جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

اهداف راهبردی و خطرناک عربستان برای خرید زمین در عراق

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: برخی از جریان‌های درون حاکمیت عراق به دلیل رویکردهای پان‌عربیستی اقبال زیادی به طرح عربستان برای بازسازی کشاورزی عراق نشان دادند، اما این امر می‌تواند به فروپاشی تدریجی عراق منجر شود.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به تلاش‌های اخیر عربستان برای خرید زمین در عراق گفت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با اقدام اخیر خود در واگذاری زمین به عربستان سعودی که البته با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل این کشور مواجه شده، در تلاش است تا از دایره اعتقادی خارج و به سمت دایره قومیت‌گرایی ورود پیدا کند؛ درحالی‌که جریان‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی مخالف این رویکرد هستند و به همین دلیل الکاظمی نخواهد توانست پای عربستان را به عراق باز کند.

هانی زاده در ادامه افزود: درواقع دولت مصطفی الکاظمی که بر عنصر عربیت در سیاست خارجی اهمیت می‌دهد، در راستای تقویت روابط با ریاض گام برمی‌دارد و ازآنجایی‌که عراق با مشکلات اقتصادی مواجه است، تلاش می‌کند از توانمندی اقتصادی عربستان بهره گیرد.

هانی زاده‌ با اشاره به اینکه تجربه نشان داده عربستان سعودی هر کجا در یک کشور عربی مخصوصاً کشوری که دارای مذهب و رویکرد سیاسی مشخصی است، ورود پیدا کند، موجب بروز جنگ طایفه‌ای و فتنه در آن کشور می‌شود، تأکید کرد: «عربستان سعودی پس از سال 2003 و سرنگونی رژیم سابق عراق تلاش کرد تا در این کشور حضور معنوی و فیزیکی خود را تثبیت کند ولی به دلیل هوشمندی مقامات سابق عراق به‌ویژه مراجع تقلید، عربستان نتوانست حضور خود را در این کشور تقویت کند.»

وی به تلاش‌هایی در این رابطه نیز اشاره کرد و گفت: «سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در بصره از رهگذر رویکردهای طایفه‌گری تلاش کرد تا بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند اما با شکست مواجه شد. همچنین در طول سه سال اخیر عربستان سعودی با کمک برخی عوامل داخلی خود به ایجاد شورش‌های خیابانی و تحریک جوانان عراقی اقدام کرد تا بتواند از رهگذر شکاف طایفه‌ای مانع از نفوذ معنوی ایران در این کشور شود.»

هانی‌زاده معتقد است که اکنون عربستان سعودی به بهانه کشاورزی و کمک به بازسازی کشاورزی عراق تلاش می‌کند تا حضور فیزیکی خود را در این کشور تقویت کند که در این صورت به بهانه بهره‌گیری از فناوری‌های رژیم صهیونیستی در امر کشاورزی، پای این رژیم را نیز می‌تواند به عراق باز کند.

وی در رابطه با واکنش مقامات و جریان‌های عراقی نسبت به این مسئله گفت: «متأسفانه برخی از جریان‌های درون حاکمیت عراق به دلیل رویکردهای پان‌عربیستی نسبت به طرح عربستان برای بازسازی کشاورزی عراق اقبال زیادی از خود نشان دادند؛ اما این امر می‌تواند به فروپاشی تدریجی عراق منجر شود؛ زیرا هدف ریاض از حضور در این کشور بسترسازی برای تجزیه عراق است. عربستان سعودی دارای زمین‌های وسیعی است و اگر قادر به احیای کشاورزی منطقه است در درجه اول باید از کشور خود شروع کند و نه از عراق.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اهداف ضدایرانی عربستان و یا اقداماتش در رقابت با ایران نیز توضیح داد: «عربستان سعودی از هر ابزاری برای کاهش نفوذ ایران و تقویت جریان‌های ضدایرانی در عراق استفاده می‌کند. به همین دلیل تلاش ریاض برای حضور در عراق با دو هدف عمده صورت می‌گیرد؛ نخست ایجاد شکاف بین طوایف عراق و کشاندن پای رژیم صهیونیستی به این کشور؛ دوم کاهش نفوذ ایران در عراق که البته عربستان به دلیل هوشمندی جریان‌های سیاسی و فراکسیون‌های شیعه عراق هرگز نخواهد توانست به اهداف خود در عراق دست یابد.»

درنهایت با وجودیکه برخی از منفعت‌های اقتصادی این طرح ریاض برای عراق سخن می‌گویند اما هانی‌زاده تأکید کرد که عربستان خیلی به دنبال منافع اقتصادی نیست و صرفاً اهداف استراتژیک و راهبردی را در عراق دنبال می‌کند؛ زیرا پروژه‌های کشاورزی قطعاً در کوتاه‌مدت پاسخ نخواهد داد و موضوع احیای کشاورزی عراق یک موضوع انحرافی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *