جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

تقویت همکاری تهران و کابل تضمین‌کننده منافع مشترک و ثبات پایدار در افغانستان

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل افغانستان با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و افغانستان، گفت: هر یک از دو جناح اصلی در دولت وحدت ملی نظر مساعدی به تداوم گفتگوها و تعمیق مناسبات و روابط با ایران دارند.

فرزاد رمضانی بونش در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه روابط ایران و افغانستان را باید در چارچوب پیوندی تمدنی بررسی کرد، خاطرنشان کرد: ویژگی‌ها و اشتراکات گوناگون ازجمله در حوزه‌های زبانی، تمدنی، دینی، اخلاقی، فرهنگی در بین دو ملت از هزاران سال پیش وجود داشته است.

وی افزود: همین مسئله موجب شده که مقامات و مردم دو کشور به‌شدت نسبت به روابط دو کشور حساس باشند و دامنه انتظارات و حتی نوع نگاه‌ها به سطح روابط دو کشور در بین شهروندان ایرانی و افغانستانی گاه بسیار بالا باشد و همین امر موجب شده زمان‌هایی انتقادها و به‌نوعی بیان برخی انتظارات با جدیت و پیگیری بیشتری صورت گیرد.

این کارشناس تحولات افغانستان با اشاره به ابعاد روابط ایران و افغانستان در حوزه‌های مختلف، ادامه داد: بااینکه سطح روابط اقتصادی ایران و افغانستان تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته ولی همچنان سطح روابط اقتصادی دو کشور در حد خوبی قرار دارد.

رمضانی با اشاره به رایزنی‌های مستمر با مقامات ایران در خصوص تحقق روند صلح در افغانستان و نقش‌آفرینی مثبت ایران در این رابطه و سفر «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به تهران، گفت: در حوزه سیاسی، رایزنی‌های مشترک دیپلماتیک در مسیر شکل‌گیری گفتگوهای بین‌الافغانی باهدف تحقق ثبات در آینده افغانستان و همچنین حل موضوعات و اختلافات آبی و مرزی و مسئله حضور و ورود اتباع غیرقانونی اهمیت زیادی دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به تقویت و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور، تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی را تضمین‌کننده منافع مشترک و ثبات پایدار در افغانستان ارزیابی و اضافه کرد: هر یک از دو جناح اصلی در دولت وحدت ملی افغانستان نظر مساعدی به تداوم گفتگوها و تعمیق مناسبات و روابط با ایران دارند.

رمضانی گفت: بااینکه به‌نوعی در وضعیت کنونی روند گفتگوهای بین‌الافغانی بین دولت مستقر در کابل یا دولت فراگیر و طالبان همچنان ادامه دارد و قرار است در ماه آینده از سرگرفته شود، اما رهبران مقاومت افغانستان تمایل بسیار زیادی دارند که به‌نوعی نظر مساعد ایران را در حمایت بیشتر از روند گفتگوها و به عبارتی آینده صلح و ثبات در افغانستان جلب کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به برخی تلاش‌ها برای تیره نشان دادن و یا تیرگی روابط دو کشور، افزود: برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی خواستار تشدید انتقادات و یا به‌نوعی گسترش ایران‌هراسی در داخل افغانستان هستند، علاوه بر آن ممکن است به دلیل وجود اختلافات و شکاف‌های متعدد مذهبی، سیاسی، فرهنگی و همچنین قومی در داخل افغانستان هر فرد با توجه به نوع نگرشش به مباحث به روابط ایران و افغانستان نگاه کند.

رمضانی درعین‌حال گفت: مهم این است که نباید دامنه این انتقادات و انتظارات صدمه جدی به روابط دو کشور بزند بلکه باید در خدمت آسیب‌شناسی روابط ایران و افغانستان قرار گیرد و با نگاهی واقع‌بینانه به سطوح روابط و همچنین برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات، همکاری های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین دو کشور را تعمیق و گسترش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *