جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، این رقم با نقطه مطلوب و سطح مورد انتظار رهبران دو کشور فاصله زیادی دارد.

کی‌یف برای تامین تجهیزات دفاعی به ناتو متوسل شد

تهران-ایرنا- هیات اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: بدنبال حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های حیاتی و انرژی اوکراین، کی‌یف در نشست فوق العاده امروز (پنجشنبه) شورای ناتو و اوکراین از متحدان غربی خود خواست تجهیزات دفاعی در اختیار این کشور قرار دهند.

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading

جامعه ملتهب آمریکا و احتمال تقلب در انتخابات

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه به احتمال قریب به یقین اگر ترامپ ببازد و یا با آرای چشم گیری برنده نشود، شاید انتخابات را نپذیرد و کار را به دادگاه بکشاند، گفت: در این صورت ممکن است شاهد خشونت‌هایی باشیم.

امیر علی ابوالفتح در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه تقلب در انتخابات آمریکا مسبوق به سابقه بوده است، خاطرنشان کرد:‌ به طور سنتی این تقلب و دستکاری‌ها به قدری نبوده که سرنوشت انتخابات را تغییر دهد؛ اما وقتی اختلاف در حوزه‌ای اندک باشد آن تخلفات می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ مانند مسئله‌ای که سال 2000 در ایالت فلوریدا رخ داد که کار به دیوان عالی فدرال کشید و با رأی این دیوان نتیجه به گونه‌ای رقم خورد که در نهایت نامزد حزب جمهوری خواه، جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور شد.

وی با اشاره به تصمیم برگزاری انتخابات به شیوه پستی و مخالفت ترامپ با این تصمیم به ادله هر کدام از نامزدها برای رد یا پذیرش انتخابات پستی پرداخت و گفت: دموکرات‌ها معتقدند که وضعیت بهداشتی ایجاب می‌کند که مردم از این فرصت استفاده کنند. از دیدگاه آن‌ها سیستم پستی دقیق است، بارها انتخابات پستی انجام شده و کارایی و دقت خود را نشان داده و اظهارات ترامپ به این دلیل است که می‌داند در انتخابات شکست می‌خورد و افزایش میزان مشارکت به خصوص در ایالت‌های حساس در نهایت به نامزد حزب جمهوری خواه لطمه می‌زند.

ابوالفتح گفت: در دولت‌های ایالتی جمهوری خواه انتخابات پستی بسیار محدود است و در ایالت‌های دموکرات نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای افراد خاصی اجازه می‌دهند و بعضی ایالت‌های دیگر هم هر کسی می‌تواند در انتخابات غیابی شرکت کند.

 

احتمال ورود دادگاه به نتایج انتخابات

وی با اشاره به اظهارات ترامپ در رابطه با احتمال بروز تقلب در انتخابات و اینکه تنها راه شکست او در انتخابات تقلب است، ادامه داد:‌ اگر فاصله ترامپ و بایدن کم باشد و یا بایدن در انتخابات پیروز شود، ترامپ از هم اکنون گفته است نتیجه انتخابات پستی را نمی‌پذیرد و شکست خود را به منزله توطئه‌ای از طریق انتخابات پستی معرفی کرده است. به احتمال قریب به یقین اگر ترامپ با آرای چشم‌گیری برنده نشود شاید انتخابات را نپذیرد و کار به دادگاه بکشاند.

ابوالفتح با بیان اینکه دعواهای حقوقی بعد از انتخابات همیشه بوده است، افزود: تکلیف برخی ایالت‌ها قبل از انتخابات مشخص است، اما دعوا آنجا پیش می‌آید که فاصله نامزدها خیلی کم است. اهمیت این دوره از این جهت است که رئیس جمهور برخلاف سنوات گذشته که خود مدافع سلامت انتخابات بوده مانند حزب مخالف از تقلب صحبت می‌کند! به همین دلیل حزب رقیب مجبور شده در مقابل چنین رئیس جمهوری لشکر بیشتری را بسیج کند. بنابراین این دعوای سیاسی سال‌هاست که وجود دارد و هر بار بدتر می‌شود. در انتخابات بعدی هم حتما از این دوره شدیدتر خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا در رابطه با نگاه افکار عمومی به این تنش‌ها، توضیح داد: تا دو- سه دهه پیش در آمریکا دعوا بر سر برنامه بود. هر دو حزب یکسری برنامه‌هایی داشتند و برنامه‌های هم را قبول نمی‌کردند. وقتی یک حزب برنده می‌شد حزب شکست خورده خیلی احساس خطر نمی‌کرد، چرا که می‌گفت دور بعد در انتخابات برنده می‌شود و بعدا می‌تواند برنامه‌اش را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بنا به دلایل متعددی انتخابات تبدیل به نوعی جنگ ایدئولوژیکی و جنگ خیر و شر شده است، گفت: گروهی خود را خیر و الهی می‌دانند و گروه دیگر را شر و شیطان تصور می‌کنند. به خصوص در کمپ جمهوری‌خواهان که خمیر مایه اعتقادی قوی‌تری دارند معتقد هستند که شکست در انتخابات 2020 به معنای نابودی ایالات متحده و از دست رفتن دین، دنیا، مسیحیت و میهن است.

 

جمهوری خواهان آمده‌اند که به هر شکل در جنگ انتخابات برنده شوند

ابوالفتح به ادبیات ترامپ در این رابطه اشاره کرد که عنوان می‌کند «اگر ما در انتخابات شکست بخوریم خدا را نابود کرده‌ایم و خدا و مسیح را از دست داده‌ایم»، اشاره کرد و افزود: او می‌گوید کشور به چین فروخته می‌شود و قانون اساسی نابود می‌شود. تصویری که ترامپ از انتخابات ایجاد کرده این است که روز اول ریاست جمهوری «جو بایدن»، یعنی نابودی ایالات متحده آمریکا! نه به لحاظ فیزیکی حتی به لحاظ ارزشی و آرمانی. بنابراین جمهوری خواهان آمده‌اند که به هر شکلی در این جنگ برنده شوند؛ چرا که باخت در این جنگ به معنای نابودی هر آنچه است که داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی همه چیز مجاز شمرده می‌شود و گروه متعصب پشت سر ترامپ، برای پیروزی به هر راهی مانند تقلب، خون‌ریزی، بمب‌گذاری و ترور متوسل می‌شوند، اضافه کرد: حتی جدایی تعدادی از ایالت‌ها، مانند آنچه در دوره آبراهام لینکلن رخ داد که منجر به کشته شدن 600 هزار نفر شد، هم می‌تواند دوباره تکرار شود؛ چرا که این تعصب ایدئولوژیک به خصوص میان جمهوری خواهان به قدری است که تصور پیروزی بایدن یعنی ما نباید مسیحی و آمریکایی باشیم و برده چینی‌ها می‌شویم و شیطان در کشور ظهور پیدا می‌کند! در این شرایط بحث تقلب موضوع کوچکی است.

 

احتمال بروز خشونت‌ها پس از انتخابات

به اعتقاد ابوالفتح ممکن است شاهد خشونت‌هایی باشیم، ترامپ تهدید هم کرده و گفته اگر بایدن برنده شود در کشور جنگ به راه می‌افتد! این حرف زده شده، ممکن است اتفاق نیفتد، اما فضایش در آمریکا آماده است. طرف مقابل با این عصبیت وارد نشده و پیروزی ترامپ را نابودی کشور نمی‌داند. ممکن است این میزان خشونت به خرج ندهد، اما آن طرف تعصباتش قوی است و حاضر است هر کاری بکند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه بعضی اتفاقاتی که در دوره ترامپ افتاد، در تاریخ آمریکا سابقه نداشته و منحصر به فرد است، ادامه داد: اینکه دعواها تا این میزان بالا بگیرد، مجسمه‌ها به زیر کشیده شوند، پرچم آمریکا را آتش بزنند و «مرگ بر آمریکا» بگویند سابقه نداشته است. یک سال است رئیس جمهور و رئیس مجلس باهم حرف نمی‌زنند! یک بودجه نمی‌توانند تصویب کنند. اتفاقاتی که در شهر پورتلند و برخی مناطق دیگر افتاد به شکلی است که گویا در شهری جنگ زده خاورمیانه‌ای رخ داده است. پلیس‌کشی و سیاه‌پوست‌کشی می‌کنند!

وی با اشاره به برخی تنش‌ها در طول ماه‌های گذشته میان دو حزب در آمریکا، ادامه داد: شرایط بسیار ملتهب است، زیرا شکاف در آمریکا بسیار زیاد شده. زمانی احزاب همدیگر را تحمل می‌کردند و همکاری فرا حزبی هم داشتند، اما الان با کشوری مواجه هستیم که بودجه یک ساله نمی‌تواند ببندد. احزاب برای نابودی هم آمده‌اند. این دعواها در حال سرایت به بدنه است و تنش‌هایی که در کف اجتماع است هم خود را به بالا تحمیل می‌کند. در این میان مردم هم کمبودهای مختلف اقتصادی و بهداشتی دارند و از شرایط موجود ناراضی هستند و سیاستمداران هم جنگ قدرت خود را پیش می‌برند.

 

گذر زمان به نفع ترامپ است

ابوالفتح در ارتباط با وضعیت رقابت هر کدام از نامزدها تاکید کرد: روی نظرسنجی‌ها نمی‌شود حساب کرد، اما دو – سه روز بعد از اولین مناظره میان بایدن و ترامپ، می‌شود ارزیابی بهتری داشت. آن مناظره می‌تواند نقطه عطف مهمی باشد. البته ارزیابی‌ها این است که قاعدتا ترامپ باید موفق‌تر از بایدن از مناظره بیرون بیاید؛ اما نمی‌شود از الان نظری قطعی داد، ضمن اینکه گذر زمان از یک جنبه به نفع ترامپ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *