جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

امیرعبداللهیان: ریشه اصلی تنش در منطقه رژیم اسرائیل است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با همتای اندونزیایی خود ضمن بیان این که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل علیه تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام کرده، خاطر نشان کرد که ریشه اصلی تنش و جنگ در منطقه رژیم اسرائیل است.

هشدار بورل به اسرائیل: رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچکس نیست

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه اقدام تنبیهی ایران در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری تهران در دمشق صورت گرفت، به تل‌آویو هشدار داد که با حمله تلافی‌جویانه، تنش‌ها در منطقه را تشدید نکند زیرا رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچ کس نیست.

Loading

دستور کار بایدن برای بازگرداندن آمریکا به نهادهای بین‌المللی

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی معتقد است: جو بایدن، رئیس‌جمهور آینده آمریکا قصد دارد رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه ترامپ را به‌ویژه در نحوه برخورد این کشور با نهادهای بین‌المللی معکوس کند.

سید رضا میرطاهر، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره رویکرد دولت دونالد ترامپ در قبال معاهدات بین‌المللی اظهار داشت: «یکی از مشخصات مهم دولت دونالد ترامپ این است که وی در طول 4 سال گذشته تلاش خود را مصروف بر خروج آمریکا از انواع توافقات، پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی کرد. درواقع در چارچوب رویکرد یک‌جانبه گرایانه‌ای که ترامپ از ابتدای زمامداری و ورود به کاخ سفید در ژانویه 2017 در پیش گرفت این مسئله همواره مدنظر آمریکا بوده و ازاین‌رو می‌بینیم که طی 4 سال گذشته این کشور از توافقات مهمی مانند توافق آب و هوایی پاریس، توافق هسته‌ای برجام، پیمان‌‌های کنترل تسلیحات مانند پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد یا INF و پیمان آسمان‌های باز خارج شد که درواقع، دو پیمان مهم درزمینهٔ کنترل تسلیحات و جلوگیری از وقوع درگیری‌های نظامی به‌ویژه در عرصه اروپا هستند»

وی در ادامه افزود: «به‌رغم تلاش زیاد روسیه برای تمدید پیمان سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک یا همان پیمان استارت جدید اما آمریکایی‌ها عملاً در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند و اگر این مانع‌تراشی‌ها ادامه پیدا کند این پیمان مهم نیز در فوریه 2021 به پایان خواهد رسید.»

میرطاهر در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ تلاش مستمری را در زمینه تضعیف چند‌جانبه‌گرایی و نهادهای بین‌الملل انجام داد گفت: «ترامپ آمریکا را از چند نهاد بین‌المللی مهم خارج کرد و آخرین مورد آن، خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت به بهانه‌ جهت‌گیری این نهاد بین‌المللی به سمت چین و کم‌کاری در زمینه مبارزه با ویروس کووید 19 بود.»

به گفته میرطاهر، همچنین واشنگتن باهدف حمایت از رژیم صهیونیستی، از برخی نهادهای بین‌المللی وابسته به سازمان ملل مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو نیز خارج شد و همین مسئله انتقادات شدیدی را علیه آمریکا به دلیل اینکه حتی منافع خود را در گرو تبعیت از منافع رژیم صهیونیستی قرار داده به دنبال داشته است.

این کارشناس مسائل استراتژیک درباره مشکلات پیش‌روی‌ جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی گفت: «جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب قصد دارد روندی را که ترامپ ظرف 4 سال گذشته در پیش گرفته بود معکوس کند. در این زمینه بایدن قول داده بعد از ورود به کاخ سفید طی 70 روز به توافق آب و هوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت برگردد. این مسئله بیانگر آن است که اساساً نامزد دمکرات‌ها قصد دارد رویکرد یک‌جانبه گرایانه ترامپ را به‌ویژه در نحوه برخورد آمریکا با نهادهای بین‌المللی معکوس کند. مسلماً این مسئله منجر به آن خواهد شد که نگاه منفی کشورهای جهان ازجمله متحدان اروپایی واشنگتن در 4 سال گذشته تا حدی تغییر کند.»

میرطاهر با اشاره به اینکه به دلیل رویکردها و اقدامات ترامپ‌، آمریکا احترامش را در جهان ازدست‌داده گفت: «واقعیت امر این است که تداوم رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه واشنگتن باعث شده است که ایالات‌متحده عملاً در جهان بسیار منزوی شود. به‌عنوان‌مثال در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام باید توجه داشت که این توافق، توافقی بود که بین ایران و گروه 5+1 صورت گرفته بود اما با خروج آمریکا از این توافق در تاریخ 8 می‌2018 این گروه تبدیل به گروه 1+4 شد.»

این کارشناس با تأکید بر اینکه گروه 1+4 متشکل از دو طیف شرقی شامل روسیه و چین و طیف غربی شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا و اتحادیه اروپا است، افزود: «نکته جالب اینکه هم‌طیف شرقی و هم‌طیف غربی درباره انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورداجرا گذاشته‌شده هم‌نظر و متفق بوده و هستند و همین هم‌نظری باعث شده که تلاش‌های چند ماه اخیر آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و سپس بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل یا همان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاملاً با شکست مواجه شود.»

وی تأکید کرد که این امر باعث انزوای آمریکا درصحنه جهانی به‌ویژه در سازمان ملل شد.

میرطاهر همچنین بابیان اینکه دولت شکست‌خورده ترامپ اکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ظرف مدت باقی‌مانده از دوران زمامداری‌اش زهر خود را علیه ایران بریزد و تهدید کرده که هر هفته تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد گفت: «این مسئله بیانگر آن است رویکردی که واشنگتن در دوره ریاست جمهوری ترامپ در پیش گرفت رویکردی کاملاً شکست‌خورده، ناکام و نافرجام بوده و اگر آمریکا مایل است که بار دیگر از احترام و ارزشی درصحنه بین‌المللی برخوردار باشد باید این رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه را کنار بگذارد؛ به‌خصوص اینکه واقعیات خارجی و تحولات نظام بین‌المللی نشان می‌دهد که این نظام اکنون تبدیل به یک نظام چندقطبی شده است. لذا در این محیط جهانی نمی‌توان با اتخاذ سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه که در شعار ترامپ یعنی «نخست آمریکا» تجلی پیدا کرده بود، اقدامی صورت داد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *