جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

تقویت احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیامدهای آن

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا را با توجه به سرسختی لندن نسبت به بندهایی که در توافقنامه مطرح‌شده، محتمل دانست و گفت: تقریباً دو هفته دیگر باید انگلیس رسماً خروجش را از اتحادیه اروپا اعلام کند و این در حالی است که هنوز اختلاف‌نظرهای جدی میان دو طرف وجود دارد.

دکتر علی‌محمد حلمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه مسئله برگزیت تبدیل به یکی از مشکلات پیچیده پیش روی دولت بریتانیا شده است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی برگزیت این بود که بریتانیا با اختیار کامل نسبت به قراردادهای اقتصادی جدید که عمدتاً با رویکرد نزدیک‌تر شدن به آمریکا بوده، عمل کند و دست خود را از قوانین اتحادیه باز کند و اقتصاد بهتری را به مردم بشارت دهد.

 

نگرانی‌های بریتانیا از اجرای برگزیت در پی شکست ترامپ

وی با اشاره به سیاست‌های آمریکا در خصوص برگزیت و همچنین روابط ویژه بوریس جانسون با ترامپ، گفت: شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تااندازه‌ای کار را برای جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، سخت‌تر کرد و به نظر می‌رسد او اکنون با نگرانی‌ این مسئله را دنبال می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: باوجودآنکه دوران انتقالی برگزیت تا دو هفته دیگر، ۳۱ دسامبر، پایان می‌یابد، اما همچنان بین مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا و دولت جانسون در مورد آینده تجارت دو طرف، توافقی به دست نیامده است. دو طرف زمان زیادی هم ندارند، یعنی تا تقریباً دو هفته دیگر باید انگلیس رسماً خروجش را از اتحادیه اروپا اعلام کند و این در حالی است که هنوز اختلاف‌نظرهای جدی میان دو طرف وجود دارد.

حلمی با اشاره به مواردی که دو طرف در خصوص آن اختلاف‌نظر دارند، گفت: نحوه پرداخت بدهی بریتانیا و حق جدایی که باید به اتحادیه اروپا پرداخت کند یکی از آن مسائل است. بدهی 39 میلیارد دلاری یکی از دغدغه‌ها است و در حقیقت بریتانیا هنوز زیر بار آن نرفته است. حقوقی که برای دریانوردی و ماهیگیری درنظر گرفته شود و همچنین مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند برای تجارت آزاد و مباحثی دیگر هنوز باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه جانسون نتوانسته تاکنون طرحی برای حل مشکلات برگزیت ارائه دهد، گفت: مشخص نیست در این زمان اندک باقی‌مانده، انگلیس می‌خواهد بدون توافق از اتحادیه اروپا جدا شود یا طرح جدیدی برای این موضوع، آماده می‌کند.

 

احتمال خروج بی توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: با توجه به سرسختی انگلیس نسبت به بندهایی که در توافقنامه مطرح‌شده، این احتمال وجود دارد که انگلیس بدون توافق خارج شود. البته شاهد این تلاش هستیم که راهبرد پیشنهادی دولت «ترزا می» درباره خروج از اتحادیه اروپا، موسوم به چکرز که تا حدی مسائل مربوط به مرزهای اقتصادی و مبادلات اقتصادی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را به‌صورت یک‌ساله و موقت حل می‌کرد، موردتوجه قرار گرفته است.

حلمی با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص قوت گرفتن خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین پیامدهای منفی برگزیت برای اقتصاد این کشور، ادامه داد: قطعاً این پیامدها پایگاه مردمی حزب آقای جانسون را ضعیف‌تر خواهد کرد و فشار افکار عمومی انگلیس، خصوصاً در این وضع کرونایی که دچار مشکلات اقتصادی بیشتر و موج بیکاری‌های روزافزون شده است، بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به چالش‌های سیاسی پیش روی دولت انگلیس گفت: اگر نخست‌وزیر نتواند راه‌حلی را پیش پای اتحادیه اروپا و بریتانیا برای خروج با توافق بگذارد، ممکن است حزب کارگر دست به اقداماتی بزند تا دولت را وادار به استعفای نخست‌وزیر کند.

 

خروج بدون توافق، بهتر از خروج با توافق بد

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: مسلماً ازنظر انگلیس خروج بدون توافق، بهتر از خروج با توافق بد است؛ اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که با وضعیت نامناسب اقتصادی در انگلیس که بعد از کرونا ایجادشده و همچنین وضعیت شکننده‌ای که در پی گسترش کرونا و ساقط شدن ترامپ از قدرت به وجود آمده، تبعات منفی برگزیت سخت برای بریتانیا تا چه میزان گسترده خواهد بود، چراکه امید‌ها و پیش‌بینی‌هایی که دولت انگلیس نسبت به توسعه تجارت با آمریکا می‌کرد ممکن است چندان قابل تحقق نباشد.

حلمی تشدید اختلافات میان حزب حاکم و حزب کارگر را از دیگر پیامدهای برگزیت سخت دانست و ادامه داد: در حقیقت ممکن است محافظه‌کاران پایگاه حزبی‌شان را از دست بدهند و ضعیف‌تر شوند، در این صورت یا باید نخست‌وزیر استعفا دهد یا همه‌پرسی مجددی برگزار شود.

 

تمایل اتحادیه اروپا به بازگشت انگلیس

وی با اشاره به پیامدهای منفی برگزیت سخت برای اتحادیه اروپا، گفت: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا بیشتر تمایل دارد که انگلیس مجدداً بخواهد نسبت به لغو عضویتش در اتحادیه اروپا بازنگری کند. شاید منتظر این است که خودشان چنین پیشنهادی را بدهند، همان‌طور که اعلام کرد که بریتانیا می‌تواند بدون هیچ تشریفات اضافی، درخواست خروجش را پس بگیرد.

حلمی به سختگیری‌های اتحادیه اروپا در مذاکرات با بریتانیا اشاره کرد و گفت: البته اتحادیه اروپا اعلام کرده است که باید مطمئن شویم که این تصمیم رسماً توسط دولت حاکم ارائه شود و یا مجلس انگلیس تائید کند که انگلیس و بریتانیا می‌خواهند همچنان عضو اتحادیه اروپا بمانند؛ بنابراین آن‌ها هم چندان مایل به خروج بریتانیا نیستند، چراکه با این وضعیت اقتصادی و موج بیکاری بعد از کرونا، از دست دادن بازار کار انگلیس و بازار اقتصادی برای اروپا نیز چندان خوشایند نیست؛ اما طبق مقرراتی که تعریف‌شده درصددند فشارها بر بریتانیا را کم نکنند تا شاید آن‌ها در تصمیمشان تجدیدنظر کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *