واقع‌شده است؛ چراکه هدف اصلی ایران برقراری صلح و ثبات دائمی در عراق و کاهش تنش‌های قومی و مذهبی در کشور همسایه خود است و برای این منظور نیز هزینه‌های سنگینی را ازنظر مالی و نظامی پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اتهامات مکرری که از سوی آمریکا و هم‌پیمانان این کشور ازجمله عربستان در ارتباط با حضور ایران در عراق و حمایت از گرو‌ه‌های بسیج مردمی عراق معروف به حشدالشعبی مطرح‌شده است، گفت: «نباید فراموش کرد که در اوج آشوب و حملات گسترده‌ نیروهای داعشی و تکفیری به عراق و تسلط این گروه‌های تندرو بر مناطق مختلف که با پشتیبانی عربستان و اغماض بدون چون‌وچرای آمریکایی‌ها صورت می‌گرفت، ایران بنا بر خواست دولت مردمی عراق، مساعدت‌هایی را در حوزه نظامی و مالی برای آزادی مناطق اشغال‌شده و شکست داعش در منطقه ازجمله عراق در دستور کار قرار داد.»

وی در پایان گفت: «این سیاست باسیاست‌های یک بام و دو هوای عربستان و کشورهای همسوی آن‌که در سیاست‌های اعلانی، حمایت از دولت عراق را اعلام می‌کردند، ولی در عمل با کمک‌های نظامی و مالی به گروه تندروی داعش، به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و جنگ در عراق بودند در تضاد کامل قرار دارد؛ بنابراین بحث اتهامات آمریکا و عربستان در مورد دخالت ایران کاملاً مردود و حمایت از گروه‌های طرفدار خود یعنی حشدالشعبی در راستای ایجاد صلح و امنیت در عراق بوده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران همواره از یکپارچگی عراق و تشکیل دولت مقتدر در این کشور همواره حمایت کرده است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *