جدیدترین مطالب

متن کامل سخنرانی دکتر خرازی در همایش «حقوق بین‌الملل تحت تهاجم: تجاوز و دفاع» – مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه

شورای راهبردی آنلاین: دکتر خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در همایش حقوق بین‌الملل تحت تهاجم: تجاوز و دفاع که در 25 آبان 1404 در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

اهداف راهبردی ترکیه از تداوم حضور و تحرکات نظامی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: حضور نیروهای ترکیه در بیش از ۶۰ موقعیت نظامی شمال عراق و حملات مکرر به مناطق کوهستانی، نشانگر طرح بلندمدت آنکارا برای گسترش نفوذ ژئوپلیتیکی خود در غرب آسیا است.

قفقاز جنوبی، جبهه جدید رقابت‌های ناتو و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: افزایش همکاری‌های جمهوری آذربایجان با ناتو و حمایت غرب از باکو، نشانه شکل‌گیری جبهه‌ای تازه از رقابت ژئوپلیتیکی میان ناتو و روسیه در قفقاز جنوبی است.

نقش راهبردی ایران در تامین امنیت دریایی منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اگر ایران بتواند هم‌زمان با تقویت بازدارندگی نظامی، ابتکارهای گفت‌وگومحور منطقه‌ای را پیگیری و تقویت کند، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در معماری جدید امنیت خلیج‌فارس ایفا کند.

توصیه دکتر خرازی به ترامپ:
رئیس جمهور آمریکا باید بداند که صلح از طریق اعمال زور به دست نمی‌آید

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی گفت: رئیس جمهور آمریکا باید بداند که صلح از طریق اعمال زور به دست نمی‌آید و جمهوری اسلامی ایران در برابر زورگویی‌ها خواهد ایستاد؛ همان طور که در دفاع مقدس هشت ساله و جنگ تحمیلی 12 روزه از خود دفاع کرد.

همکاری دفاعی اروپا و کره جنوبی و محدودیت‌های آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «با تداوم تهاجم روسیه که امنیت شرق و شمال اروپا را برهم زده است، هیچ کشوری به اندازه کره‌جنوبی نمی‌تواند با این وضعیت همدلی کند. سئول که در برابر همسایه‌ای مسلح به سلاح هسته‌ای و در آن‌سوی یکی از نظامی‌ترین مرزهای جهان قرار دارد، سال‌هاست بر راهبردی دوگانه تکیه کرده است: تقویت بازدارندگی در داخل و ایجاد شرکای راهبردی در خارج. بااین‌حال، در سال‌های اخیر پویاترین شراکت‌های کره‌جنوبی نه در آسیا یا آن‌سوی اقیانوس آرام، بلکه در اروپا، به‌ویژه با لهستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا شکل گرفته است.»

ناکارآمدی و ابهام در سیاست خارجی دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت دوم دونالد ترامپ با وعده بازگرداندن قدرت و نفوذ آمریکا، خاورمیانه را به صحنه اصلی سیاست خارجی خود بدل کرده است. رویکرد ترامپ ترکیبی از عمل‌گرایی تاکتیکی و تصمیم‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود برخی دستاوردهای سریع، کمبود منابع، نبود راهبرد بلندمدت و ناتوانی در حل بحران‌های مزمن مانند یمن و لبنان، پرسش‌هایی جدی درباره پایداری این سیاست‌ها در افق بلندمدت ایجاد کرده است.

Loading

أحدث المقالات

متن کامل سخنرانی دکتر خرازی در همایش «حقوق بین‌الملل تحت تهاجم: تجاوز و دفاع» – مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه

شورای راهبردی آنلاین: دکتر خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در همایش حقوق بین‌الملل تحت تهاجم: تجاوز و دفاع که در 25 آبان 1404 در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

اهداف راهبردی ترکیه از تداوم حضور و تحرکات نظامی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: حضور نیروهای ترکیه در بیش از ۶۰ موقعیت نظامی شمال عراق و حملات مکرر به مناطق کوهستانی، نشانگر طرح بلندمدت آنکارا برای گسترش نفوذ ژئوپلیتیکی خود در غرب آسیا است.

قفقاز جنوبی، جبهه جدید رقابت‌های ناتو و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: افزایش همکاری‌های جمهوری آذربایجان با ناتو و حمایت غرب از باکو، نشانه شکل‌گیری جبهه‌ای تازه از رقابت ژئوپلیتیکی میان ناتو و روسیه در قفقاز جنوبی است.

نقش راهبردی ایران در تامین امنیت دریایی منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اگر ایران بتواند هم‌زمان با تقویت بازدارندگی نظامی، ابتکارهای گفت‌وگومحور منطقه‌ای را پیگیری و تقویت کند، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در معماری جدید امنیت خلیج‌فارس ایفا کند.

توصیه دکتر خرازی به ترامپ:
رئیس جمهور آمریکا باید بداند که صلح از طریق اعمال زور به دست نمی‌آید

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی گفت: رئیس جمهور آمریکا باید بداند که صلح از طریق اعمال زور به دست نمی‌آید و جمهوری اسلامی ایران در برابر زورگویی‌ها خواهد ایستاد؛ همان طور که در دفاع مقدس هشت ساله و جنگ تحمیلی 12 روزه از خود دفاع کرد.

همکاری دفاعی اروپا و کره جنوبی و محدودیت‌های آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «با تداوم تهاجم روسیه که امنیت شرق و شمال اروپا را برهم زده است، هیچ کشوری به اندازه کره‌جنوبی نمی‌تواند با این وضعیت همدلی کند. سئول که در برابر همسایه‌ای مسلح به سلاح هسته‌ای و در آن‌سوی یکی از نظامی‌ترین مرزهای جهان قرار دارد، سال‌هاست بر راهبردی دوگانه تکیه کرده است: تقویت بازدارندگی در داخل و ایجاد شرکای راهبردی در خارج. بااین‌حال، در سال‌های اخیر پویاترین شراکت‌های کره‌جنوبی نه در آسیا یا آن‌سوی اقیانوس آرام، بلکه در اروپا، به‌ویژه با لهستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا شکل گرفته است.»

ناکارآمدی و ابهام در سیاست خارجی دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت دوم دونالد ترامپ با وعده بازگرداندن قدرت و نفوذ آمریکا، خاورمیانه را به صحنه اصلی سیاست خارجی خود بدل کرده است. رویکرد ترامپ ترکیبی از عمل‌گرایی تاکتیکی و تصمیم‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود برخی دستاوردهای سریع، کمبود منابع، نبود راهبرد بلندمدت و ناتوانی در حل بحران‌های مزمن مانند یمن و لبنان، پرسش‌هایی جدی درباره پایداری این سیاست‌ها در افق بلندمدت ایجاد کرده است.

Loading

اهمیت تعمیق مناسبات همه‌جانبه با همسایگان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: معاون پیشین وزیر امور خارجه با بیان اینکه وزارت خارجه برای پیشبرد روابط همه‌جانبه با همسایگان باید دارای ابزار باشد، اما متأسفانه ابزارها در اختیار وزارت خارجه نیست، گفت: سیاست همسایگی اراده جدی می‌خواهد.

ابراهیم رحیم‌پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن تأکید بر اهمیت نقش همسایگان در روابط خارجی کشورها، خاطرنشان کرد: همه کشورها در روابط خارجی‌شان شرایط متفاوتی را برای همسایگانشان نسبت به غیر همسایگان در نظر می‌گیرند، به‌خصوص برای کشورهایی که مستقل هستند و به قدرت‌های منطقه و یا فرا منطقه‌ای وابستگی ندارند، این موضوع اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به مرزهای مشترک ایران با 15 کشور و همسایگی با 13 کشور مسلمان که در چهار کشور از میان آن‌ها اکثریت شیعیان هستند، گفت: می‌توان از این ظرفیت همسایگی بهره برد و هم می‌توان مشکل بزرگی در رابطه با آن‌ها ایجاد کرد. باید در نظر داشت که در سیاست همسایگی نباید کاسب‌کارانه ضرر و زیان روز را دید. می‌توان در رابطه با کشورهای دور منفعت را این‌گونه دید، اما با این نگاه در مورد کشورهای همسایه، ممکن است به خصومت‌ها دامن زده شود و یا به نیازها توجه نشود که در بلندمدت پتانسیل برخورد ایجاد می‌شود و یا مورد طمع قدرت‌ها قرار می‌گیرند.

معاون پیشین وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه نباید به روابط با همسایه‌ها تجاری نگاه کرد، افزود: گاهی باید تنها در کمک‌هایی که انجام می‌شود به دنبال ایجاد پیوند بود، این پیوندها است که موجب دوستی و امنیت می‌شود وحدتی ایجاد می‌کند که طمع قدرت‌های دیگر را خنثی می‌کند؛ بنابراین ظرفیت‌هایی در کشورهای همسایه هست که باید به آن توجه کرد؛ مثلاً اگر می‌توانیم خریدی را از پاکستان انجام دهیم، از یک کشور دوردست نخریم. حتی اگر در این مبادله مقدار کمتری سود ببریم بازهم سرمایه‌گذاری خوبی است که می‌تواند نه‌فقط برای سود اقتصادی باشد بلکه در مسیر پیوند فرهنگی، وحدت و افزایش امنیت و مسائل مختلف دیگر کمک‌کننده است.

 

ضرورت تعمیق روابط با همسایگان

رحیم‌پور با بیان اینکه ایجاد پیوندها در بلندمدت به نفع کشور است، ادامه داد: ما در طول تاریخ در آسیای میانه، قفقاز و حتی شبه‌قاره هند مبادلاتی داشتیم که اکنون حتی اگر آن کشورها مشکلاتی در روابط با ما داشته باشند، ملاحظات تاریخی و دوستانه را مدنظر دارند.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: حتی اگر ما گاهی اوقات توجه نکنیم و خطاهایی در رابطه داشته باشم، مناسبات تاریخی که داشتیم به حل مسائل کمک می‌کند؛ بنابراین سیاست همسایگی سیاست بلندمدت است و سیاست روز و کاسب‌کارانه نیست؛ مثلاً بعد از فروپاشی شوروی سابق، ترکمنستان در تأمین مواد غذایی و برخی مواد اولیه مشکل داشت، ما چند کامیون گندم به آن‌ها دادیم، آن‌ها هنوز هم در ملاقات‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند که در مقطعی سخت، شما به داد ما رسیدید. یا در رابطه با گرجستان می‌گویند که بعد از فروپاشی، با شوروی جنگ داشتیم شما از طریق خط لوله‌ای، گازتان را در سرمای زمستان به ما دادید و ما از سرمای زمستان عبور کردیم.

رحیم‌پور درعین‌حال اضافه کرد: متأسفانه ما در رابطه با روابط همسایگی‌مان چندان خوب عمل نکردیم. می‌توانستیم بهتر از این به این موضوع بپردازیم و آثار آن را در دوره‌های سخت ببینیم اما به دلایل متعددی نسبت به این موضوع بی‌توجهی شده است.

معاون پیشین وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهاد ایجاد معاونت همسایگی در وزارت امور خارجه، گفت: پیشبرد سیاست همسایگی اراده می‌خواهد.

وی تأکید کرد: درحالی‌که قدرت‌ها و کشورهای مهم سعی می‌کنند بالای پنجاه‌درصد مراوداتشان را با همسایگانشان انجام دهند، هیچ‌گاه مراودات اقتصادی ما با کشورهای همسایه‌مان به پنجاه‌درصد نرسیده است. وزارت خارجه هم ابزار کافی را در رابطه بااینکه به همسایگان از بعد اقتصادی بپردازد در اختیار ندارد.

رحیم‌پور افزود: سیاست همسایگی باید با نگاه جدیدی و نه‌فقط اقتصادی و فرهنگی بلکه امنیتی و راهبردی دیده شود و به پیوندهایی که می‌تواند مانع مداخلات مخرب دیگران شود بها داد.

وی ادامه داد: مهم شکل نیست بلکه اراده است که باید حاکم شود. ما باید نگاه دیگری در قبال منطقه و همسایگان حاکم کنیم تا راه نفوذ آمریکا و اسرائیل و دیگرانی که معمولاً با آن‌ها مشکل‌داریم را سد کنیم. کشور باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد؛ چراکه وزارت خارجه قادر نیست بدون کمک نهادهای دیگر حرکت عمیق و جدی در منطقه داشته باشد.

معاون پیشین وزارت امور خارجه افزود: باید اراده و تصمیم جدی نه در وزارت خارجه بلکه در مملکت برای کار جدی و تقویت مناسبات با همسایگان ایجاد شود.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *