جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

نشست گروه‌های فلسطینی در لبنان، ابتکار و ظرفیتی امیدبخش

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اهمیت دیدار اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله گفت: خیانتی که رژیم امارات در عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی انجام داد، باعث نوعی وحدت و انسجام گروه‌های فلسطینی شد.

سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری نشست گروه‌های فلسطینی در لبنان، خاطرنشان کرد: این نشست اتفاقی ویژه بود؛ چراکه پس از گذشت حدود 28 سال که گروه‌های فلسطینی به دلیل نفوذ برخی جریان‌ها و خودباختگی بعضی جریان‌های انقلابی نتوانسته بودند کنار هم بنشینند نشست بزرگی در سفارت فلسطین در بیروت برگزار کردند.

وی افزود: باوجود محرمانه بودن بیشتر محتوای این نشست، نفس برگزاری آن می‌تواند تحرکات جدیدی را در حوزه مقابله با رژیم صهیونیستی و استیفای حقوق حقه مردم فلسطین بر اساس آرمان هفتادساله فلسطین ایجاد کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بابیان اینکه خیانتی که رژیم امارات در عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی انجام داد باعث این وحدت و انسجام گروه‌های فلسطینی شد، گفت: این گروه‌ها با دشمن‌شناسی‌ای که در بینشان ایجادشده، اتفاقاتی که در طول قرن گذشته رخ‌داده را بازخوانی کردند و از یک‌سو به بررسی تلاش‌ها، ایثارها و افزایش قدرت مقاومت جریان‌های مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی و تشکر از مردم فلسطین که در غزه و کرانه غربی همچنان مقتدرانه استقامت می‌کنند پرداختند و از طرف دیگر خیانت‌هایی که صورت گرفته بود را بازخوانی کردند.

صدرالحسینی ادامه داد: به نظر می‌رسد بعضی از جریانات مجاهد و مبارز فلسطینی که در این ایام تصور می‌کردند با مذاکره می‌توانند حقوق حقه مسلمانان فلسطین و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را استیفا کنند، متوجه شدند که این کار نه‌فقط نمی‌تواند حقوق حقه مردم فلسطین را استیفا کند بلکه جسارت‌ها و دخالت‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن را هم بیشتر کرده است.

وی تأکید کرد: پیام فتح و ابومازن به این اجلاس یکی از اتفاقات مبارکی بود که در این نشست افتاد، چراکه آن‌ها به‌عنوان یک جریان باسابقه در طول دو دهه گذشته، رویکرد مذاکره‌ای به خود گرفته بودند اما نماینده‌شان هم در این نشست شرکت کرد و توانستند خودشان را با محور مقاومت که حماس و جهاد اسلامی است نزدیک کنند. همین موضوع باعث تنش‌هایی در رژیم صهیونیستی شد. رژیمی که بسیار شکننده است و اختلافات و مشکلات عدیده‌ای دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس با سید حسن نصرالله در لبنان اشاره کرد و بررسی طرح به‌اصطلاح صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» آمریکا، مسئله فلسطین و پروژه برخی رژیم های عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را از موضوعات مهم دانست و گفت: در این دیدار آقای هنیه تلاش‌های مقاومت اسلامی لبنان را در راستای آرمان فلسطین و کمک‌هایی که درگذشته مقاومت لبنان به مقاومت فلسطین کرده بود مورد تأکید قرارداد و همه این تحرکات نشان‌دهنده این است که در حال حاضر مقاومت شرایط بسیار مناسبی را نسبت به گذشته پیداکرده است.

صدرالحسینی با اشاره به تلاش حماس برای تحکیم روابط با گروه‌های مقاومت مقابله با طرح‌های صهیونیستی، توضیح داد: می‌توان این ادعا را داشت که انسجام تفکر مقاومتی در مقابل تفکر سازش توانسته دست برتر را در منطقه به‌خصوص حول مسئله فلسطین کسب کند و این نوع گردهمایی‌ها و اعلام حضورها به‌نوعی قدرت‌نمایی مقاومت در برابر جریان سازش و جریان خائن در جهان عرب است.

صدرالحسینی با تأکید بر اهمیت برگزاری این نشست‌ها و همچنین تداوم آن‌ها، افزود: تقریباً بیش از 25 سال بود که همه گروه‌ها و جریانات مبارز سیاسی دورهم جمع نشده بودند، اما بااین‌حال در چند سال گذشته ارتباطات مختلف و نشست‌های متعددی میان جریان‌های عمده مبارزاتی مانند حماس و جنبش جهاد اسلامی وجود داشته است. قطعاً تداوم و تعمیق این رایزنی‌ها باعث می‌شود مقاومت در حوزه فلسطین توانمندی‌های بیشتری را کسب کند و هم‌افزایی‌های خود را به رخ رژیم صهیونیستی بکشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ابعاد رسانه‌ای برگزاری این نشست و آثار آن در جبهه مقابل مقاومت، گفت: مطمئناً یکی از مواردی که در این رابطه لازم است موردبررسی قرار گیرد این است که این نشست در بخش قابل‌توجهی از جریان رسانه‌ای غرب سانسور و بایکوت خبری شد. شاید یکی از دلایلی که این اتفاق را رقم زد تأثیری بود که این نشست‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد و تداوم آن به‌عنوان یکی از دستور کارهای اصلی قرارگرفته بود که مطمئناً برکات آن می‌تواند به جریان مقاومت فلسطین کمک کند.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت در شرایطی قرار داریم که رژیم صهیونیستی در شکننده‌ترین شرایط خود قرار دارد. این تزلزل سیاسی موردتوجه رهبران دو سازمان بوده است، موضوعی که عامل هراس رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل این رژیم و متحدانش تلاش می‌کنند این اقدامات جبهه مقاومت را بایکوت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *