جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.
Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو از جانب اعضای دست راستی کابینه اش برای پاسخ «بسیار سخت» به ایران تحت فشار است / تل آویو ممکن است محتاطانه پاسخ دهد تا درگیری مستقیم با ایران متوقف شود

نخست وزیر سابق اسرائیل اذعان کرد که نتانیاهو از سوی گروه‌های دست راستی در کابینه تحت فشار است که خواستار یک «انتقام‌جویی بسیار سخت و دردناک» هستند، اما تأکید کرد: «اکنون حمله به ایران اشتباه است.»

نتانیاهو از جانب اعضای دست راستی کابینه اش برای پاسخ «بسیار سخت» به ایران تحت فشار است / تل آویو ممکن است محتاطانه پاسخ دهد تا درگیری مستقیم با ایران متوقف شود

نخست وزیر سابق اسرائیل اذعان کرد که نتانیاهو از سوی گروه‌های دست راستی در کابینه تحت فشار است که خواستار یک «انتقام‌جویی بسیار سخت و دردناک» هستند، اما تأکید کرد: «اکنون حمله به ایران اشتباه است.»

Loading

سوءاستفاده انگلیس و فرانسه برای جایگزینی آمریکا در خلیج فارس

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات کشورمان اظهار داشت: با توجه به تلاش انگلیس و فرانسه برای تقویت احتمالی حضورشان در خلیج‌فارس و پیامدهای آشکارسازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، ضرورت توجه ایران به تقویت مناسبات با همسایگان اهمیت بیشتری دارد و شاید رفتن ترامپ فرصتی برای ایران باشد تا بتواند ضمن توجه به تحولات منطقه، روابط خود را به‌سرعت با همسایگانش بهبود ببخشد.

جواد کچوئیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به اظهارات وزیر دفاع انگلیس در خصوص تقویت حضور نظامی کشورش در خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: ایالات‌متحده آمریکا در آستانه تغییر استراتژی ۷۵ ساله خود نسبت به ریاض و منطقه خاورمیانه قرار دارد و ازآنجاکه اولویت آمریکا به سمت شرق آسیا و توجه به مهار چین است، احتمالاً حضور این کشور در خلیج‌فارس کم‌رنگ‌تر خواهد شد. این مسئله امکان حضور و نقش‌آفرینی احتمالی اروپایی‌ها در این منطقه را بیشتر فراهم خواهد کرد.

وی اعلام پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را در تغییر برخی سیاست‌های آمریکا در خلیج‌فارس مهم عنوان کرد و افزود: با حضور بایدن در ریاست جمهوری آمریکا، همراهی این کشور با اروپا مجدداً بیشتر و از رقابت آن‌ها در خلیج‌فارس کاسته خواهد شد؛ اما باید در نظر داشت درهرحال تلاش برای تشکیل ائتلاف اروپایی در خلیج‌فارس و ملحق نشدن به ائتلاف نظامی آمریکا نشان از آن دارد که اتحادیه اروپا مایل نیست زیر چتر آمریکا قرار بگیرد.

 

تلاش اروپا برای جایگزینی آمریکا در خلیج‌فارس

سفیر پیشین ایران در ایرلند با اشاره به دستور ترامپ برای فراخوانی صدها سرباز و نیروی دریایی آمریکا از خلیج‌فارس، گفت: اگر آمریکا بخواهد حضورش را در این منطقه کمرنگ کند کشورهای دیگر هم مانند روسیه و چین مترصد این هستند که در خلیج‌فارس حضور یابند؛ بنابراین کشورهای دیگر هم این کار را خواهند کرد، اما اروپایی‌ها با توجه به سابقه استعماری که دارند تلاششان این است که جایگزین آمریکا شوند و در راستای منافع خود حضور بیشتری در منطقه داشته باشند.

کچوئیان ضمن تشریح سیاست‌های برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در حمایت از حضور آمریکا در این منطقه و خرید تسلیحات از این کشور، ادامه داد: قطعاً اولویت و ترجیح کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس همکاری با آمریکا است تا کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه. در هر صورت، آن‌ها باید متوجه باشند که همکاری ‌جمعی امنیتی به نفع همه در منطقه خواهد بود.

 

کمرنگ شدن حضور آمریکا در خلیج‌فارس با حضور بایدن

به اعتقاد این دیپلمات کشورمان، با حضور بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور، آمریکایی‌ها حضورشان را در منطقه خلیج‌فارس کم‌رنگ‌تر خواهند کرد و این فرصتی برای سوءاستفاده احتمالی اروپایی‌ها است که حضورشان را مجدداً در منطقه احیا کنند. این فرصت به‌ویژه برای انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج‌شده اهمیت بیشتری دارد تا قدرت منطقه‌ای و جهانی خود را احیا و نفوذ و حضور خود را در مناطق مختلف جهان به‌ویژه مناطق ژئوپلیتیک جهان تقویت کند.

البته کشورهایی که درک درستی از تحولات داشته باشند پای آن‌ها را به منطقه باز نخواهند کرد.

کچوئیان در رابطه با پیامدهای تقویت احتمالی حضور انگلیس و فرانسه در خلیج‌فارس، ضمن اشاره به آشکارسازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی و تبعات آن، بر ضرورت توجه ایران به تقویت مناسبات با همسایگان تاکید کرد و افزود: شاید رفتن ترامپ فرصتی برای ایران باشد که بتواند ضمن توجه به وضعیت تحولات اخیر، روابط خود را به‌سرعت با همسایگانش بهبود ببخشد.

وی اضافه کرد: ایران بعد از چین بیشترین تعداد همسایگان را در دنیا دارد. باید رابطه ویژه و راهبردی را با تک‌تک همسایگانمان داشته باشیم و اتحاد 1+15 را با همسایگانمان شکل دهیم تا بتوانیم اقدامی اساسی و جدی با آن‌ها دنبال کنیم؛ بنابراین در این شرایط یکی از اولویت‌های اساسی و راهبردی روابط خارجی ما باید بهبود و توسعه روابط با همسایگانمان باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *