جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

اهداف اقدامات تنش‌زای تیم ترامپ در روزهای پایانی حضور در کاخ سفید

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه آن‌ها که در دولت آمریکا به منافع اسرائیل فکر می‌کنند، از برخورد نظامی با ایران در روزهای پایانی دولت ترامپ خوشحال خواهند شد، گفت: تیم ترامپ تلاش دارند روابط سیاسی ایران و آمریکا به مرحله‌ای از تلخی و تنش برسد که شدت آن به آقای بایدن اجازه ندهد بتواند یک دیپلماسی موفق با ایران را طراحی کند.

دیاکو حسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اقدامات ضد ایرانی دولت ترامپ در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی اعمال تحریم‌های جدید این است که تا جایی که امکان دارد شرایط بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام را به حداقل کاهش دهند و دشوارتر کنند و بخش بزرگی از تحریم‌هایی که در این دوره وضع شد به نحوی در جای خود باقی بماند.

 

تحریم‌های جدید ترامپ، مین‌گذاری در مسیر بازگشت به برجام

وی با بیان اینکه آن‌ها در ظاهر استدلال می‌کنند که با این اقدامات تلاش دارند دست دولت بایدن را با داشتن اهرم‌های فشار، برای مذاکره با ایران پُر‌تر کنند، افزود: درواقع هدف آن‌ها نوعی مین‌گذاری بر سر راه دولت آقای بایدن در مسیر برگشت به برجام است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در آمریکای آقای ترامپ به‌خوبی فهمیده شده که فشار حداکثری با وجود همه آسیب‌هایی که توانسته به اقتصاد ایران بزند، به نتیجه مطلوبی که مدنظر داشتند، یعنی پذیرش برای بازگشت به میز مذاکره، منجر نشده است؛ بنابراین امروز این دولت و طراحان این سیاست به جهت این شکست کاملاً تحت‌فشار هستند؛ بنابراین بخش بزرگی از این پروژه که تحت عنوان تحریم‌ها و تحریک‌های جدید می‌بینیم مربوط به سخت کردن بازگشت به برجام، نه‌فقط در جنبه‌های اقتصادی بلکه در جنبه‌های سیاسی، است.

 

تلاش برای تخریب بیشتر در فضای سیاسی ایران و آمریکا

حسینی تأکید کرد: تیم ترامپ تلاش دارند روابط سیاسی ایران و آمریکا به مرحله‌ای از تلخی و تنش برسد که شدت این مقدار تنش به‌خودی‌خود به آقای بایدن اجازه ندهد که بتواند یک دیپلماسی موفق با ایران را طراحی کند. این درواقع هدف اصلی آن‌ها است.

این تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به برخی تحرکات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس، تأکید کرد: به نظر نمی‌رسد ایالات‌متحده قصد داشته باشد که دنبال بهانه‌ای برای جنگ با ایران برود. البته اگر اطمینان پیدا کنند که جنگ با ایران می‌تواند دامنه‌ای بسیار محدود داشته باشد، یعنی برخورد نظامی کاملاً معین و مشخص به لحاظ مکان و زمان، تنها با این هدف که فضای سیاسی روابط ایران و آمریکای بایدن را مسموم کنند، لحظه‌ای معطل نخواهند کرد لیکن عوامل بازدارنده قوی در مقابل آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: مانع اصلی در این راه این است که هیچ‌کس اطمینان ندارد که هر برخورد نظامی مستقیم بین ایران و آمریکا محدود بماند و این‌یک تصور و برداشت قوی است که چنین برخوردی به‌سرعت می‌تواند از کنترل خارج شود. این برای دولتی که در حال خروج از کاخ سفید است و آن‌هم ترامپی که ادعا کرده با جنگ همیشه مخالف بوده، می‌تواند بسیار زیان‌بار باشد. به‌خصوص اینکه آقای ترامپ احتمالاً برای سال 2024 هم قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و چنین میراث بدی در زمان خروج از کاخ سفید می‌تواند چشم‌انداز سیاسی او را به‌طور کامل تخریب کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حداقل شخص آقای ترامپ چنین علاقه‌مندی در برخورد با ایران ندارد، گفت: البته به معنای این نیست که عده‌ای از تندروها در آمریکا که در این مدت پست و مقام‌هایی داشتند و نفوذی در وزارت خارجه و یا شورای امنیت ملی آمریکا به دست آوردند مایل نباشند چنین اتفاقی بیافتد؛ یعنی کسانی که بیشتر به منافع اسرائیل فکر می‌کنند و چندان به مسائل انتخاباتی آقای ترامپ دلبستگی ندارند این اشتیاق و علاقه را دارند و اگر فضا مهیا شود خوشحال خواهند شد که چنین برخورد نظامی شکل گیرد.

حسینی با تأکید بر اینکه ما در این روزهای باقی‌مانده باید هشیار باشیم که تنش غیرضروری بین ایران و آمریکا پیش نیاید، ادامه داد: کسانی در آمریکا به دنبال جنگ هستند که هیچ مسئولیتی در برابر چنین شروع جنگی را نخواهند پذیرفت. ما باید بدانیم که آن‌ها یک عقده روانی نسبت به ایران دارند که در این سه سال به‌اندازه کافی ارضا نشده و نه‌تنها نشده، بلکه از جهاتی شکست هم خورده است.

وی افزود: این گروه در این هفته‌های آخر انگیزه بسیار بالایی دارند که بتوانند فضارا هرچه بیشتر تخریب کنند. مهم‌ترین کار این است که مراقبت کنیم که طی این چند هفته باقیمانده جنگ‌طلبانی که در اطراف دولت آقای ترامپ هستند به هدف اصلی‌شان نرسند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *