جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

نگرانی راهبردی رژیم صهیونیستی از قرارداد تجهیز هواپیماهای F15 با رژیم سعودی

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه قرارداد تجهیز F-15 میان آمریکا و عربستان از دید اسرائیل نقض توافق برتری نظامی این رژیم در منطقه است، گفت: قطعاً در دوره دموکرات‌ها سطح کیفی ارائه این خدمات کاهش پیدا خواهد کرد تا نظر صهیونیست‌ها را جلب کند.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی نسبت به قرارداد 10 میلیارد دلاری بین عربستان و آمریکا برای اصلاح و بهبود همه جنگنده‌های F- 15 این کشور که می‌تواند فاصله تبوک تا اسرائیل را 15 دقیقه‌ای طی کند، خاطرنشان کرد: براساس دکترین امنیتی که رژیم صهیونیستی برای خود تعریف کرده و آن را با آمریکا مورد اجماع قرار داده است، باید همیشه برتری و تفوق نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه حفظ شود.

وی با بیان اینکه در فروش تسلیحات و خدمات نظامی که آمریکا به کشورهای عرب منطقه ارائه می‌کند همواره این مسئله لحاظ می‌شود، افزود: ازنظر رژیم صهیونیستی در قرارداد نظامی سنگینی که امارات با آمریکا امضا کرد و قرارداد اخیری که عربستان با آمریکا برای تجهیز F-15 هایش بسته است این توافق نقض شده و بنابراین به آن اعتراضاتی دارد.

 

نگرانی اسرائیل از تغییر رژیم در عربستان

این کارشناس مسائل اسرائیل ادامه داد: نگرانی رژیم صهیونیستی از بابت آل سعود نیست؛ چراکه تا زمانی که آل سعود در این کشور حضور دارد و یا سیسی بر مصر و خاندان بن زاید بر امارات و یا آل خلیفه در بحرین حکومت می‌کند تهدیدی از جانب این کشورها متوجه رژیم صهیونیستی نیست. نگرانی آن‌ها از این بابت است که اتفاقی که در ایران در رابطه با سرنگونی رژیم پهلوی افتاد، در عربستان سعودی نیز تکرار شود و یک حکومت ضد صهیونیستی روی کار بیاید و این سلاح‌ها عملاً ممکن است در اختیار چنین رژیمی قرار بگیرد.

عبدی گفت: بخش دیگر نگرانی‌ها به این برمی‌گردد که به‌طورکلی رژیم صهیونیستی هیچ علاقه‌ای به اینکه رژیم‌های منطقه‌ای ولو هم‌پیمان و دوست و شریک راهبردی‌شان باشند، ازنظر نظامی برتری داشته باشند و این به فرهنگ صهیونیستی، برتری‌جویی و انحصارطلبی خاصی که مخصوص خودشان است برمی‌گردد که این برتری را برنمی‌تابند.

این کارشناس مسائل اسرائیل بابیان اینکه این اقدام آمریکا تغییری در موازنه قدرت در منطقه ایجاد نخواهد کرد، توضیح داد: به نظر می‌رسد ترامپ در این رابطه به دلیل روحیه‌ای که داشت کاسب‌کارانه برخورد کرد، اما پیش‌بینی من این است که «جو بایدن» این قرارداد را متعادل می‌کند چراکه دموکرات‌ها در قراردادهای تسلیحاتی بیشتر از جمهوری خواهان مراقب رژیم صهیونیستی هستند و به نظر می‌رسد این قرارداد در دوره بایدن به نفع اسرائیل تعدیل خواهد شد.

 

کاهش سطح کیفی خدمات به عربستان برای جلب نظر اسرائیل

وی توضیح داد:‌ البته این قرارداد هنوز در مرحله مذاکرات است و کیفیت خدماتی که می‌خواهند ارائه دهند برای دولت جدید مهم است. این کیفیت باید به‌گونه‌ای باشد که رژیم صهیونیستی آن را تائید کند و بعد بر اساس آن سطح تجهیز و نوسازی تجهیزات عربستان صورت بگیرد. قطعاً سطح کیفی ارائه این خدمات کاهش پیدا خواهد کرد تا نظر صهیونیست‌ها را جلب کند.

عبدی درعین‌حال ضمن تأکید بر اینکه نه سعودی‌ها و نه اماراتی‌ها توانایی فنی و مهارت سطح بالای استفاده از این سلاح‌ها را ندارند، افزود: وضعیت آن‌ها در استفاده از سلاح‌های آمریکایی به‌مراتب از نیروی هوایی دوران طاغوت پایین‌تر است. ازنظر سطح فنی، تکنیکی و توانایی‌های فناوری قطعاً این سطح را آن‌چنان پایین آورده‌اند که بتوانند آن‌ها را کنترل کنند.

این تحلیلگر تحولات رژیم صهیونیستی گفت: متأسفانه خودباوری در بین عرب‌های خلیج‌فارس وجود ندارد و بالعکس سطح بالای خودباختگی در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌خصوص در حیطه فناوری دیده می‌شود. یکی از دلایلی که امارات  و بحرین به سمت رابطه با رژیم صهیونیستی کشش داشتند و بعد به سمت رسمی کردن آن رفتند شیفتگی و خودباختگی شدیدشان در مقابل پیشرفت‌های علمی – فناوری رژیم صهیونیستی بود که مدعی آن بود.

وی ادامه داد: اسرائیل ازنظر علمی و فناوری پیشرفت‌هایی داشته اما چون در تبلیغات مهارت دارند آن را چند برابر بیشتر نشان می‌دهند. این کشورها نیز باورشان شده بود و چون نسبت به پیشرفت فناوری رژیم صهیونیستی دچار خودباختگی هستند به آن‌ها گرایش داشتند؛ بنابراین اگر حتی آمریکایی‌ها به آن‌ها اختیارات لازم را بدهند – که البته این کار را نمی‌کنند – خودشان نمی‌توانند روی پای خود بایستند و این سطح از توانمندی و خودباوری را ندارند که خودشان بتوانند ناوگانشان را سرپا نگه دارند.

عبدی در رابطه با نحوه فروش سلاح از طرف آمریکایی‌ها به کشورهای عربی گفت: سلاح به ما هو سلاح مهم نیست. مهم پروتکلی است که بر اساس آن سلاح فروخته می‌شود. پروتکلی که آمریکا بر اساس آن به امارات و عربستان و اسرائیل F- 16 داده است باهم متفاوت است و اصلاً باهم قابل قیاس نیست.

 

ناتوانی عربستان در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

وی افزود: تجهیزاتی که رژیم صهیونیستی روی F- 16 دریافت می‌کرد فراتر از تجهیزاتی بود که نیروی هوایی آمریکا از F- 16 می‌گرفت؛ یعنی F- 16 هایی که رژیم صهیونیستی از آمریکا دریافت کرد حتی بالاتر از F- 16 هایی بود که آمریکا به نیروی هوایی خود می‌فروخت. رژیم صهیونیستی همچنین مجاز بود خودش با فناوری خود این سلاح‌ها را تجهیز کند که قابلیت بالاتری داشته باشد.

عبدی تأکید کرد: پروتکلی که بسته‌شده بسیار مهم است. قراردادی که بسته‌شده تعیین می‌کند سلاح چگونه واگذار شود، قطعاتش چگونه در اختیار قرارمی گیرد، آموزشش به چه نحوی باید باشد و نحوه بهره‌برداری و استفاده کشور خریدار بر اساس چه ضوابطی است.

وی توضیح داد: زمانی آن ضوابط کاملاً تحت کنترل آمریکا است و زمانی کاملاً در اختیار خود کشور است؛ مانند قراردادها با رژیم صهیونیستی؛ اما قرارداد برای اعراب معمولاً کاملاً تحت کنترل آمریکا تعریف می‌شود؛ مثلاً سعودی می‌تواند از F- 16 خود در جنگ یمن استفاده کند اما در جنگ دیگری اگر آمریکایی‌ها موافق نباشند نمی‌تواند استفاده کند. این محدودیت برای پروتکل‌های فروش سلاح به رژیم صهیونیستی مطلقاً وجود ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *