جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم + فیلم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

Loading

مکرون درصدد رهبری اروپا و استقلال از آمریکا

۱۳۹۹/۰۹/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل ژئوپلیتیک معتقد است: از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، مسائلی همچون زیر سؤال بردن ناتو، توافق اقلیمی پاریس، اتحادیه اروپا و همکاری رئیس‌جمهور آمریکا با چین، برای کشورهای اروپایی به‌خصوص فرانسه بسیار بحث‌برانگیز و این موضوع مطرح‌شده که اروپا باید در مقابل آمریکا استقلال داشته باشد و درواقع روی پای خودشان بایستد.

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برجسته‌ شدن تفاوت دیدگاه آمریکا با اروپا به‌ویژه فرانسه در زمان ریاست جمهوری ترامپ گفت: «امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی این سال‌ها بارها خواهان استقلال عمل بیشتر در عرصه‌های بین‌المللی شده است.»

فرجی راد با اشاره به انتقادات ترامپ از عملکرد کشورهای اروپایی در قبال ناتو اظهار داشت: «در آن مقطع اروپایی‌ها مسئله ارتش اروپایی را مطرح کردند که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت، اما هیچ‌گونه اقدام عملی برای تحقق آن انجام نشد.»

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با اشاره به موضوع تعرفه‌ها در اختلافات بروکسل و واشنگتن اظهار داشت: ترامپ اروپا را نیز در کنار چین با یک‌چشم نگاه کرد و تعرفه‌ها را به‌ویژه درزمینه صادرات اتومبیل از اروپا به آمریکا افزایش داد.

به گفته فرجی راد روابط اتحادیه اروپا و آمریکا در دوره ترامپ دچار تنش‌هایی شد زیرا ترامپ، انگلیس را تشویق کرد تا حتماً از اتحادیه اروپا خارج شود. این در حالی است که دیگر روسای جمهور آمریکا به دنبال انسجام و همبستگی بیشتر این اتحادیه بودند.

وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در این مدت برخی کشورهای اروپایی ازجمله در شرق این قاره را نیز تحریک به خروج از اتحادیه کرد، چنانکه امروز شاهد هستیم کشوری مثل لهستان در شرق اروپا برای خارج شدن از این اتحادیه زمزمه‌هایی می‌کند.»

از دیگر مسائل موردبحث میان اروپا و آمریکا بحث تروریسم است؛ فرجی راد در این رابطه گفت: «روزبه‌روز بحث تروریسم در کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه جدی‌تر می‌شود. همچنین انتقاداتی در خصوص اسلام از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور مطرح‌شده است. در همین رابطه تظاهراتی نیز علیه اظهارات وی در کشورهای اسلامی برگزار شد. وی اخیراً نیز خواستار آن شده است که علمای اسلام ظرف دو هفته تعهد بدهند که اسلام به‌عنوان یک دین در فرانسه مطرح باشد و نه یک جریان سیاسی.»

این کارشناس ادامه داد: «اظهارنظرهای اخیر مکرون درباره لزوم اتخاذ تصمیمات مستقل‌تر در برابر آمریکا و یا مسائل دیگر به دلیل شکست دونالد ترامپ در انتخابات است؛ زیرا اکنون مکرون این نگرانی را دارد که باروی کار آمدن جو بایدن، اروپا بار دیگر به آمریکا نزدیک شود و فراموش کند که در دوره ترامپ چه اتفاقاتی بین دو سوی آتلانتیک رخ‌داده است.»

دکتر فرجی راد تأکید کرد: «همچنین با توجه به جریانات اجتماعی که در سطح خیابان‌های آمریکا شاهد هستیم و افزایش گرایش‌های راست‌گرایانه در این کشور ممکن است بعد از بایدن دوباره رئیس‌جمهوری روی کار بیاید که مشابه سیاست‌های ترامپ را دنبال کند که در این صورت بازهم اروپا در وضعیت معلق خواهد بود.»

این کارشناس مسائل اروپا همچنین به انتقادات اخیر مکرون علیه وزیر دفاع آلمان مبنی بر اینکه اروپا باید ارتش مستقل خود را داشته باشد و بتواند از خود دفاع کند، اشاره کرد و افزود: «البته این مسئله نخستین بار از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و زمانی که روابط آلمان و آمریکا بر سر ناتو کمی تیره‌وتار شد مطرح گردید.»

وی ادامه داد: «باید توجه داشت که از ابتدا فرانسوی‌ها در مقابل آمریکا، سیاست‌های مستقل‌تری را دنبال می‌کردند و در زمان مکرون نیز همان رویه را مشاهده می‌کنیم. فقط در زمان ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی بود که فرانسه به آمریکا نزدیک شد، درحالی‌که دیگر روسای جمهور فرانسه کمابیش در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی تلاش می‌کردند سیاست‌های مستقل‌تری را در دستور کار قرار دهند.»

فرجی‌راد با اشاره به تلاش‌های مکرون برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۱ افزود: «با در نظر گرفتن مشکلات و نارضایتی‌هایی که به دنبال عملیات تروریستی در فرانسه و یا پاندومی کووید – ۱۹ به وجود آمده اکنون مکرون می‌خواهد فضایی ایجاد کند که مردم فرانسه این‌گونه تصور کنند که رهبری اروپا نیز بر عهده فرانسه است. هرچند با توجه به عقب‌نشینی آلمان از این مسئولیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این شانس برای پاریس وجود دارد که بتواند به نحوی رهبری اروپا را عهده‌دار شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *