جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

Loading

تاثیر تحرکات خاورمیانه‌ای ترامپ بر نتایج انتخابات آمریکا

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: نمایش‌های اخیر عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در واشنگتن می‌تواند دستکم در تبلیغات دولت ترامپ برای افرادی که به چنین موضوعاتی اهمیت می‌دهند، مهم باشد؛ اما نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان محبوبیت و رأی ترامپ در پایگاه خودش در داخل آمریکا داشته باشد.

دیاکو حسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در خاورمیانه و آثار آن بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، خاطرنشان کرد: پایگاه رأی ترامپ در بین کسانی است که دغدغه اصلی آن‌ها مسائل داخلی آمریکا است، کسانی که نسبت به سیستم آمریکا در داخل به لحاظ اقتصادی مانند مشاغل و یا نظام بهداشتی بیشتر حساس هستند تا موضوعات خارجی، آن هم در مناطق دوردست.

وی تلاش تیم ترامپ برای آشکارسازی روابط امارات و بحرین را در جهت جبران ناکامی های چهارساله سیاست خارجی آمریکا عنوان کرد و افزود: موضوع مناقشه اعراب و اسرائیل در دهه‌های گذشته همواره جنبه نمادین در پیشرفت سیاست‌های آمریکا در منطقه موسوم به خاورمیانه داشته است.

 

آشکار سازی روابط با اسرائیل تاثیری در افزایش محبوبیت ترامپ ندارد

وی در رابطه با نقش لابی صهیونیسم و یهودیان آمریکا و جلب رأی آن‌ها در انتخابات با این اقدام دولت ترامپ نیز گفت: به طور تاریخی و اصولی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نسبت‌شان با اسرائیل تفاوت چندان عمده‌ای وجود نداشته است؛ اما به نظر می‌رسد احزاب مختلف اسرائیل با احزاب آمریکا نسبتی برقرار کرده‌اند.

حسینی توضیح داد: در واقع از دوره اوباما با افزایش اختلاف میان نگاه دموکرات‌ها و بخشی از اسرائیل به مسائل خاورمیانه و به طور خاص مسئله اعراب و اسرائیل شکافی پیش آمد که در حقیقت مرتبط به گسیختگی میان دموکرات‌ها و نگاه افراد حاکم بر اسرائیل، یعنی طیف نتانیاهو و تندورها است. برجام هم نقش کلیدی در این ماجرا ایفا کرد؛ اما همین دموکرات‌ها با طیف‌های میانه رو اسرائیل رابطه بسیار قوی دارند.

وی با بیان اینکه جمهوری خواهان به طیف تندرو اسرائیل نزدیک‌تر شدند که در دوره ترامپ شاهد اوج آن هستیم، افزود: از طرفی لابی اسرائیل در آمریکا هم دچار انشقاقی عمده است. آیپک امروز کاملا تحت تاثیر دیدگاه‌های افراطی نتانیاهو قرار گرفته، آن را تبلیغ می‌کند و به دنبال حامیانی برای او می‌گردد. در حالی که لابی‌های دیگری هم وجود دارند که به طیف میانه‌رو احزاب اسرائیل نزدیک‌تر هستند و آن‌ها دموکرات‌ها را ترجیح می‌دهند.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: از نظر این طیف از لابی‌های اسرائیلی حتی به اصطلاح پیشرفت‌ها در عادی‌سازی روابط امارات و بحرین و اسرائیل کمکی به صلح برای اسرائیل نکرده و نمی‌کند. همان‌ها هستند که با ادامه اشغال کرانه باختری و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس هم مخالف بودند. در مجموع برای اسرائیل فارغ از این دسته‌بندی‌ها، تفاوت عمده‌ای میان ترامپ و بایدن وجود ندارد و هر کدام از آن‌ها انتخاب شوند حتما منافع اسرائیل را در این منطقه در اولویت قرار خواهند داد؛ تنها شدت عمل و تاکتیک‌هایی که در این حمایت به کار می‌گیرند، ممکن است متفاوت باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در ارتباط با تلاش برخی کشورهای عرب برای ادامه حضور ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت: آنچه شاهد بودیم تشکیل محوری است که محمد بن سلمان و بن زاید در رأس آن هستند و بحرین هم به آن‌ها پیوسته است. همان اردوگاهی که جنگ یمن را پیش برد و در رأس مخالفان برجام و حامیان به اصطلاح منزوی کردن ایران بود؛ خواستار ادامه دولت ترامپ برای بار دوم هم هستند. اما در رابطه با جهان عرب، باید تفاوت‌های عمده میان آن‌ها را در نظر بگیریم. به نظر نمی‌رسد برای قطر، کویت و کشورهای عرب شمال آفریقا حضور ترامپ مزیت محسوب شود.

حسینی در خصوص تاثیر تحرکات اخیر آمریکا در منطقه بر فضای رقابتی میان دو حزب در این کشور و مواضع دموکرات‌ها، گفت: دموکرات‌ها به رغم اینکه این عادی‌سازی رابطه را مورد تائید قرار می‌دهند، اما تاکید می‌کنند که نام آن «پیمان صلح» نیست، چرا که بحرین و امارات در حال جنگ با اسرائیل نبوده‌اند که امروز بخواهند به صلح برسند و به آن میزان که ترامپ ادعا کرده ثمربخش نیست.

 

تغییر فضای سیاسی به نفع ترامپ

به اعتقاد این کارشناس مسائل بین‌الملل نمی‌شود انکار کرد که آنچه میان امارات و بحرین و اسرائیل رخ داد، طبعا زمین سیاسی را تا اندازه‌ای به نفع ترامپ تغییر داده است.

وی در ارتباط با این تحلیل که با وجود تنش‌های داخلی در آمریکا هسته سخت هواداران ترامپ هنوز هیچ ریزشی نداشته، اما در ارتباط با دموکرات‌ها شرایط شکننده است و اینکه وضعیت به نفع کدام یک از طرفین است، گفت: پیش بینی در این رابطه بسیار دشوار است، چرا که نظرسنجی‌ها نمی‌توانند دقت لازم را داشته باشند. بسیاری از طرفداران ترامپ، حتی امروز هم از اینکه اعلام کنند طرفدار او هستند خجالت می‌کشند، اما در عین حال منافعی را در تکرار دولت ترامپ برای پایگاه طبقاتی خود و جامعه آمریکا به طور کلی تصور می‌کنند.

 

اهمیت توجه به عمق دو قطبی بودن جامعه آمریکا

حسینی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به عمق دو قطبی بودن جامعه آمریکا و باقی ماندن این شکاف در سطح تنش‌های سیاسی و اجتماعی در داخل این کشور، افزود: این مسئله می‌تواند دولت و حکومت آمریکا را به طور کلی از کار بیندازد. در همین دوره در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات سنا برای 35 کرسی و انتخابات مجلس نمایندگان را هم به طور کامل داریم و این می‌تواند تئوری قدرت تازه‌ای میان دو حزب ایجاد کند. اگر مصالحه و آشتی نهایی میان دو حزب در رابطه با اصول کلی هدایت آمریکا ایجاد نشود همچنان می‌تواند هم سیاست داخلی را با موانع عمده‌ای مواجه کند و هم در سیاست خارجی آمریکا تاثیر منفی داشته باشد.

وی گفت: در شرایط فعلی ترامپ، همچنان با همان قدرت، پایگاه رأی خود را دارد و بایدن هم حداقل موفق شده بخشی از آرایی را که در سال 2016 به میدان نیامدند، تحریک کند، اما فاصله میان آرای آن‌ها بسیار کم است و تا امروز نمی‌شود با قاطعیت نسبت به وضعیت آن‌ها در هفته‌های آینده و انتخابات اظهارنظر کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *