جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading

ارتباطات مخفیانه با رژیم‌ صهیونیستی؛ انزوای رژیم سعودی در میان امت اسلامی

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: «سفر اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی صرفاً در چارچوب ایجاد یک جبهه عربی متحد علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت قابل‌تجزیه و تحلیل است.»

حسن هانی‌زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره هدف دیگر پمپئو از این سفر اظهار داشت: «مایک پمپئو در سفر به فلسطین اشغالی از ارتفاعات اشغالی جولان سوریه دیدن کرد که این امر نقض قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت سازمان ملل تلقی می‌شود. چراکه به‌موجب این دو قطعنامه، رژیم صهیونیستی باید از کلیه اراضی اشغالی ۱۹۶۷ و ازجمله ارتفاعات جولان عقب‌نشینی کند. ارتفاعات جولان در ۵۵ کیلومتری دمشق پایتخت سوریه واقع‌شده و رژیم اسرائیل پس از تصرف این ارتفاعات، پیچیده‌ترین دستگاه‌های شنود و جاسوسی را احداث کرد.»

هانی‌زاده در ادامه تأکید کرد: «ورود پمپئو به جولان صرفاً برای دادن روحیه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قابل ارزیابی و تحلیل است، زیرا دو رژیم اسرائیل و عربستان از شکست دونالد ترامپ به‌شدت احساس نگرانی می‌کنند. با شکست ترامپ درواقع هم بنیامین نتانیاهو و هم محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان چتر حمایتی خود را از دست می‌دهند.»

این کارشناس با اشاره به این موضوع که جو بایدن قرار است پس از ورود به کاخ سفید، پرونده‌های زیادی علیه عربستان سعودی بازگشایی کند، گفت ازجمله باج چند صد میلیارد دلاری عربستان به دونالد ترامپ، موضوع قتل دردناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی، کشتار ظالمانه مردم بی‌دفاع یمن و همکاری عربستان با جریان‌های تکفیری، بخشی از این پرونده‌ها است.

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه مسئله حقوق بشر نیز در مدار توجه حزب دمکرات خواهد بود، ادامه داد: «ازاین‌رو جو بایدن تلاش خواهد کرد تا محمد بن سلمان را از قدرت برکنار و به‌جای وی محمد بن نایف را که با دمکرات‌ها ارتباط نزدیک‌تری دارد، جایگزین کند.»

هانی‌زاده درباره نتانیاهو و تلاش‌های اخیر وی برای نزدیکی بیشتر به ریاض و دولت ترامپ نیز اظهار داشت: «نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با پرونده‌های زیادی ازجمله فساد مالی، گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین و تلاش برای اشغال بخش‌هایی از کرانه غربی و دره اردن با روی کار آمدن جو بایدن مواجه است. لذا به نظر می‌رسد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و نتانیاهو سرنوشت مشترکی دارند و ازاین‌رو سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه صرفاً برای دادن روحیه به این دو نفر قابل ارزیابی است.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همراه مایک پمپئو به عربستان سعودی نیز گفت: «نتانیاهو و پمپئو به مدت پنج ساعت در جلسه‌ای با حضور رئیس‌ موساد اسرائیل و محمدبن‌سلمان گفتگو کردند و برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها روی یک نقطه‌نظر مشترکی برای تشکیل یک جبهه عبری – عربی علیه ایران و محور مقاومت متمرکز بوده‌اند. حتی گفته می‌شود که نتانیاهو و بن‌سلمان از آمریکا درخواست کرده‌اند تا دونالد ترامپ در دو ماه باقی‌مانده از حاکمیت خود دست به ماجراجویی نظامی علیه ایران بزند.»

هانی زاده با تأکید بر اینکه سرنوشت نتانیاهو و بن‌سلمان با روی کار آمدن جو بایدن وارد فضای جدیدی خواهد شد و می‌تواند منجر به خروج این دو مقام اسرائیلی و عربستانی از چرخه قدرت ‌شود، افزود: «بایدن احتمالا تمام طرح‌های قبلی ترامپ را لغو و نقش عربستان را در ماجراجویی‌های منطقه‌ای کاهش خواهد داد. نگرانی عربستان و رژیم صهیونیستی این است که جو بایدن به برجام بازگردد و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو کند که این امر به افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه کمک خواهد کرد. لذا ریاض و تل‌آویو به‌صورت مشترک تلاش می‌کنند تا در این بازه زمانی کوتاه رئیس‌جمهور آمریکا را وادار سازند که علیه ایران دست به اقداماتی بزند تا جمهوری اسلامی به لحاظ اقتصادی و نظامی تضعیف شود.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پرتاب یک موشک بالستیکی به شرکت آرامکو در جده توسط انصارالله و ارتش یمن هم‌زمان با ورود بنیامین نتانیاهو و مایک پمپئو به عربستان نیز گفت: «این حمله، پیام مهمی برای مثلث شوم اسرائیل، عربستان و آمریکا داشت. چراکه انصارالله معتقد است که ریاض پس از عادی‌سازی رابطه با اسرائیل یک پایگاه نظامی و اطلاعاتی در مرزهای مشترک عربستان و یمن در اختیار موساد قرار خواهد داد که این امر یک خطر بالقوه برای دولت یمن و کشورهای محور مقاومت به شمار می‌رود.»

هانی‌زاده در نهایت تأکید کرد که دیدارهای مخفیانه اخیر مقامات سعودی و صهیونیستی، مقدمه‌ای برای عادی‌سازی احتمالی روابط بین ریاض و تل‌آویو است.

وی در ادامه تأکید کرد: «باید توجه داشت که با عادی‌سازی رابطه بین عربستان و رژیم صهیونیستی در حقیقت ریاض تمام قواعد و اصول اسلامی و اخلاقی را زیر پا گذاشته و در کنار اسرائیل و علیه ملت فلسطین وارد عمل شده است. عربستان سعودی با عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی از دایره اسلامی و عربی خارج و به یک کشور مورد نفرت مسلمانان و اعراب تبدیل خواهد شد. همچنین با ادامه این روند رژیم سعودی به‌شدت در سطح ملت‌های اسلامی منزوی می‌شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *