جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

Loading

تفاوت‌‌ها و شباهت‌های سیاست خارجی بایدن با ترامپ

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس آمریکا معتقد است: گرچه تفاوت‌های معناداری بین نگرش تیم ترامپ و تیم بایدن نسبت به سیاست خارجی وجود دارد، اما ممکن است در برخی از امور، دولت بعدی آمریکا ادامه‌دهنده راه دولت قبلی باشد؛ به‌عنوان‌مثال به‌احتمال‌زیاد آمریکای بایدن فشار خود را بر اعضای ناتو باهدف افزایش سهم آنها در هزینه‌های نظامی ناتو ادامه خواهد داد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره آینده انتخابات آمریکا تصریح کرد: هنوز تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص نیست و این قضیه به‌قدری دچار کشمکش شده است که تا ظهر روز 20 ژانویه 2021 نمی‌توان تشخیص داد که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد. درواقع در فاصله بین 6 ژانویه تا 20 ژانویه تکلیف قطعی انتخابات مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: «در حال حاضر از یک‌سو جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب معرفی‌شده و از سوی دیگر دونالد ترامپ تأکید دارد که وی درنهایت در این انتخابات پیروز خواهد شد؛ بنابراین اکنون زود است که بخواهیم در مورد آمریکای پس از ترامپ صحبت کنیم؛ اما به فرض اینکه نتیجه درنهایت به‌گونه‌ای رقم بخورد که جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کند، برای ارزیابی سیاست خارجی دولت جدید آمریکا و شخص جو بایدن نیز هنوز زود است.»

ابوالفتح با اشاره به اینکه در ایران یک تصوری از بایدن وجود دارد مبنی بر اینکه معاون باراک اوباما بوده است و بنابراین بخش عمده‌ای از سیاست‌های اجراشده اوباما در حوزه سیاست خارجی توسط معاون وی پیگیری خواهد شد، گفت: «بایدن یک سری وعده‌های انتخاباتی داده، سخنرانی‌ها، توئیت‌ها و مقالاتی داشته که می‌تواند یک منبع برای تحلیل باشد؛ منتها این نکته را باید در نظر بگیریم که هیچ الزامی ندارد که بایدن حتماً ادامه‌دهنده راه اوباما باشد یا ما شاهد دوره سوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما باشیم. درعین‌حال الزامی هم وجود ندارد که وعده‌های انتخاباتی بایدن و نزدیکانش حتماً محقق شود.»

این کارشناس در مورد نگاه آمریکای بایدن به پیمان‌های جهانی و توافقات دوجانبه و چندجانبه نیز گفت، به‌طورکلی تفاوت‌های معناداری بین نگرش تیم ترامپ و تیم بایدن نسبت به سیاست خارجی وجود دارد اما ممکن است در برخی از امور دولت بعدی ادامه‌دهنده راه دولت قبلی باشد؛ به‌عنوان‌مثال به‌احتمال‌زیاد آمریکای بایدن فشار خود را بر اعضای ناتو باهدف افزایش سهم آنها در هزینه‌های نظامی ناتو ادامه خواهد داد. این خواسته‌ در دولت اوباما نیز مطرح بود اما به دلیل یک سری ملاحظات که نمی‌خواست متحدانش را برنجاند خیلی بر این امر اصرار نمی‌کرد. ولی ترامپ در این زمینه فشار زیادی وارد آورد؛ بنابراین، در دوره بایدن نیز به نظر می‌رسد ازآنجایی‌که آمریکا نمی‌تواند به‌تنهایی هزینه سنگین امنیت خود و متحدانش را تأمین کند، احتمالاً فشار را بر متحدانش در اروپا، شرق آسیا و خاورمیانه افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: «حال ممکن است پیگیری این سیاست‌ها مانند دوره ترامپ باعث تنش و جدال نشود؛ زیرا او بسیاری از دعواها را به‌صورت علنی در توییتر مطرح می‌کرد اما بایدن احتمالاً این خواسته‌ها را در پشت میزهای مذاکراتی و پشت درهای بسته دنبال خواهد کرد.»

ابوالفتح با اشاره به اینکه در مورد تغییرات آب و هوایی به نظر می‌رسد بایدن تصمیم دارد یک تغییر جهت اساسی را به اجرا بگذارد، ادامه داد: «دموکرات‌ها به‌ویژه جناح چپ این حزب روی بحث انرژی پاک در داخل آمریکا تأکید زیادی دارند و این بحث در عرصه بین‌المللی در حوزه بازگشت به پیمان آب و هوایی پاریس ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی با بیان این موضوع که در برخی موضوعات دیگر ممکن است شاهد موضع‌گیری تندتری از سوی جو بایدن باشیم؛ گفت: «توافقات تجاری با چین ازجمله این مسائل است و این احتمال می‌رود که فشارها از سوی دولت بایدن بیشتر از دولت ترامپ باشد. همچنین در قبال توافق با روس‌ها به نظر می‌رسد آمریکای بایدن خیلی سخت‌گیرانه‌تر با مسکو مواجه شود حال چه در حوزه‌های استراتژیک مانند پیمان استارت جدید تا موضوعات جهانی و مدیریت جهانی. ازاین‌رو سیاست‌های بایدن را باید مورد و به مورد و آن‌هم زمانی که تیم وی مستقر شده و اعضای آن مشخص شدند، بررسی کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *